“I Have a Responsibility”

The Representation of the Japanese Woman in Koreeda Hirokazu’s Our Little Sister (2015)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/aa.v0i65.45399

Keywords:

Koreeda Hirokazu, Women, Representation

Abstract

This article plans to analyze the representation of women in Our Little Sister (2015), directed by Koreeda Hirokazu. Through film analysis and a literature review, it examines Koreeda’s cinematic work, with a focus on the female characters in Our Little Sister, seeking to identify how changes in family organization over the generations affect women’s roles. Understanding representations as historically situated symbolic elements, this paper attempts to contextualize both movie and filmmaker, also exploring aspects of Japanese society and culture. The article is therefore divided into four sections: first, a discussion of cinema and representation; second, an analysis of issues women face in modern Japan; ending with an analysis of the work in question, through its decoupage and a literature review.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Luíza Sá Schat, Bahia Federal University

Mestranda em Comunicação e Cultura Contemporâneas (PÓSCOM), Universidade Federal da Bahia.

Antônio da Silva Câmara, Bahia Federal University

Doutor em Sociologia pela Université Paris Diderot, França. Docente Titular da Universidade Federal da Bahia , Brasil.

References

Elisa M. Sasaki, “Valores culturais e sociais nipônicos” (apresentação em IV Encontro sobre língua, literatura e cultura japonesa, Rio de Janeiro, 2011).

Joy Hendry, Understanding Japanese Society, Londres: RoutledgeCurzon, 2003.

Sharon H. Nolte e Sally Ann Hastings “The Meiji State’s Policy Toward Women, 1890-1910” in Gail Lee Bernstein (ed.), Recreating Japanese women, 1600-1945 (Califórnia: University of California Press, 1991).

Linda C. Ehrlich, The Films of Kore-eda Hirokazu: An Elemental Cinema, Suíça: Palgrave Macmillan, 2019.

Walter Benjamin, “Pequena história da fotografia” in Walter Benjamin (ed.), Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre a literatura e a história da cultura (São Paulo: Editora Brasiliense, 1985).

Andrew Dorman, Paradoxical Japaneseness: Cultural Representation in 21st Century Japanese Cinema, Reino Unido: Palgrave Macmillan, 2016.

Jean-Claude Bernardet, O que é cinema, São Paulo: Editora Brasiliense, 1980.

Ismail Xavier, O discurso cinematográfico: a opacidade e a transparência, São Paulo: Paz e Terra, 2008.

Cecília Maki Tomimatsu, “O Cinema que Convoca os Sentidos da Vida: uma análise do conceito de Ikigai (razão de viver) na filmografia de Hirokazu Koreeda”, Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica), PUC, São Paulo, 2017.

Hirokazu Koreeda, Nossa Irmã Mais Nova, Japão: Toho; Gaga, 2015.

Laurent Jullier e Michel Marie, Lendo as imagens do cinema, São Paulo: Editora Senac, 2009.

Ayako Kano, Japanese Feminist Debates: A Century of Contention on Sex, Love, and Labor, Honolulu: University of Hawaii Press, 2016.

Georg Lukács, Introdução a uma estética marxista: sobre a particularidade como categoria da estética, Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1970.

Joan Scott, “Gênero: uma categoria útil de análise histórica”, Educação & Realidade, v. 20, n. 2 (1995), https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/issue/view/3038/showToc.

Antônio Câmara, Bruno Neto e Rodrigo Lessa, “Da estética à sociologia da arte” in Antônio Câmara e Rodrigo Lessa (eds.), Documentário brasileiro em perspectiva (Salvador: EDUFBA, 2013).

Cursos de estética, São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2002.

Roger Bastide, Arte e Sociedade, São Paulo: Ed. Nacional, 1979.

Rodrigo Lessa, Humberto Júnior e Pérola Mathias, “Aportes do materialismo histórico para a sociologia da arte” in Antônio Câmara, Bruno Silva e Rodrigo Lessa (eds.), Ensaios da Sociologia da Arte (Salvador: EDUFBA, 2018).

Yoshio Sugimoto, An Introduction to Japanese Society, Nova Iorque: Cambridge University Press, 2010.

Walter Benjamin, “A obra de arte na era da sua reprodutibilidade técnica” in José L. Grunnewald (org.), A ideia do cinema (Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1969).

Marcel Martin, A linguagem cinematográfica, Lisboa: Dinalivro, 2005.

Jacques Aumont e Michel Marie, A análise do filme, Lisboa: Texto & Grafia, 2013.

Published

2022-06-19

How to Cite

SÁ SCHAT, A. L.; CÂMARA, A. da S. “I Have a Responsibility”: The Representation of the Japanese Woman in Koreeda Hirokazu’s Our Little Sister (2015). Afro-Ásia, Salvador, n. 65, p. 554–606, 2022. DOI: 10.9771/aa.v0i65.45399. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/afroasia/article/view/45399. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Articles