Creative Networks: contemporary visual artists and their relationship with copyrights

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/cp.v14i2.33120

Keywords:

Copyright, Visual Arts , Creative Economy.

Abstract

This paper presents how a descriptive and applied action research was developed, where the inductive method focuses on analyzing the copyright approach experienced by the visual artists assisted by the “Creative Networks” Project Brazilian Micro and Small Business Support Service in Alagoas (SEBRAE/AL),, in the municipality of Maceió (known as Sebrae networks), in order to draw a copyright manual for visual artists with accessible and simplified language which will be made available on social networks for download via link.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jamilla de Paula dos Santos Almeida, Federal University of Alagoas, Maceio, AL, Brazil

Attorney. Master's student in Intellectual Property and Technology Transfer for Innovation - PROFNIT/UFAL and Cultural Producer.

References

BRASIL. Lei n. 9.610, de 19 de fevereiro de 1998. Altera, atualiza e consolida a legislação sobre direitos autorais e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9610.htm. Acesso em: 22 mar. 2019.

EISENHARDT, Kathleen M., Building theory from case study research. Academy of Management Review, [s.l.], v. 14, n. 4, p. 532-550, 1989.

ENTREVISTA 1. Concedida a Jamilla de Paula dos Santos Almeida. Maceió, 1º jul. 2019.

ENTREVISTA 2. Concedida a Jamilla de Paula dos Santos Almeida. Maceió, 1º jul. 2019.

ENTREVISTA 3. Concedida a Jamilla de Paula dos Santos Almeida. Maceió, 2 jul. 2019.

ENTREVISTA 4. Concedida a Jamilla de Paula dos Santos Almeida. Maceió, 2 jul. 2019.

FIRJAN – FEDERAÇÃO DAS INDÚSTRIAS DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO. Mapeamento da Indústria Criativa no Brasil. 2016. Disponível em: https://www.firjan.com.br/EconomiaCriativa/downloads/MapeamentoIndustriaCriativa-Firjan2016.pdf. Acesso em: 5 abr. 2019.

FIRJAN – FEDERAÇÃO DAS INDÚSTRIAS DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO. Mapeamento da Indústria Criativa no Brasil. 2019. Disponível em: https://www.firjan.com.br/EconomiaCriativa/downloads/MapeamentoIndustriaCriativa.pdf. Acesso em: 5 abr. 2019.

FLEMING, Tom. A economia criativa brasileira: análise da Situação e avaliação do Programa de Empreendedorismo Social e Criativo Financiado pelo Newton Fund. [2018]. Disponível em: https://www.britishcouncil.org.br/sites/default/files/brasil_economia_criativa_online2.pdf. Acesso em: 18 abr. 2019.

LINS, Cristina. Demanda e produção de informações culturais: parceria MinC e IBGE. In: CRIBARI, Isabela et al. (Org.). Economia da Cultura. Recife: Editora Massangana, 2009. p. 131-155.

MINC – MINISTÉRIO DA CULTURA; ITAÚ CULTURAL. Relatório de economia criativa 2010: economia criativa uma, opção de desenvolvimento. Brasília; São Paulo: Secretaria da Economia Criativa, 2012. Disponível em: https://unctad.org/system/files/official-document/ditctab20103_pt.pdf. Acesso em: 5 abr. 2019.

MORANDI, A. M. et al. Economia Criativa Capixaba: uma Proposta de Metodologia para o seu dimensionamento. In: VALIATI, L.; FIALHO, A. L. N. (org.). Atlas Econômico da Cultura Brasileira: metodologia I. Porto Alegre: Editora da UFRGS/CEGOV, 2017. p. 81- 101.

SAUNDERS, Mark et al. Research methods for business students. 5. ed. Harlow, England: Pearson Education, 2009.

SEBRAE – SERVIÇO BRASILEIRO DE APOIO ÀS MICRO E PEQUENAS EMPRESAS. Relatório de Gestão e Monitoramento do Projeto. Maceió, 2019. No prelo.

SEBRAE – SERVIÇO BRASILEIRO DE APOIO ÀS MICRO E PEQUENAS EMPRESAS. Planejamento Estratégico do SEBRAE 2019/2020. Maceió, 2019. (no prelo)

UNCTAD – UNITED NATIONS CONFERENCE ON TRADE AND DEVELOPMENT. Creative Economy Report 2010. New York: United Nations, 2010.

UNDP – UNITED NATIONS DEVELOPMENT PROGRAMME; UNESCO – UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANIZATION. Creative Economy Report 2013. New York: United Nations, 2013.

VALIATI, L.; CORAZZA, R. I.; FLORISSI, S. O marco teórico-conceitual da Economia da Cultura e da Economia Criativa: uma revisão de contribuições selecionadas e de seus pressupostos. In: MINC/FECAMP. Nota Técnica Projeto “Perspectivas da Economia da Cultura – um modelo de análise do caso brasileiro” Área: Indicadores e Metas Gerais, 2011.

YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.

Published

2021-04-01

How to Cite

Almeida, J. de P. dos S. ., Areas, P. O., & Escodro, P. B. (2021). Creative Networks: contemporary visual artists and their relationship with copyrights. Cadernos De Prospecção, 14(2), 397. https://doi.org/10.9771/cp.v14i2.33120

Issue

Section

Propriedade Intelectual, Inovação e Desenvolvimento