THE DISPUTES FOR BLACK VISIBILITY CAPITAL IN ADVERTISING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/contemporanea.v19i3.45874

Keywords:

Visibility capital, advertising, racialized regime of representation, Black identity

Abstract

Until the 1980s, Black people were commonly represented in advertising pieces by subordinate characters — representations that date back to the past enslavement of Black individuals and corroborated the creation of a racialized “regime of representation”. Starting from the second half of the 2010s, however, we noticed an increase of Blacks as protagonists in advertisements. Considering this changing scenario, this paper analyzes the repercussions of “The year we want” (2018), a piece by the cosmetics company Avon, on the social media of a collective linked to the Black movement. From there, the text critically discusses how visibility can be seen as a significant capital in the representation game in contemporary Brazil.

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Author Biographies

Pedro Henrique Conceição dos Santos, UFF

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Mídia e Cotidiano da Universidade Federal Fluminense. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação pela Universidade Federal Fluminense (2018). Bacharel em Produção Cultural, também pela Universidade Federal Fluminense (2015). Participa do grupo de pesquisa Ética na Sociedade de Consumo (ESC), coordenado pela Profa. Dra. Ana Paula Bragaglia.

Português, UFF

Professora do departamento de Comunicação Social da Universidade Federal Fluminense - UFF (IACS), nos cursos de graduação em Comunicação Social e pós-graduação (Mestrado e Doutorado) em Mídia e Cotidiano (Programa de Pós-Graduação em Mídia e Cotidiano - PPGMC). Pesquisadora com ênfase em Mídia, Consumo e Ética (envolvendo Ética na Sociedade de Consumo e Economia Política da Comunicação e da Cultura), em torno de seu projeto de pesquisa geral intitulado atualmente As violências do mercado sob o olhar da Ética: mídia, ideologia e subjetividade nas sociedades de consumo contemporâneas. Doutora em Psicologia Social pela UERJ (2009). Realizou estágio de doutoramento pela PDEE/CAPES em Madri/Espanha (2008). Mestre em Comunicação Social pela UERJ (2004). Especialista em Marketing Empresarial pela UFPR (2001). Graduada em Comunicação - Publicidade & Propaganda pela UFPR (1998).

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Published

2022-05-02