ARTICULATIONS BETWEEN RELIGION AND POP CULTURE IN FIVE ‘NERD’ AND ‘GEEK’ DENOMINATIONAL WEBSITES
DOI:
https://doi.org/10.9771/contemporanea.v19i1.35789Keywords:
Midiatização da Religião, Entretenimento, Cultura Pop.Abstract
At first, religion and pop culture belong to two distant realms of human experience. However, in recent decades, religion has been drawing on its secular media and entertainment counterparts to convey their message to broader audiences. This paper outlines the relationship between religion and popular culture in five websites that combine religious messages and entertainment such as action movies, comics, and TV series. The analysis of the texts, pictures, and products published in the website revealed three main ways through which popular culture articulates with denominational content: (1) the religion-entertainment link as an identity defining site; (2) the framing of pop characters in a religious context; and (3) popular culture as a trigger to discuss moral and religious issues. These findings are discusses based on studies on the mediatization of religion.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Luis Mauro Sa Martino
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores que publicam nessa revista devem concordar com os seguintes termos relativos aos Direitos Autorais:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista Contemporanea e à Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.