GOING BACK AND COLLECTING WHAT WAS LEFT BEHIND:

BLACK IS KING AND THE NON-PRECARIOUSNESS IN IMAGES OF BLACKNESS

Authors

  • Laura Guimarães Corrêa UFMG
  • Pablo Moreno Fernandes UFMG
  • Rafael Pereira Francisco Universidade Federal de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0001-5485-9599

DOI:

https://doi.org/10.9771/contemporanea.v19i3.45670

Keywords:

Black Is King, Blackness, Sankofa, spiral time, motherhood

Abstract

This paper reflects on the constructions of meaning in Beyoncé’s Black Is King, which triggers the idea of a reimagined and fabled Africa. By presenting positive elements related to the concepts of Black and Blackness, the film breaks with Western images of control over racialized peoples, showing them in other ways, as in the performances of pregnancy and motherhood depicted in the production. With a nonlinear narrative, unusual in the so-called mainstream culture, Black Is King retrieves the past in a similar attitude to the Sankofa bird, which returns to seek what is its own. The film unfolds in images, songs, and stories that evoke a spiraling time that comes and goes, reinventing a stolen past and proposing, in the present, other places and imagery for Black bodies.

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Author Biographies

Laura Guimarães Corrêa, UFMG

Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da UFMG e líder do Coragem - Grupo de Pesquisa em Comunicação, Raça e Gênero (UFMG/CNPq). Doutora em Comunicação Social pela UFMG, realizou pesquisa de pós-doutorado na LSE, Reino Unido. Pesquisa, leciona, orienta e publica principalmente sobre raça, gênero, interseccionalidade, comunicação visual, intervenções urbanas, espaço público, publicidade.

Pablo Moreno Fernandes, UFMG

Professor do Programa de Pós-graduação em Comunicação Social da UFMG. Doutor em Ciências da Comunicação pela ECA-USP. Pesquisa temas relacionados ao consumo e identidade, sob perspectiva interseccional. Vice-líder do Grupo de Pesquisa em Comunicação, Raça e Gênero (Coragem) da UFMG e integrante do Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo (GESC3).

Rafael Pereira Francisco, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Minas Gerais, na linha Comunicação e Sociabilidade Contemporânea, com bolsa CAPES. Pesquisa narrativas jornalísticas e experiências raciais pautadas pela mídia. Mestre em comunicação pela Universidade Federal de Ouro Preto no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Temporalidades, e é graduado em jornalismo pelo Centro Universitário de Belo Horizonte (UniBH).

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Published

2022-05-02