“IT’S BRITNEY, BITCH!”: BETWEEN THE GOOD AND EVIL OF FEMALE BODIES
DOI:
https://doi.org/10.9771/contemporanea.v21i2.52841Keywords:
Britney Spears, body, media eventAbstract
In this article, we focus on the senses mobilized from the figure of pop culture, Britney Spears, and how these constructions are used as an ideal or not ideal model of conduct (Butler, 2003). In this context, we reflect on the female body (Butler, 1999; Le Breton, 2007; Louro, 2018) which is socially marked, understanding, mainly, that the construction of
these bodies is strongly influenced by religious discourses. By pointing out the participation
of the Church in the construction of female bodies, we study biblical representations such as Eve and Lilith (Assis; Muneratto, 2013; Wandermurem, 2007), in addition to the pagan figuration of witches (Kolinski Machado; Silva, 2021; Zordan, 2005), that together expose this duality between light and darkness. For this, we used the concept of media
event (França; Lopes, 2017; Simões, 2012a, 2012b) to recognize indications based on the exploration of different “media texts”, the meanings and representations produced and, then, analyze from them the meanings that crossed Britney Spears’ body and what it reveals about expected female behaviors.
Downloads
References
ASSIS, Anne Caroline Moraes de; MUNERATTO, Bruno Gustavo. Gení apedrejada, Madalena arrependida e Maria santificada: relações entre a misoginia no imaginário cristão e o respaldo ideológico na perpetuação da violência contra a mulher. Revista Diálogos Acadêmicos, Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 88-96, 2013.
BEAUVOIR, Simone. O Segundo Sexo: a experiência vivida. Tradução: Sérgio Millet. 2. ed. São Paulo: Difusão Européia do Livro, 1967.
BUTLER, Judith. Inscrições corporais e subversões performativas. In: BUTLER, Judith. Problemas de Gênero: feminismo e subversão de identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003. p. 185-201.
BUTLER, Judith. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do sexo. In: LOURO, Guacira Lopes (org.). Corpo Educado: pedagogias da sexualidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2018. p. 149-170.
FISCHER, Rosa Maria Bueno. O estatuto pedagógico da mídia: questões de análise. Educação & Realidade, [Porto Alegre], v. 22, n. 2, p. 59-79, 1997. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71363/40517. Acesso em: 12 jan. 2024
FRANÇA, Vera Veiga. O acontecimento e a mídia. Galáxia, São Paulo, n. 24, p. 10-21, 2012. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/12939/9406. Acesso em: 12 jan. 2024
FRANÇA, Vera Veiga.; LOPES, Suzana Cunha. Análise do acontecimento: possibilidades metodológicas. MATRIZes, São Paulo, v. 11, n. 3, p. 71-87, 2017. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/138820/137279. Acesso em: 12 jan. 2024
GÓMEZ, Clara Maduell; ROCHA, Mariani Viegas da. Construindo e Padronizando: um estudo histórico-cultural sobre corpos femininos. Áskesis, São Carlos, SP, v. 7, n. 2, p. 38-51, 2018. Disponível em: https://www.revistaaskesis.ufscar.br/index.php/askesis/article/view/374/185. Acesso em: 12 jan. 2024
KOLINSKI MACHADO, Felipe Viero; SILVA, Jussara de Souza Lima. Porque nem toda feiticeira é corcunda: sentidos sobre o ser bruxa/ser mulher em filmes infantis e infantojuvenis. InTexto, Porto Alegre, n. 52, p. 1-23, 2021. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/106691/61844. Acesso em: 12 jan. 2024
LE BRETON, David. A sociologia do corpo. Petrópolis: Vozes, 2007.
LOURO, Guacira Lopes. Pedagogias da Sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (org.). Corpo Educado: pedagogias da sexualidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2018. p. 5-32.
ROBLES, Martha. Mulheres, mitos e deusas: o feminino através dos tempos. Tradução: William Lagos e Débora Dutra Vieira. São Paulo: Aleph, 2006.
SIMÕES, Paula Guimarães. Acontecimento, mídia e experiência: uma perspectiva para a análise das celebridades. Teoria e Sociedade, Belo Horizonte, n. 20.2, p. 10-39, 2012. Disponível em: https://bib44.fafich.ufmg.br/teoriaesociedade/index.php/rts/article/view/57/50. Acesso em: 12 jan. 2024
SIMÕES, Paula Guimarães. A potencialidade do conceito de acontecimento para a análise da imagem pública das celebridades. Líbero, São Paulo, v. 14, n. 28, p. 129-140, 2012. Disponível em: https://seer.casperlibero.edu.br/index.php/libero/article/view/345. Acesso em: 12 jan. 2024
WANDERMUREM, Marli. Corpo feminino, corpo sedutor, corpo profano: a construção teológica do corpo feminino como simbologia do mal. Revista de Gênero e Religião, Salvador, v. 1, n. 1, p. 7-27, 2007. Disponível em: https://fbb.br/wp-content/uploads/2021/11/1-reger_marli.pdf. Acesso em: 12 jan. 2024
WEEKS, Jeffrey. O corpo e a sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (org.). Corpo Educado: pedagogias da sexualidade. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2018. p. 33-81.
ZORDAN, Paola Basso Menna Barreto Gomes. Bruxas: figuras de poder. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 13, n. 2, p. 331-341, 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X200500020007/7827. Acesso em: 12 jan. 2024
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Karla Beatriz Cézar de Paulo Rezende, Felipe Viero Kolinski Machado Mendonça
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores que publicam nessa revista devem concordar com os seguintes termos relativos aos Direitos Autorais:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista Contemporanea e à Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.