CARTOGRAPHY OF IMAGINARIES AS A RESEARCH METHOD IN COMMUNICATION STUDIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/contemporanea.v21i3.58581

Keywords:

cartography, imaginary, method

Abstract

In the context of scientific research in the field of communication that adopts cartography as an investigative perspective, this article aims to contribute specifically with a reflection on the method of Cartography of Imaginaries (CI). CI can be understood as a system based on the articulation between studies of the Imaginary, in its relationship with Communication and Network Culture, and the applications of cartographic thinking in scientific research. The article is organized into three mo(vi)ments and perspectives that are suited to the object, in order to see it in complementary dimensions: it begins with an expanded focus on panoramic contextualization, presenting a survey of communication research that uses the concept and/or method of cartography. In the second movement, the gaze is adjusted to the particular details of studies that have developed the Cartography of Imaginaries, in a section established through curatorship. Finally, it lists, in a systematized way, the general premises and procedures that make up the Cartography of Imaginaries method applied to the field of communication.

 

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Author Biographies

Mirian Meliani Nunes, ECA USP

Bolsista do CNPq – Brasil nº 152646/2022-1. Pesquisadora de Pós-Doutorado em Ciências da Comunicação da Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Doutora e mestre em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP. É presidenta da Associação Brasileira de Pesquisadores em Cibercultura (ABCiber), biênio 2023-2025. Seus interesses de pesquisa envolvem narrativas da informação nas redes digitais, combate à desinformação, processos criativos, IA e processos sociotécnicos do jornalismo. É autora de artigos e capítulos de livros. É coordenadora editorial do livro Processos do Imaginário (Editora Képos, 2016). mimeliani@gmail.com

Alessandra de Castro Marassi , ECA/USP e Faculdade Cásper Líbero

 Pesquisadora de Pós-Doutorado em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo. Doutora e mestre em Comunicação e Semiótica pela PUCSP. Professora na Faculdade Cásper Líbero e na Pós-Graduação em Mídias Digitais do Senac SP. Atuou como presidenta da ABCiber (biênio 2021-2023). Suas pesquisas envolvem consumo, Inteligência Artificial e a modulação do comportamento do consumidor em ambiências digitais. É autora da obra Interações digitais e o consumo do livro (2017). alebarros8@gmail.com

Lucia Isaltina Leão, PPGCOS PUCSP

 Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Doutora e mestre em Comunicação e Semiótica (PUC-SP), com pós-doutorado em Artes na Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), especialização em Ação Cultural na Universidade de São Paulo (USP) e Bacharelado em Artes Plásticas na Faculdade Santa Marcelina (Fasm). Líder do Grupo de Pesquisa Comunicação e Criação nas Mídias (CCM-CNPq). Autora de vários artigos e livros, entre eles O chip e o caleidoscópio: reflexões sobre as novas mídias e Processos do Imaginário. lucleao@pucsp.br

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Published

2024-04-26

Issue

Section

Artigos