Brand and Relationship as an Evidence of Marketing Innovation by Teresina-Pi Cooking Segment Companies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/cp.v12i5.32774

Keywords:

Innovation, Brand, Relationship.

Abstract

The Binding of Marketing Innovation in Micro and Small Enterprises (MPEs) following the bakery in Teresina-PI. The management of Marketing Innovation in business through the communication between the “Brand” and “Relationship” Dimensions by their organizations is the object of this article's study, position adopted by the MPEs in relation to Marketing Innovation and highlight the relationship between “Brand” and “Relationship” by MPEs from the implemented actions. The error methodology is a quantitative method, also considering the analysis questions and the researcher's interactions throughout the care process. The research results allowed us to recognize a greater impact of the actions represented in the “Brand” dimension, confirming the Marketing Innovation variables for the Teresina-PI Bakery follow-up.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andreia Pereira de Oliveira, State University of Piauí, Teresina, PI, Brazil

Master's Student in Intellectual Property and Technology Transfer for Innovation (PROFNIT) - Federal University of Piauí (UFPI), Graduation in Accounting Sciences (FAP) and Specialization in Management and Accounting (CESVALE), e-mail: dreias@live.com

Helano Diógenes Pinheiro, State University of Piauí, Teresina, PI, Brazil

Graduation and Masters in Administration (UECE), Doctor in Administration (UFRN). Professor of the Business Administration course at UESPI and the Professional Master's Degree in Intellectual Property and Technology Transfer for Innovation (PROFNIT) – E-mail: helanodp22@outlook.com.br

References

ABIP. Associação Brasileira da Indústria de Panificação e Confeitaria. Indicadores da Panificação e Confeitaria 2018. Disponível em: http://www.agenciazaga.com/INDICADORES-DA-PANIFICAÇÃO-E-CONFEITARIA%20BRASILEIRA%202018.pdf. Acesso em: 18 fev. 2019.

BACHMANN & ASSOCIADOS. Atualização dos formulários para a determinação do Radar da Inovação do Programa ALI: Relatório Técnico. Curitiba, 2014.

BESSANT, John; TIDD, Joe. Inovação e Empreendedorismo. Trad. Elizamari Rodrigues Becker, Gabriela Perizzolo, Patrícia Lessa Flores da Cunha. Porto Alegre: Bookman, 2009.

CRESWELL, John W.; CLARK, Vicki L. Plano. Pesquisa de Métodos Mistos. 2. ed. São Paulo: Penso, 2013.

DAVILA, Tony; EPSTEIN, Marc J.; SHELTON, Robert. As Regras da Inovação. Porto Alegre: Bookman, 2007.

INPI. Instituto Nacional de Propriedade Industrial. A Criação de Uma Marca: uma introdução às marcas de produtos e serviços para as pequenas e médias empresas. Rio de Janeiro: 2013. Disponível em: www.inpi.gov.br/sobre/arquivos/01_cartilhamarcas_21_01_2014_0.pdf. Acesso em: 23 set. 2018.

KOTLER, P.; KARTAJAYA, H.; SETIAWAN, I. Marketing 4.0. Rio de Janeiro: Sextante, 2017.

KOTLER, Philip; ARMSTRONG, Gary. Princípios de Marketing. 15. ed. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2015.

MPE BRASIL. Prêmio de Competitividade Para Micro e Pequenas Empresas – Questionário de Auto Avaliação Ciclo 2015. Sebrae, 2015. Disponível em: http://www.diagnosticodagestao.sebrae.com.br/login. Acesso em: 28 fev. 2019.

NICOLSKY, R. Os desafios para transformar conhecimento em valor econômico. SBPC/ Labjor. 2001. Disponível em: http://www.comciencia.br/dossies-1-72/reportagens/cientec/cientec12.htm. Acesso em: 25 nov. 2018.

OCDE. Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Manual de Oslo: Diretrizes para Coleta e Interpretação de Dados sobre Inovação. 3. Ed. Brasília: Finep, 2005.

SEBRAE. Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Agentes Locais de Inovação: Receba o Sebrae na Sua Empresa. Disponível em: http://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/Programas/agentes-locais-de-inovacao-receba-o-sebrae-na-sua-empresa,8f51d53342603410VgnVCM100000b272010aRCRD. Acesso em: 23 set. 2018.

SEBRAE. Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Projeto de Fortalecimento e Oportunidades para Micro e Pequenas Empresas do Setor de Panificação, Biscoitos e Confeitaria. Sebrae/ABIP, 2009. Disponível em: http://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/bis/um-estudo-sobre-panificacao-biscoitos-e-confeitaria,7084ee1e19042510VgnVCM1000004c00210aRCRD. Acesso em: 17 fev. 2019.

SEBRAE. Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Micro e pequenas empresas geram 27% do PIB do Brasil. Mato Grosso: Sebrae, 2014. Disponível em: http://www.sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/ufs/mt/noticias/micro-e-pequenas-empresas-geram-27-do-pib-do-brasil,ad0fc70646467410VgnVCM2000003c74010aRCRD. Acesso em: 23 set. 2018.

SEBRAE. Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Participação das Micro e Pequenas Empresas na Economia do Brasil. Unidade de Gestão Estratégica – UGE: Sebrae, 2014.

SEBRAE. Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Participação das Micro e Pequenas Empresas na Economia Brasileira – Relatório Executivo. Brasília: Sebrae, 2015. Disponível em: http://datasebrae.com.br/wp-content/uploads/2017/12/Relatório-Executivo-MPE-no-PIB.pdf. Acesso em: 23 set. 2018.

SEBRAE. Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Sobrevivência das Empresas no Brasil; Brasília: Sebrae, 2016. Disponível em: http://www.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/Anexos/sobrevivencia-das-empresas-no-brasil-102016.pdf. Acesso em: 23 set. 2018.

SCHUMPETER, J. A. A teoria do desenvolvimento econômico. São Paulo: Nova Cultural, 1988.

SHIRAISHI, Guilerme de Farias. Estratégias da Empresa e as Estruturas de Marketing. São Paulo, 2009. Disponível em: http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/12/12139/tde-17122009-165843/pt-br.php. Acesso em: 22 dez. 2018.

SILVA, C.; PAULA, V.; PAULA, V. Marcas Inovadoras: Como os Consumidores Percebem a Inovação. Revista Brasileira de Marketing, [S.l.], v. 6, n. 1, 2017.

TIDD, Joe; BESSANT, John; PAVITT, Keith. Gestão da Inovação. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2008.

TIDD, Joe; BESSANT, John. Administração: Gestão da Inovação. 5. ed. Porto Alegre: Bookman, 2015.

Published

2019-12-30

How to Cite

Oliveira, A. P. de, & Pinheiro, H. D. (2019). Brand and Relationship as an Evidence of Marketing Innovation by Teresina-Pi Cooking Segment Companies. Cadernos De Prospecção, 12(5), 1096. https://doi.org/10.9771/cp.v12i5.32774