Take a close-up!
Brazilian cinema and genre technologies
DOI:
https://doi.org/10.9771/peri.v1i17.47627Abstract
Abstract: Studying gender is trying to understand what mechanisms, strategies, means of circulation of discourses produce it. Cinema is one of these mechanisms, it is a genre technology. Thinking about Brazilian film production allows us to understand the reverberations it exerts on genre productions in our country, especially those related to the LGBTQIA+ population. From the 1930s to the 2000s, LGBTQIA+ were presented as hypersexualized, laughable or abject. Starting in 2010, a new configuration of LGBTQIA+ films are produced: main characters, showing their daily lives, socioeconomic contexts and social conflicts. From the 2010s onwards, we entered a new direction in the frames of our view of the genre and cinema in Brazil, with the growth of documentaries. These process bring us new reflections on contemporary cinematographic productions and their effects on the materiality of deviant bodies.
Key-word: cinema; gender; performativity.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Amanda Pereira de Carvalho Cruz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob Licença Creative Commons Attribution Noncommercial que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista, sendo vedado o uso com fins comerciais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).