SABER-IMPROVISAÇÃO

saber-sentido e cognição inventiva

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/2317-3777dana.v7i10.48148

Abstract

IMPROVISATION-KNOWLEDGE: SENSED KNOWLEDGE AND INVENTIVE COGNITION

 

Abstract

This paper features a notion of improvisation-knowledge taken from the concept of sensed knowledge in Hissa and Ribeiro (2017), and defines it as an instance of inventive cognition according to Kastrup (1997). The methodology is built by the bibliographic review and the critical interpretive study of interviews given by dance artists Dudude (2020), Margô Assis (2020) and Tuca Pinheiro (2020). As elements that shape improvisation-knowledge, I point out the development of: a) conscious improvisational arrangements in the scenic performance, in scripts and dance creation; b) playwrighting and singular trainings shared with dance communities; c) investigations on how to co-act in real-time composing as well as in the relativization of expectations by means of the practice of instant composition.

 

Keywords: improvisation-knowledge, invention, problematization, cognition.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Verônica Teodora Pimenta, UFMG

Pesquisadora em Dança e professora de Arte no Ensino Fundamental. Doutora em Artes pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Licenciada em Dança pela mesma Universidade, com dupla titulação em Estudos Artísticos, realizados na Universidade de Coimbra (UC/Portugal), na modalidade graduação-sanduíche frequentada através do Programa de Licenciaturas Internacionais da Capes (PLI/2011-2013). Também pela UFMG possui a seguinte formação: Mestre em Comunicação Social, com pesquisa sobre o corpo na Linha de Pesquisa "Comunicação e Sociabilidade Contemporânea" (2007); bacharel em Comunicação Social, com titulações em Jornalismo (2004) e em Radialismo (2004); além do Curso Técnico de Formação de Atores do Teatro Universitário (1999). É especialista em "Dança e Consciência Corporal" pela Universidade Estácio de Sá (2015).

Published

2022-12-31

How to Cite

Pimenta, V. T. (2022). SABER-IMPROVISAÇÃO: saber-sentido e cognição inventiva. DANÇA: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Dança, 7(10), 69–78. https://doi.org/10.9771/2317-3777dana.v7i10.48148