LANGUAGE TEACHING AND PLURICULTURALISM FOR THE CONSTRUCTION OF IDENTITIES IN POST-MODERN SOCIETY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/ell.i73.48644

Keywords:

Identity, Pluriculturalism, Portuguese language, Mother tongue and non mother tongue

Abstract

The identity of a subject is constructed in the interaction with the other, in a constant dialogic process. The aim of this work was to address the teaching of Portuguese, mother and non-maternal language, in basic education, in pedagogical practices aimed at building identities in a plural and globalized society. For this study, we opted for a qualitative methodology, through an exploratory research based on a literature review. We discuss the concept of identity in postmodernity, we relate the construction of identities to the existence of a pluricultural and multilingual society, we describe proposals for discursive practices in Portuguese classes that contribute to this construction and, finally, we reflect on them. The studies by Candau (2011, 2016), Hall (2006), Bakhtin (1997) and Rajagopalan (2003), among others, served as a theoretical foundation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. Tradução por Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1997, p. 277-326.

BENVENISTE, E. Da subjetividade na linguagem. In: Benveniste, E. Problemas de Linguística Geral. v. I. São Paulo: Companhia Editora Nacional e EDUSP, 1997, p. 284-293.

BEZERRA, B. G. Letramentos acadêmicos e construção da identidade: a produção do artigo científico por alunos de graduação. Linguagem em (Dis)curso – LemD, Tubarão, SC, v. 15, n. 1, p. 61-76, jan./abr. 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#medio/linguagens-e-suas-tecnologias-no-ensino-medio-competencias-especificas-e-habilidades. Acesso em: 20 jan. 2022.

CANDAU, V. M. F. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, v. 11, n. 2, p. 240-255, jul./dez. 2011.

CANDAU, V. M. F. Cotidiano escolar e práticas interculturais. Cadernos de Pesquisa, v. 46, n. 161, p. 802-820, jul./set. 2016.

DECLARAÇÃO Universal sobre a Diversidade Cultural. UNESCO. Disponível em: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CLT/diversity/pdf/declaration_cultural_diversity_pt.pdf. Acesso em: 21 jan. 2022.

FARIA, E. de; SOUZA, V. L. T. de. Sobre o conceito de identidade: apropriações em estudos sobre formação de professores. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, SP, v. 15, n. 1, p. 35-42, jan./jun. 2011.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução por Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

LEAL, S. M. Ensinar a língua, promover a cidadania: um desafio por/para cumprir. In: X CONGRESSO INTERNACIONAL GALEGO-PORTUGUÊS DE PSICOPEDAGOGIA. Actas [...], Braga, Universidade do Minho, p. 2964-2978, 2009.

MARTINS, D. et al. Eu e eles: a construção da identidade em alunos do ensino básico. CEDU, Nas Pegadas das Reformas Educativas, p. 335-349, 2013.

MORELLO. R.; SEIFFERT, A. P. Multilinguismo e ensino nas fronteiras. Línguas e Instrumentos Linguísticos, n. 43, jan./jun. 2019.

NOVA Escola. Disponível em: https://novaescola.org.br/. Acesso em: 21 jan. 2022.

NUNES, I. de M. L.; RAMOS, M. N. P. Formação docente e multi/interculturalismo: algumas reflexões. Linguagens, Educação e Sociedade, p. 180-198, 2018.

PORTAL do Professor de Português Língua Estrangeira. Disponível em: https://ppple.org. Acesso em: 21 jan. 2022.

QUADROS, S. C. de O. Ensino de língua portuguesa x construção da identidade. In: SILEL, Uberlândia, MG, Anais [....], v. 1, EDUFU, 2009.

RAJAGOPALAN, K. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

RIBEIRO, J. Ensino de Português para falantes de outras línguas: identidades e (re)invenções em contexto de integração. Vertentes & Interfaces II - Estudos Linguísticos e Aplicados. Fólio, v. 12, n. 1, jan./jun. 2020.

ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

SANTOS, B. de S. Modernidade, identidade e a cultura de fronteira. Tempo Social Rev. Sociol. USP, São Paulo, 5(1-2): 31-52, 1993.

SILVA, R. N. da. Identidade: Zygmunt Bauman x Stuart Hall. Letra Magna, ano 14, n. 23, 2º sem., p. 753-762, 2018.

SILVA. T. T. da. A produção social da identidade e da diferença. In: HALL, S.; Woodward, K. Identidade e diferença. Organizado por Tomaz Tadeu da Silva. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.

STOER, S.; CORTESÃO, L. “Levantando a pedra”: da pedagogia inter/multicultural às políticas educativas numa época de transnacionalização. Porto: Afrontamento, 1999.

Published

2022-09-27

How to Cite

SILVA, S. S. C. da; MARQUES, I. S. LANGUAGE TEACHING AND PLURICULTURALISM FOR THE CONSTRUCTION OF IDENTITIES IN POST-MODERN SOCIETY. Estudos Linguísticos e Literários, Salvador, n. 73, p. 357–379, 2022. DOI: 10.9771/ell.i73.48644. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/estudos/article/view/48644. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ PLURICENTRISMO LINGUÍSTICO DO PORTUGUÊS