INDÚSTRIAS CRIATIVAS E CULTURA: A SEMIODIVERSIDADE DA CULTURA COMO FOMENTADORA DE EXPLOSÕES CRIATIVAS E INOVADORAS

CREATIVE INDUSTRIES AND CULTURE: THE SEMIODIVERSITY OF CULTURE AS A PROMOTER OF CREATIVE AND INNOVATIVE EXPLOSIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/contemporanea.v20i2.45572

Keywords:

Indústrias Criativas, Economia Criativa, Estudos Culturais, Semiótica da Cultura, processo criativo

Abstract

The centrality of the proposal of this article is to discuss to what extent the investigation of the semi-diversity of culture reveals an atmosphere, whose power is capable of fostering creative and innovative explosions to the Creative Industries. In fact, given its configuration and complexity such an atmosphere is established in the extreme creative chaos, which is the basis of any innovative process. Certainly, culture points to a privileged articulation to apprehend the unpredictable mechanisms of creativity, whose character is established in disruptive innovations. It is certainly that such research shows that this path opens up for the engendering of unprecedented formats and products, thus expanding the field of coverage of a Creative and Cultural Economy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Romilson Marco dos Santos

Pesquisador no Portal Inovação do Ministério Ciência e Tecnologia. Pesquisador e fomentador das INDÚSTRIAS CRIATIVAS E ECONOMIA CRIATIVA.Doutor em Comunicação e Semiótica pela PUC-SP(Bolsa CAPES). Mestre em Comunicação e Semiótica pela PUC -SP. Membro da Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação - INTERCOM, pesquisador do GP de Semiótica da comunicação. Possui graduação em Comunicação Social Rádio e TV (Radialismo) pela UNESP - BAURU Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho.

References

ARÁN, Pampa Olga. O (im)possível diálogo Bakhtin-Lótman para uma interpretação das culturas. In:

MACHADO, Irene de Araújo (org.). Semiótica da cultura e semiosfera. São Paulo: Annablume/Fapesp,

BENDASSOLLI, Pedro F. et al. Indústrias criativas: definição, limites e possibilidades. RAE-Revista de

Administração de Empresas, São Paulo, v. 49, n. 1, p.10-18, jan./mar. 2009.

CALABRESE, Omar. A Idade Neobarroca. Lisboa: Edições 70, 1988.

DELGADO, Manuel. Sociedades movedizas: pasos hacia una atropología de las calles. Barcelona:

Editorial Anagrama, 2007.

DELEUZE, Gilles. A dobra: Leibniz e o barroco. Campinas, SP: Papirus, 1991.

GREFFE, Xavier. A economia artisticamente criativa. São Paulo: Iluminuras: Itaú Cultural, 2015.

GROSSBERG, Lawrence. Lutando com anjos: os estudos culturais em tempos sombrios. Matrizes, São

Paulo, v. 9, n. 2, p. 13-46, 7 dez. 2015.

GRUZINSKI, Serge. O pensamento mestiço. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

HARTLEY, John. Os estudos culturais e a urgência por interdisciplinaridade: cedo, e não tarde, vamos

precisar de uma ciência da cultura. Matrizes, São Paulo, v. 5, n. 1, p. 11-44, 15 dez. 2011.

HARTLEY, John. Creative Industries. London: Blackwell, 2005.

LOTMAN, Yuri. Cultura y explosión: lo previsible y lo imprevisible en los procesos de cambio social. 2ª

ed. Barcelona. Gedisa, 1999.

LOTMAN, Yuri. La semiosfera I: semiótica de la cultura y del texto. Madrid. Ediciones Cátedra, 1996.

LOTMAN, Yuri. Mecanismos imprevisíveis da cultura. São Paulo: Hucitec,2021.

LOTMAN, Yuri. Universe of the Mind: A Semiotic Theory of Culture. Indianapolis: Indiana University

Press, 1990.

MACHADO, Irene. Escola de Semiótica: A experiência de Tártu-Moscou para o estudo da cultura. Cotia,

SP: Ateliê Editorial, 2003.

MACHADO, Irene (org.). Semiótica da cultura e semiosfera. São Paulo: Annablume: Fapesp, 2007.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 4.ed. Porto Alegre: Sulina, 2011.

MORIN, Edgar. Da necessidade de um pensamento complexo. In: MARTINS, Francisco Menezes; SILVA,

Juremir Machado da (org.). Para navegar no século XXI: tecnologias do imaginário e cibercultura. 3. ed.

Porto Alegre: Sulina: Edipucrs, 2003.

PINHEIRO, A. Signo, paisagem, cultura. In: WILLEMART, Philippe (org.). Fronteiras da Criação[anais] 6º

Encontro Internacional de Pesquisadores do Manuscrito. São Paulo: Annablume: Fapesp, 2000.

PINHEIRO, Amálio. América Latina: barroco, cidade, jornal. São Paulo: Intermeios, 2013.

PINHEIRO, Amálio. O meio é a mestiçagem. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2009.

PRIGOGINE, Ilya; STENGERS, Isabelle. A nova aliança: metamorfose da ciência. Brasília, DF: Editora

UNB, 1991.

PRIGOGINE, Ilya. O fim das certezas: tempo, caos e as leis da natureza. São Paulo: Editora Unesp,

RISÉRIO, Antônio. Em defesa da semiodiversidade. Galáxia: revista do Programa de Pós-Graduação em

Comunicação e Semiótica, São Paulo, n. 3, p. 19-26, fev. 2002. Disponível em: http://revistas.pucsp.

br/galaxia/article/view/1263. Acesso em: 19 ago. 2019.

SÁNCHEZ, Manuel Cáceres. Iuri Mijáilovich Lotman (1922-1993): una biografia intelectual. In: LOTMAN,

Iuri M. La semiosfera I: Semiótica de la cultura y del texto. Madrid. Ediciones Cátedra, 1996.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. 2. ed. São

Paulo: Cortez, 2008.

TOROP, Peeter. A escola de Tártu como escola. In: MACHADO, Irene. Escola de Semiótica: a experiência

de Tártu-Moscou para o estudo da cultura. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2003.

VARGAS, Eduardo Viana. Antes tarde do que nunca: Gabriel Tarde e a emergência das ciências sociais.

Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria, 2000.

WILLIAMS, Raymond. Cultura e materialismo. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

WILLIAMS, Raymond. Culture & Society: 1780-1950. New York: Columbia University Press, 1983.

WILLIAMS, Raymond. Resources of Hope: Culture, Democracy, Socialism. New York: Verso, 1989.

Published

2023-06-13

Issue

Section

Artigos