BETWEEN CARNIVALIZATION AND GROTESQUE:
CONCEPTUAL ARTICULATIONS FOR UNDERSTANDING THE SAMBA SCHOOLS PARADE FROM RIO DE JANEIRO
DOI:
https://doi.org/10.9771/contemporanea.v19i2.34600Keywords:
Carnivalization, grotesque, Rio de Janeiro samba schools paradeAbstract
This essay aims to articulate Mikhail Bakhtin’s (2010, 2018) concepts of carnivalization and grotesque and the notion of grotesque explored on the communication studies of Muniz Sodré (1972) and Muniz Sodré and Raquel Paiva (2002), contributing to the understanding of the elements of the Rio de Janeiro Samba Schools. To this end, the 1989 Beija-Flor de Nilópolis parade and the 2018 Estação Primeira da Mangueira parade will be presented, enabling the identification of traces of carnivalization that inverts roles, demean power figures, and subvert rules. From the concepts of carnivalization and grotesque, such an inversion make it possible to “dethrone” rulers, as well as sacred and elevated images, withdrawing them from their elevated position and featuring them with scorn.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. A cultura popular na idade média e no renascimento: o contexto de François Rabelais. 7. ed. São Paulo: Hucitec, 2010.
BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Problemas da poética de Dostoiévski. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2018.
BEIJA-FLOR marca o carnaval em 1989 com 'Ratos e urubus... larguem minha fantasia!'. O Globo, 7 fev. 2019. Disponível em: https://oglobo.globo.com/cultura/beija-flor-marca-carnaval-em-1989-com-ratos-urubus-larguem-minha-fantasia-23430146. Acesso em: 24 nov. 2021.
DESFILE da Mangueira; veja FOTOS. G1, 12 fev. 2018. Disponível em: https://g1.globo.com/rj/rio-de-janeiro/carnaval/2018/noticia/desfile-da-mangueira-veja-fotos.ghtml. Acesso em: 24 nov. 2021.
DISCINI, Norma. Carnavalização. In: BRAIT, Beth (org.). Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2008. p. 53-94.
FIORIN, José Luiz. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática, 2008.
PROTESTOS e carro alegórico quebrado marcam primeiro dia de desfiles no Rio. Sputnik Brasil, 12 fev. 2018. Disponível em: https://br.sputniknews.com/20180212/protestos-desfile-grupo-especial-rio-10504838.html. Acesso em: 24 nov. 2021.
SODRÉ, Muniz. A comunicação do grotesco: um ensaio sobre a cultura de massa no Brasil. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 1972.
SODRÉ, Muniz. Mídia, espetáculo e grotesco. Chasqui, Quito, n. 130, p. 17-27, 2015/2016.
SODRÉ, Muniz; PAIVA, Raquel. O império do grotesco. Rio de Janeiro: MAUAD, 2002.
TIHANOV, Galin. A importância do grotesco. Bakhtiniana, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 166-180, 2012.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Conrado Moreira Mendes, André Vianna Maricato
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores que publicam nessa revista devem concordar com os seguintes termos relativos aos Direitos Autorais:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista Contemporanea e à Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.