Playing Territory – dialogue with schools

rethinking everyday school life from free play

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/re.v12i3.54014

Keywords:

free play, childhood, knowledge, socialization, school

Abstract

The present research was conceived to understand the effects of the documentary " Playing Territory", in the daily life of the schools mentioned in the short film " Playing Territory: dialog with schools", with a view to producing important reflections on the nuances of the pedagogical processes inherent of free play in the scholar’s context. For that, discursive analyzes were carried out from the presented lines in the referred short film. The reviews and reflections highlighted here point to opportune and relevant possibilities for changes in the school organization of basic and early childhood education institutions, which corroborate with a teaching practice aligned with the interests and educational needs of Brazilian children, in its diversity and completeness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciano Silveira Coelho, Universidade do Estado de Minas Gerais

Professor Adjunto do Departamento de Ciências do Movimento Humano (DCMH) da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Unidade Ibirité-MG.

Felipe Costa Andrade, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

Licenciado em Educação Física pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Unidade Ibirité. 

Sheylazarth Presciliana Ribeiro, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

Professora Adjunta do Departamento de Ciências do Movimento Humano (DCMH) da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Unidade Ibirité-MG.

Aládia Cristina Rodrigues Medina, Secretaria Municipal de Educação de Nova Lima (MG)

Professora  Adjunta do curso de Educação Física na Universidade Salgado de Oliveira (Belo Horizonte-MG) e Secretária Adjunta de Educação da Secretaria Municipal de Educação de Nova Lima-MG

References

ARIÈS, P. História social da criança e da família. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

BENJAMIN, W. Obras escolhidas I: magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BENJAMIN, W. Reflexões: a criança, o brinquedo, a educação. São Paulo: Summus, 2010.

BROUGÈRE, G. Brinquedo e cultura. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2001. CAILLOIS, R. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Lisboa:

Cotovia, 1990.

CARVALHO, A.; GUIMARÃES, M. Desenvolvimento da criança de

a 6 anos. In: CARVALHO, A.; SALLES, F.; GUIMARÃES, M. (org.). Desenvolvimento e aprendizagem. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2002. p. 77-88.

CERQUEIRA-SANTOS, E. Um estudo sobre a brincadeira entre crianças em situação de rua. 2004. Dissertação (Mestrado em Psicologia do Desenvolvimento) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2004. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/ handle/10183/5809/000432015.pdf?sequence=1. Acesso em: 5 set. 2019.

CHATEAU, J. O jogo e a criança. São Paulo: Summus, 1987.

CORSARO, W. Reprodução interpretativa e cultura de pares em crianças. Curso de Extensão Reprodução Interpretativa e Cultura de Pares em Crianças, Porto Alegre, v. 14, 2007. Não paginado.

CORSETTI, B. A análise documental no contexto da metodologia qualitativa: uma abordagem a partir da experiência de pesquisa do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unisinos. Periódicos Unisinos, Porto Alegre, v. 1, n. 1, p. 32-46, 2006. Disponível em: http:// www.unirevista.unisinos.br/_pdf/ART%2005%20BCorsetti.pdf. Acesso em: 10 set. 2019.

DEBORTOLI, J. A. de O. As crianças e as brincadeiras. In: CARVALHO, A.; SALLES, F.; GUIMARÃES, M. (org.). Desenvolvimento e aprendizagem. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2002. p. 77-88.

DEBORTOLI, J. A. de O. Educação Infantil e Conhecimento Escolar. In: CARVALHO, A. et al. (org.). Brincares. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2005. p. 65-82.

DIDONET, V. O direito de brincar. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE BRINQUEDOTECAS, 1., 1994, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: Associação Brasileira de Brinquedotecas, 1994.

FARIA, E. L. Apesar de você: o brincar no cotidiano na escola. Licere, Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 13-22, 2002.

FROEBEL, F. Pedagogics of the kindergarten: his ideas concerning the play and playthings of the child. New York: D. Appleton, 1912.

HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1990.

INGOLD, T. The perception of the environment: essays in livelihood, dwelling and skill. London: Routledge, 2000.

KISHIMOTO, T. M. O Brincar e suas teorias. São Paulo: Cengage Learning, 2008.

PIAGET, J. O nascimento da inteligência na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1982.

PIMENTEL, A. Vygotsky: uma abordagem histórico-cultural da educação infantil. In: OLIVEIRA-FORMOSINHO, J.; KISHIMOTO, T. M.; PINAZZA, M. A. (org.). Pedagogia(s) da infância: dialogando com o passado, construindo o futuro. Porto Alegre: Artmed. 2007. p. 219-248.

SPRÉA, N. E. A proibição das brincadeiras: um estudo sobre a experiência lúdica infantil na escola. 2018. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2018. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/xmlui/bitstream/ handle/1884/56182/R%20-%20T%20-%20NELIO%20EDUARDO%20 SPREA.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 11 dez. 2023.

TERRITÓRIO do brincar. Direção: Renata Meirelles, David Reeks. Produção: Marcos Nisti, Estela Renner, Luana Lobo. Roteiro: Renata Meirelles, Anna Clara Peltier. Fotografia: David Reeks. São Paulo: Maria Farinha Filmes, 2015a. 1 vídeo (90 min). Disponível em: https://mff. com.br/films/territorio-do-brincar/. Acesso em: 10 fev. 2020.

TERRITÓRIO do brincar: diálogo com as escolas. Direção: Renata Meirelles, David Reeks. Produção: Marcos Nisti, Estela Renner, Luana Lobo. Roteiro: Renata Meirelles, Anna Clara Peltier. Fotografia: David Reeks. São Paulo: Maria Farinha Filmes, 2015b. 1 vídeo (25 min).

VELHO, G. Cultura subjetiva e projetos de felicidade. In: FREIRE FILHO, J. Ser feliz hoje: reflexões sobre o imperativo da felicidade. Rio de Janeiro: FGV, 2010. p. 227-238.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991

WINNICOTT, D. W. A criança e seu mundo. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.

Published

2024-01-18

How to Cite

Coelho, L. S. ., Andrade, F. C. ., Ribeiro, S. P. ., & Medina, A. C. R. (2024). Playing Territory – dialogue with schools: rethinking everyday school life from free play. Revista Entreideias: Educação, Cultura E Sociedade, 12(03). https://doi.org/10.9771/re.v12i3.54014

Issue

Section

Artigos