COZINHA E IMPROVISAÇÃO

reverberações do Movimento Autêntico na criação em dança

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/2317-3777dana.v7i10.48109

Abstract

These reflections are based on the experience of cooking, sharing affection and dancing in the context of a performative program[1]. They analyze this artistic work within the framework of performance, improvisation and memory studies in a dialogue with authors that study these subjects. Cozinha ComPartida (shared kitchen) is one of the performance pieces that are part of the PhD research project currently in development at UNIRIO’s Programa de Pós Graduação em Artes Cênicas which establishes a dialogue with the fields of dance, somatics and performance. The research emerges from the author’s experience with two practices: cooking and dance improvisation, weaving connections in/through the body. In this article we will explore the practice of Authentic Movement (AM) in its relationship to dance composition.

Keywords: Cooking; Improvisation; Authentic Movement; Memory; Dance Composition

 

[1] Defined by artis-researcher Eleonora Fabião as “performance’s statement: an ensemble of previously stipulated, clearly articulated and conceptually polished actions to be performed by the artist, by the audience or both without previous rehearsal (FABIÃO, 2013, p.4).

**Artista da dança, docente do Departamento de Artes Cênicas da UFPB, doutoranda pelo PPGAC/UNIRIO. Graduação, Especialização e Mestrado em dança/UFBA. Integra os grupos de pesquisa Práticas Performativas Contemporâneas/UNIRIO, NepCênico/UFPB e o Bando. barbara.santos2@academico.ufpb.br

 

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Author Biography

Bárbara Conceição Santos da Silva, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Professora Adjunta II do Departamento de Artes Cênicas da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Doutoranda em Artes Cênicas pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade do Rio de Janeiro (Unirio). Mestre em Dança (2012) pelo PPGDAN, Especialista em Coreografia (1994) e Bacharel em Dança (1993) todos pela Universidade Federal da Bahia. Coordenou projetos de extensão voltados para estudos do corpo através do método Pilates (2017/2018), Improvisação (2014/2015) e Práticas Integrativas (2018). Entre 2009-2018 atuou junto ao grupo RADAR 1 de improvisação em dança. Integrante do grupo Bando de estudos sobre improvisação em dança. Participou de diversas montagens em Salvador, São Paulo, Berlim e João Pessoa. Sua pesquisa doutoral articula práticas de cuidados, cozinha e criação em dança. 

Published

2022-12-31

How to Cite

Silva, B. C. S. da. (2022). COZINHA E IMPROVISAÇÃO: reverberações do Movimento Autêntico na criação em dança. DANÇA: Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Dança, 7(10), 37–47. https://doi.org/10.9771/2317-3777dana.v7i10.48109