BRAZILIAN CINEMA AND AESTHETIC POLITICITIES: IMAGES OF A VERTIGO PROCESS IN TWO DOCUMENTARIES

Authors

Keywords:

Documentary, O processo, Democracia em vertigem, Brazilian politics

Abstract

The text focuses on Brazilian films O processo (Maria Augusta Ramos; 2018) and Democracia em vertigem (Petra Costa; 2019), analyzing the way each of them show scenes from the country´s political context. In O processo, despite the witness camera effects, there is a country that unveils itself; in Democracia em vertigem, the excess of edited images reframes temporalities and spaces as to suggest that the camera is there to organize a compilation of facts that re-presents a media-historical discourse. Each in its own way, both films establish estrangements which can contribute to the necessary critical review of the political panorama of contemporary Brazil.

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Author Biographies

Sandra Fischer, Universidade Tuiuti do Paraná

Pós-doutora em Cinema pela Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (ECO/UFRJ) e doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP); docente e coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Linguagens da Universidade Tuiuti do Paraná (PPGCom/UTP); pesquisadora associada ao Grupo de Pesquisa “Desdobramentos Simbólicos do Espaço Urbano nas Narrativas Audiovisuais” (GRUDES, PPGCom-UTP / CNPq); sandrafischer@uol.com.br

Aline Vaz, Universidade Tuiuti do Paraná

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Linguagens da Universidade Tuiuti do Paraná (PPGCom/UTP), realizando estágio pós-doutoral na mesma instituição; vice-líder do Grupo de Pesquisa “Desdobramentos Simbólicos do Espaço Urbano em Narrativas Audiovisuais” (GRUDES/PPGCom-UTP/CNPq); alinevaz900@gmail.com

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Acesso em: 27 mar. 2023.

Published

2024-01-17

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Artigos