Teaching of intellectual property and entrepreneurship as a stimulus to innovation in stricto sensu graduate curricula of the Federal University of Alagoas
DOI:
https://doi.org/10.9771/cp.v11i4.27111Keywords:
Intellectual Propery, Entrepreneurship, Graduate syllabus.Abstract
This article presents the results of quantitative and qualitative study which used extracted data from the official website of the Federal University of Alagoas (UFAL). Its objective is to investigate the teaching of intellectual property and entrepreneurship in the curricula of “stricto sensu” graduate syllabus of UFAL. Also investigates the number of certified and updated research groups in the Research Group Directory (DGP) maintained by the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq) related to the subject and linked to UFAL. Considering the literature and the data found, this paper concludes for the need of new studies to investigate why few graduate syllabus offer disciplines related to the teaching of intellectual property and entrepreneuship in UFAL.
Downloads
References
ALLMAN, L.; SINJELA, M.; TAKAGI, Y. Recent trends and challenges in teaching intellectual property. In: ALLMAN, L.; SINJELA, M.; TAKAGI, Y (Org.). Teaching of Intellectual Property: principles and methods. Nova Iorque: Cambridge University Press, 2008.
AMORIM-BOHRER, M. B. et al. Ensino e Pesquisa em Propriedade Intelectual no Brasil. Revista Brasileira de Inovação, Rio de Janeiro, p. 281-310, jul./dez. 2007.
APPOLINÁRIO, F. Metodologia da Ciência: filosofia e prática da pesquisa. 2. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2016.
BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia, Inovações e Comunicações. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Plataforma Lattes. Diretórios de Grupos de Pesquisa. Disponível em: <http://lattes.cnpq.br/web/dgp>. Acesso em: 06 jun. 2018.
______. Ministério da Ciência e Tecnologia. Livro Branco: ciência, tecnologia e inovação. Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia, 2002. Disponível em: <http://livroaberto.ibict.br/bitstream/1/720/1/livro_branco_cti.pdf>. Acesso em: 29 jun. 2018.
______. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plataforma Sucupira. Disponível em: <https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/>. Acesso em: 15 fev. 2018.
______. Ministério da Educação. Universidade Federal de Alagoas. Transparência. Ufal em números. Disponível em: <https://numeros.ufal.br/>. Acesso em: 15 fev. 2018.
EMPRESÔMETRO – INTELIGÊNCIA DE MERCADO [Base de dados – internet]. Estatística das empresas ativas no Brasil. Instituto Brasileiro de Planejamento e Tributação. Disponível em: <https://www.empresometro.com.br/Home/Estatisticas>. Acesso em: 18 maio 2018.
ETZKOWITZ, H. Innovation Lodestar: the entrepreneurial university in a stellar knowledge firmament. Technological Forecasting and Social Change, v. 123, p. 122-129, 2017.
FEDERAÇÃO DAS INDÚSTRIAS DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO – SISTEMA FIRJAN. Mapeamento da Indústria Criativa no Brasil. Rio de Janeiro: FIRJAN, 2016.
FERREIRA, D. Q. G.; LIMA, I. S. A gestão do capital intelectual em instituições de ensino: o caso brasileiro. Conhecimento Interativo, São José dos Pinhais, v. 6, n. 2, p. 17-64, 2012.
FLORIDA, Richard. The Rise of the Creative Class, Revisited. The Atlantic. Junho, 2012. Disponível em: <http://creativeclass.com/rfcgdb/articles/national%20journal%20Rise%20of%20the%20Creative%20Class.pdf>. Acesso em: 15 fev. 2018.
GARCIA, S. R. Profissionais criativos em ciências e artes na cidade de Porto Alegre. Sociologia & Antropologia, Rio de Janeiro, v. 5, n. 3, p. 857-882, 2015.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
LARSEN, A. M. E. Empoderamento de todas as partes interessadas (stakeholders). In: SCHWAB, K. Aplicando a quarta revolução industrial. São Paulo: Edipro, 2018.
OFFICE FOR HARMONIZATION IN THE INTERNAL MARKET (TRADE MARKS AND DESIGNS). Intellectual Property and Education in Europe: study on IP education in school curricula in the EU member states with additional international comparisons. Disponível em: <https://euipo.europa.eu/ohimportal/documents/11370/80606/IP+and+Education+final+report+September+2015>. Acesso em: 29 jun. 2018.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA PROPRIEDADE INTELECTUAL (OMPI). Teaching Intellectual Property (IP) in countries in transition. Disponível em: <http://www.wipo.int/publications/en/details.jsp?id=4115&plang=EN>. Acesso em: 29 jun. 2018.
PROGRAMA de Pós-graduação em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a Inovação. Apresentação. Disponível em: <http://www.profnit.org.br/pt/sample-page/>. Acesso em: 29 jun. 2018.
SANTA RITA et al. Perfil e características de empresas de base tecnológica (EBTS): uma análise de empresas alagoanas. Navus: Revista de Gestão e Tecnologia, Florianópolis, v. 6, n. 1, p. 30-40, jan./mar. 2016.
SILVA, A. M. A. da. Macroeconomia de Maceió: produção e finanças. In: SILVA, A. M. A. da (Org.). Economia de Maceió: diagnóstico e proposta para construção de uma nova realidade. Brasília: IPEA/Edufal, 2013. 241p.
SOETENDORP, R. Developing the curriculum for collaborative intellectual property education. Journal of Information, Law and Technology, 2006.
______. Intellectual Property Education: in the Law School and beyond. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/267224642_Intellectual_Property_education_-_In_the_Law_School_and_Beyond>. Acesso em: 29 jun. 2018.
______. Teaching intellectual property to non-law students. In: ALLMAN, L.; SINJELA, M.; TAKAGI, Y (Org.). Teaching of Intellectual Property: principles and methods (e-book). Nova Iorque: Cambridge University Press, 2008.
SORDI, J. O. de. Desenvolvimento de projeto de pesquisa. São Paulo: Saraiva, 2017.
SCHWAB, K. Aplicando a quarta revolução industrial. São Paulo: Edipro, 2018.
SCIENCE DIRECT [Base de dados – Internet]. Elsevier, 2018. Disponível em: <https://www.sciencedirect.com>. Acesso em: 06 jun. 2018.
SCOPUS [Base de dados – Internet]. Elsevier, 2018. Disponível em: <https://www.scopus.com/>. Acesso em: 06 jun. 2018.
WEB OF SCIENCE [Base de dados – Internet]. Clarivate Analytics, 2018. Disponível em: <https://clarivate.com/products/web-of-science/>. Acesso em: 06 jun. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Cadernos de Prospecção
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O autor declara que: - Todos os autores foram nomeados. - Está submetendo o manuscrito com o consentimento dos outros autores. - Caso o trabalho submetido tiver sido contratado por algum empregador, tem o consentimento do referido empregador. - Os autores estão cientes de que é condição de publicação que os manuscritos submetidos a esta revista não tenham sido publicados anteriormente e não sejam submetidos ou publicados simultaneamente em outro periódico sem prévia autorização do Conselho Editorial. - Os autores concordam que o seu artigo ou parte dele possa ser distribuído e/ou reproduzido por qualquer forma, incluindo traduções, desde que sejam citados de modo completo esta revista e os autores do manuscrito. - Revista Cadernos de Prospecção está licenciado com uma Licença Creative Commons Attribution 4.0. Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.