ESTÉTICA E REPRESENTAÇÃO DA BIXA PRETA NO VIDEOCLIPE XEGAY, DE AGLEI

AESTHETICS AND REPRESENTATION OF THE BLACK BIXA IN THE XEGAY MUSIC VIDEO, BY AGLEI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/contemporanea.v20i2.45897

Abstract

Western cultural productions has been dialoguing intensely with the emerging debates inside their social formations. In Brazil, the political transformations of the 2010s seems to have attenuated the approximations between art and politics, as well as technological changes made possible different platforms for the release of the production of independent activist artists. Therefore, we aim to analyze the Xegay (2021) music video, which addresses issues about the dissidence of gender, sexuality, race and territory, in a kind of audiovisual manifesto by the multi-artist Aglei. The analysis points out how the representation and aestheticization of the work are constituents of a transformation in the ways of seeing blackness, understanding such movement as a transgressive
action, which will be based in the philosophy of Afro-Brazilian spirituality and the empowerment of the bixa body as a response to racist and homophobic discourses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valéria Amim, State University of Santa Cruz

Post-Doctorate from the Beira Interior University. Doctor in Culture and Society at the Federal University of Bahia. Professor of the Letters Graduate Program and full professor of the course of Social Communication - Radio, TV and Internet, at the State University of Santa Cruz.

Vinícius Teófilo da Silva Santos, State University of Santa Cruz

Masters student at the Letters Graduate Program of State University of Santa Cruz. Bachelor's degree in Social Communication - Radio and TV.

References

BRASILEIRO, Castiel Vitorino. In: ROCHA, Rízzia; DANTAS, Luís Thiago. Entrevista com a artista castiel

vitorino, autora da obra “corpo-flor”, imagem de capa do dossiê estética africana. Artefilosofia, Ouro

Preto, MG, v. 15, n. 28, p. 233-238, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufop.br/index.php/raf/

article/view/4170/3224/article/view/4170/3224. Acesso em: 2 jul. 2021.

ESTEVAM, Aleson Lima Gomes; GERALDES, Elen. Vogue, logo, existo: A comunicação políticacorporificada

da Ballroom. Anagrama, São Paulo, v. 15, n. 1, 2021. Disponível em: www.revistas.usp.

br/anagrama/article/view/186046/173478. Acesso em: 26 ago. 2021.

HOOKS, bell. Olhares negros: raça e representação. São Paulo: Editora Elefante, 2019.

JANOTTI JR, Jeder; ALCANTARA, João André. O videoclipe na era pós-televisiva: questões de gênero

e categorias musicais nas obras de Daniel Peixoto e Johnny Hooker. Curitiba: Appris: Livraria Eireli-ME,

ODA, Pamela Zacharias Sanches. Vide o clipe: forças e sensações no caos. 2011. Dissertação (Mestrado

em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2011.

Disponível em: www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/251228. Acesso em: 18 ago. 2018.

OLIVEIRA, Megg Rayara Gomes de. Nem o centro, nem a margem: o lugar da bicha preta na história e

na sociedade brasileira. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL ENLAÇANDO SEXUALIDADES., 5., 2017, Salvador.

Anais [...]. Salvador: UNEB, 2017. Disponível em: www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/

visualizar/31495. Acesso em: 20 ago. 2021.

OLIVEIRA, Megg Rayara Gomes de. O diabo em forma de gente: (r)existências de gays afeminados,

viados e bichas pretas na educação. 2017. 2017. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal

do Paraná, Curitiba, 2017.

PINHO, Osmundo. Qual é a identidade do homem negro? Democracia Viva, [s. l.], n. 22, 2004.

Disponível em: www.academia.edu/1420907/Qual_%C3%A9_a_identidade_do_homem_negro. Acesso

em: 27 ago. 2021.

PRANDI, Reginaldo. Pombagira dos Candomblés e as faces inconfessas do Brasil. In: PRANDI, Reginaldo.

Herdeiras do axé. São Paulo: Hucitec, 1996. cap. 4, p. 139-164. Disponível em: http://anpocs.com/

images/stories/RBCS/26/rbcs26_07.pdf. Acesso em: 17 ago. 2020.

SÁEZ, Javier; CARRASCOSA, Sexo. Pelo cu: políticas anais. Belo Horizonte: Letramento, 2016.

SÀLÁMÌ, Síkírù (king). Exu e a ordem do universo. São Paulo: Editora Oduduwa, 2011.

VEIGA, Lucas. Além de preto é gay: as diásporas da bixa preta. In: RESTIER, Henrique; MALUNGO, Rolf.

Diálogos contemporâneos sobre homens negros e masculinidade. São Paulo: Ciclo Contínuo, 2019.

XEGAY. Direção: Aglei e Maria Mango. Salvador, 2021. Publicado pelo canal Agley. Disponível em:

https://youtu.be/cmnMLwHxpGA. Acesso em: 27 out. 2021.

Published

2023-06-13

Issue

Section

Artigos