APONTAMENTOS SOBRE A LEITURA DO TEXTO LITERÁRIO, EM SALA DE AULA, SOB A PERSPECTIVA DA TEORIA DO EFEITO ESTÉTICO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/revin.v0i29.46585

Abstract

The article aims to reflect on the reading of the literary text in the classroom, from the perspective of the theory of aesthetic effect, a strand of the aesthetics of reception that values the potential of the text and the role of the reader. As for the methodology used, it consists of a literature review. For the discussions, there are authors such as Ingarden (1979), Iser (1996), Jouve (2002), Eco (2001), among others. Through reflection, it was evidenced that when the practice of literary reading is an act full of meaning and that reader is an indispensable part, the habit and pleasure of reading can become frequent and effective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcos Antônio Fernandes , Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Marcos Antônio Fernandes dos Santos é mestre em Letras (Teoria literária) pela Universidade Estadual do Maranhão e Doutorando em Letras (Estudos literários), pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. É membro do grupo de pesquisa Literatura e Vida. Atualmente é professor substituto na Universidade Estadual do Maranhão, atuando no curso de Licenciatura em Letras - Língua Portuguesa e Literaturas de Língua Portuguesa.

Published

2022-02-27

How to Cite

Fernandes , M. A. (2022). APONTAMENTOS SOBRE A LEITURA DO TEXTO LITERÁRIO, EM SALA DE AULA, SOB A PERSPECTIVA DA TEORIA DO EFEITO ESTÉTICO. Inventário, 1(29), 142–154. https://doi.org/10.9771/revin.v0i29.46585

Issue

Section

Artigos