FROM ANALYTICAL PSYCHOLOGY TO TIKTOK: WHAT PROFILES THAT PROMOTE AND APPROPRIATE THE CONCEPT OF ARCHETYPE SUGGEST ABOUT IDENTITY CONSTITUTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/contemporanea.v21i3.58345

Keywords:

communication and consumption, identity, archetype, esoteric and self-help market, social media platforms

Abstract

Coined originally by the psychoanalyst Carl Jung, the concept of archetype has been appropriated by coaches and content creators in the esoteric and self help market to sell courses, consultations and media products focused on personal development. In simple steps, they teach how to activate archetypes that, it is believed, can influence our way of being and acting, favoring the attainment of professional and personal gains. In this article our aim is to understand how such professionals promote, through the commercial appropriation of the archetype concept, consumption rituals and forms of self-presentation on social media platforms. For that, we conducted an exploratory study based on twenty one videos about archetypes posted on TikTok. We observed that the phenomenon inspires self portrayals on social media and combines two dispositions: the promise that we can be our best version and that we can be whatever we want.

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Author Biographies

Leonardo Santana dos Santos Rodrigues, Escola Superior de Propaganda e Marketing

Doutorando e mestre em Comunicação e Práticas de Consumo pela Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM), com doutorado-sanduíche realizado na University of Plymouth, no Reino Unido. Bolsista Prosup/CAPES. Integrante dos grupos de pesquisa Comunicação, Consumo e Identidades Socioculturais (CiCO) e Comunicação,Linguagens, Discursos e Memória na Amazônia, ambos cadastrados no Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). leonardosarodrigues@gmail.com .

Marcia Perencin Tondato, Escola Superior de Propaganda e Marketing

Doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP), mestre em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo (UNESP) e graduada em Publicidade e Propaganda também pela Umesp. Docente-titular do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo (PPGCOM) da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM). Coordenadora nacional do Programa de Iniciação Científica da ESPM. Pesquisadora-líder do grupo de pesquisa Comunicação, Consumo e Identidades Socioculturais (CiCO), cadastrado no Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). mtondato@espm.br.

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Published

2024-04-26

Issue

Section

Artigos