Hybrid masculinities in school context ongoing changes or reproduction of the status quo?
DOI:
https://doi.org/10.9771/peri.v2i14.35914Abstract
Abstract: The concept of hegemonic masculinity has been mobilized as an explanatory dimension of the expression ofsexism and homophobia at school. However, today there is a notion of hybrid masculinities that comprehend contemporary
transformations in the field of masculinity, even though it is a concept that is little debated or worked on from empirical
ground. Based on a specific study on school homophobia in Portugal, with methodological recourse to a variety of
qualitative techniques – focus groups, interviews and participant observation –, it is discussed if the concept of hybrid
masculinity serves as a reference for thinking about masculinities today at school. By detailing three of its dimensions –
discursive distancing, subtle paternalism and strategic use of subordinate elements –, it is argued that it is a good indicator,
despite the need for further study. This article is expected to contribute to starting the debate on the subject.
Keywords: Gender. Hybrid masculinity. School.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Hugo Santos
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob Licença Creative Commons Attribution Noncommercial que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista, sendo vedado o uso com fins comerciais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).