Pedagogies of the film Alice Júnior

clues to education for sexualities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/peri.v2i20.56599

Abstract

The movie Alice Júnior (2019) has shown that it contains cultural pedagogies that can inspire us to educate young people about sexuality. For this section, we analyzed certain scenes and discussed how we can use this cultural artifact for educational practices. Through the analysis and discussion, we realize that we are challenged to problematize how our bodies, genders and sexualities can subvert cis-heterosexual norms and thus, as a power of life, allow us to imagine and build other ways of being. This is because it is possible to think of ways of relating without violence. The film seems to us to be an opportune moment to highlight certain inequalities that socially, culturally and historically have positioned some subjects in situations of suffering, as well as inviting us to promote discussions on education for sexualities with young people who may be able to consider the social markers of difference.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Katiele Hundertmarck, Instituto Federal Farroupilha Campus Júlio de Castilhos

Doutoranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC, RS, Brasil). Mestra em Saúde Materno Infantil (UFN, RS, Brasil). Especialista em Educação para a Sexualidade (FURG, RS, Brasil). Enfermeira no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha - Campus Júlio de Castilhos (IFFar - JC), lotada no setor de Coordenação de Assistência Estudantil, atuando, em especial, em ações de educação e promoção da saúde na escola. Tem interesse nos estudos de saúde na escola, educação para as sexualidades, juventudes.

Raphael Albuquerque de Boer, Universidade Federal do Rio Grande

Possui graduação em Letras Português/Inglês pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG (2005), Mestrado em Letras (Inglês e Literatura Correspondente) pela Universidade Federal de Santa Catarina (2008), Doutorado em Letras Inglês (Estudos Literários e Culturais) pela Universidade Federal de Santa Catarina (2014). Em 2012 esteve como aluno pesquisador, em seu doutorado sanduíche CNPQ supervisionado pela professa Laura Mulvey, Birkbeck College, London. É atualmente Professor Adjunto da Universidade Federal do Rio Grande-FURG. Tem pós-doutorado, na área de Cinema e Gênero, pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Linguagens da Universidade Tuiuti do Paraná-UTP. (2014/2015). Também realizou pós-doutorado na área de estudos de cinema , gênero , sexualidade e queer , no Programa de Pós-Graduação em Inglês (PPGI), da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). (2022/2023). Tem também experiência na área de Ensino de Língua Inglesa como Língua Estrangeira/Adicional , Língua Portuguesa , na área de produção textual , no Ensino a Distância dos cursos de graduação Letras Inglês e Português da UFSC e no curso de especialização de Língua Literatura e Ensino: teoria e prática da Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Seus interesses de pesquisa são na área de línguas, estudos de cinema e mídias. 

Published

2024-06-06

How to Cite

Hundertmarck, K., & Albuquerque de Boer, R. (2024). Pedagogies of the film Alice Júnior: clues to education for sexualities. Revista Periódicus, 2(20), 128–155. https://doi.org/10.9771/peri.v2i20.56599