A IMPROVISAÇÃO DESDE AS CORPOREIDADES AFRODIASPORICAS QUE JOGAM, DANÇAM E LUTAM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/2317-3777dana.v7i10.48110

Abstract

This article aims to present and discuss improvisation in Afrodiasporic games that developed as self-defense and/or as performative practices since the end of the 19th century. After presenting and delimiting the field investigated from Performance Studies (SCHECHNER, 2006) and specific literature on games that are experienced in and through the body, I present reflections on improvisational modes in Capoeira games in Brazil and in the art of Esgrima de Machete y Bordón in Colombia, from a “motrizes culturais” (LIGIÉRO, 2019) investigated in these two games: malice. The analysis privileges also the game states (SCHECHNER, 2006), showing how these states build corporeities woven directly in the relationship with the Afrodiasporic territories that they are inserted into. In face of the expressive interface between Western Scenic Dance and Eastern Martiality that have marked the history of Dance, the question that drives the writing of this article is: What can the field of dance improvisation learn from Afrodiasporic corporeities and their cultural performances?

Keywords: Play, Improvisation, Afrodiasporic, Malice, Corporeality.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriela Santos Cavalcante Santana, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Professora do Departamento de Artes da Universidade Federal de Pernambuco, atuante no curso de licenciatura em dança, possui mestrado em dança pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e licenciatura e bacharelado em Dança pela Universidade Federal de Viçosa (2006). Encontra-se em doutoramento no Programa de Artes Cênicas da Universidade do Rio de Janeiro (Unirio), com bolsa sanduiche (estágio doutoral) na Faculdade de Artes da Universidad Distrital José Francisco de Caldas. Tem experiência na área de Dança-Educação, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: performance, dança, criação, improvisação. Sua atuação como artista-docente e pesquisadora está centrada nos fazeres artísticos e pedagógicos desde os jogos, danças. lutas da afrodiáspora.

Published

2022-12-31

How to Cite

Santana, G. S. C. (2022). A IMPROVISAÇÃO DESDE AS CORPOREIDADES AFRODIASPORICAS QUE JOGAM, DANÇAM E LUTAM. DANÇA: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Dança, 7(10), 13–26. https://doi.org/10.9771/2317-3777dana.v7i10.48110