The story that (almost) nobody tells: the dissidents of heteroCistem in basic education and on the samba runways
DOI:
https://doi.org/10.9771/peri.v2i14.35466Abstract
Abstract: The 2019 parade of GRES Estação Primeira de Mangueira is not over yet. The plot presented by the sambaschool brought queries about the History narrated in textbooks and exposed the existence of a series of missing pages in
these works, provoking the production of this article. Among the absences, it is not possible to find those that tell the
individual or collective trajectories of the dissidents of the ‘heteroCistem’. Where might be the pages that present the
stories of those who are not heterosexual, those who are not cisgenders, or, still, those who do not fit into sexual and
gender binarism? As a way to search for these pages, I sought information in History textbooks and in plots presented by
samba schools in the carnivals of Rio de Janeiro, São Paulo and Porto Alegre. Thus, in this paper, I present the History
class in basic education and the parade of samba schools as public history practices.
Keywords: History teaching. Public history. Samba school. Gender. Sexuality.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fabrício Romani Gomes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob Licença Creative Commons Attribution Noncommercial que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista, sendo vedado o uso com fins comerciais.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).