REVIEW: LGBTI+ Histories

rescuing the past, acting in the present, and imagining the future

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/peri.v1i19.51804

Abstract

Review of the book Movimento LGBTI+: uma breve história do século XIX aos nossos dias, published in
2022, by Renan Quinalha, whose purpose turns on capturing silencing and forgetting projects of sexual and gender diversities to thus catapult this political movement to the current public scene. Organized in five chapters, the author discusses political activism organized in Germany in the 19th century, the United States after World War II to reach the Brazilian scenario today. Urgent and provocative, the work takes on the challenge of appearing in front of the conservative concealment project and shouting at the daily violence faced by us. Open to audiences from academia and beyond, the book arrives at a key moment in the country and is an invitation to alliances and communions of re-existence and resistance.

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Author Biographies

Maurício João Vieira Filho, Universidade Federal de Juiz de Fora

PhD student in the Postgraduate Program in Communication at the Federal University of Juiz de Fora (PPGCOM/UFJF). Fellow of the Postgraduate Scholarship Program (PBPG/UFJF). Master's in Social Communication from the Postgraduate Program in Social Communication at the Federal University of Minas Gerais (PPGCOM/UFMG). Graduated in Social Communication - Journalism from the Federal University of Viçosa (UFV). He is a member of the research group DIZ: Discourses and Aesthetics of Difference (UFV).

Ricardo Desidério, Universidade Estadual do Paraná

Pedagogo e também Licenciado em Ciências e Matemática. Doutor e Pós-doutor em Educação Escolar na linha de pesquisa em Sexualidade, Cultura e Educação Sexual pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho-UNESP/Araraquara. Também é Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal da Bahia (FACED/UFBA), onde se dedicou aos estudos das performances e pedagogias sexuais masculinas no Twitter a partir dos estudos culturais na educação e cibercultura, desenvolvidos no âmbito do grupo de pesquisa Educação, redes sociotécnicas e culturas digitais de investigação (EDUTEC). Mestre em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual de Maringá-UEM/Paraná. Líder do Grupo de Pesquisa em Educação e Diversidade - GPED/UNESPAR CNPq. É prof. adjunto do Curso de Pedagogia e Chefe da Divisão de Pesquisa e Pós-graduação da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR, Campus de Apucarana). Atualmente é docente do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar Sociedade e Desenvolvimento - PPGSeD/UNESPAR, campus de Campo Mourão e do Programa de Pós-graduação em Educação Sexual, nível de Mestrado da Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Campus de Araraquara, SP. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores. Atuando principalmente nos seguintes temas: Sexualidade e Educação Sexual; Sexualidade, Educação e Redes sociais digitais; Ensino de Ciências e Formação de Professores. Também tem se dedicado aos Estudos da Educação de Surdos a partir de sua vivência enquanto Surdo Unilateral, além de estar cursando Letras-Libras pela Faculdade de Educação a Distância da Universidade Federal da Grande Dourados -UFGD.

Published

2023-08-29

How to Cite

Vieira Filho, M. J., & Desidério, R. (2023). REVIEW: LGBTI+ Histories: rescuing the past, acting in the present, and imagining the future. Revista Periódicus, 1(19), 405–409. https://doi.org/10.9771/peri.v1i19.51804