Seeking the phenomenon: gender, sex education and religion in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/peri.v2i14.36308

Abstract

Abstract: This article resulted from a master’s thesis, whose objective was to understand the phenomenon of the
encounter between Science and Religion in a school environment during the teaching activities of teachers in the themes of
Sexual and Gender Education. From the recording of their experiences, we arrived at texts that could be analyzed using the
phenomenological method of Situated Phenomenon Analysis. Using this method, we searched for the main elements
significant to the phenomenon in the texts, which, once worked and improved (phenomenological reductions), enabled the
emergence of a discussion on the generalizations about the phenomenon. In short, our study shows the emergence, use and
debate of “Religion in the classroom” by students and teachers, by the analysis of the religious text, the recognition of
students’ religious dogmas and the reflection on the use of religious discourse in the classroom.
Keywords: Science and religion. Phenomenology. Sexual education. Genre.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Barrreto da Silva, Universidade Federal da Bahia

Graduado em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Especialista em Educação Afetiva e Sexual pela Universidade Candido Mendes (UCAM). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências (UFBA/UEFS). Professor da Rede Municipal de Ensino de Amélia Rodrigues - BA. Professor da Rede Estadual de Ensino da Bahia. Membro do Grupo Colaborativo de Pesquisa em Ensino de Ciências (GCPEC-UEFS) e do grupo Rizoma (UEFS). Atualmente estuda a Educação Sexual no Ensino de Ciências e suas interfaces com a Ética.

Rosileia Oliveira Almeida, Universidade Federal da Bahia

Possui Licenciatura Plena em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF (1988), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (1998) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2008). É professora associada do Departamento de Educação II da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA), onde atua no Curso de Licenciatura em Ciências Naturais e nos cursos de Pós-Graduação em Educação (FACED-UFBA) em Ensino, Filosofia e História das Ciências (UFBA-UEFS) e no Mestrado Profissional em Educação (FACED-UFBA. É membro dos grupos de pesquisa Ensino de Ciências e Matemática (EnCiMa-UFBA) e Ensino, História e Filosofia das Ciências Biológicas (LEFHBio-UFBA). Exerceu o cargo de coordenadora do Curso de Licenciatura em Ciências Naturais da Faculdade de Educação da UFBA entre 2013 e 2016. Atuou entre 2014-2018 como vice-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências (UFBA/UEFS). Foi membro da Câmara Técnica de Ciências Humanas e Educação da FAPESB (Biênio 2015-2018). Coordenadora da linha Currículo e (In)Formação do Programa de Pós-Graduação em Educação FACED-UFBA desde julho de 2018. Membro do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia em Estudos Interdisciplinares e Transdisciplinares em Ecologia e Evolução (INCT IN-TREE). Atua nas áreas de Educação em Ciência e Ensino de Biologia, sendo seus principais temas de interesse: aprendizagem escolar, educação intercultural, educação ambiental, formação de professores e pesquisa colaborativa de inovações educacionais.

Published

2021-04-10

How to Cite

da Silva, E. B., & Almeida, R. O. (2021). Seeking the phenomenon: gender, sex education and religion in the classroom. Revista Periódicus, 2(14), 164–180. https://doi.org/10.9771/peri.v2i14.36308