EPISTEMOLOGICAL BASES IN ACADEMIC EDUCATION

A PERCEPÇÃO DISCENTE SOBRE AS MATRIZES DO SABER EM CURSOS DE GRADUAÇÃO DA UFPE

Authors

  • Eduardo Oliveira Henriques de Araújo Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

DOI:

https://doi.org/10.9771/revin.v0i29.46825

Abstract

This article explores the students' perception about the epistemologies experienced in undergraduate courses in Geography, Bachelors, Accounting and Literature, at UFPE. In order to access the epistemological universe triggered by the teaching to the student's apprehension, an online questionnaire was applied in order to understand the nature of these knowledge matrices, with the ultimate purpose of verifying if there is a harmonization between the spaces given to the historically subalternized authorships in the same way that the hegemonic referential of Eurocentric base is explored. Therefore, the validity of a verticalizing, Cartesian-positivist, Eurocentric-colonialist perspective was established with regard to the epistemological bases taken as a bibliographic reference to the classes, given the primacy of authorship components of the references from the North, to the detriment of those from the colonized South . Therefore, based on the theoretical foundation of Soares (2001) and Ribeiro (1993), regarding education, Henriques (2021, 2019) alluding to critical education, and Assupção (2004) and Fávero (2006), for the debate between North and South epistemologies in the academic scenario, the role of higher education in the inclusive formation of citizens and professionals in South American societies will be discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eduardo Oliveira Henriques de Araújo , Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Eduardo Oliveira Henriques de Araújo é Professor de Língua Portuguesa do Departamento de Letras da Universidade Federal de Pernambuco - DL/UFPE. Doutor em Linguística pelo Programa de Pós-Graduação em Letras/Linguística da Universidade Federal de Pernambuco (PPGL-UFPE). Mestre (2016) em Linguística pelo Pós-Graduação em Letras/Linguística da Universidade Federal de Pernambuco (PPGL-UFPE). Graduado (2014) em Licenciatura em Letras/Português pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), havendo recebido a Láurea Acadêmica pelo Curso de Letras e pelo Centro de Artes e Comunicação da UFPE. Atualmente, realiza pesquisas interdisciplinares acerca da relação entre a Linguagem, as Identidades, os Contextos de Poder e a Educação, segundo a perspectiva discursiva da Linguística Aplicada (In)Disciplinar e da Crítica, em interfaces com a Teoria Dialógica de Bakhtin. Dedica-se continuamente a estudos sobre: Questões de Gênero & Linguagem; Identidade, Sexualidade e Educação; Formação Transdisciplinar de Professores; e Culturas Hegemônicas & Culturas de Minorias, todas vinculadas ao Departamento de Letras da UFPE. E-mail: eduardo.henriquesaraujo@ufpe.br.

Published

2024-11-15

How to Cite

Araújo , E. O. H. de . (2024). EPISTEMOLOGICAL BASES IN ACADEMIC EDUCATION: A PERCEPÇÃO DISCENTE SOBRE AS MATRIZES DO SABER EM CURSOS DE GRADUAÇÃO DA UFPE. Inventário, 1(29), 169–186. https://doi.org/10.9771/revin.v0i29.46825

Issue

Section

Artigos