Intellectual Property of the IFPA Campus Altamira: documental analysis, perception of servers and technological prospection

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/cp.v17i1.56788

Keywords:

Innovation, Federal Institute, Intellectual Property.

Abstract

The creation of the Federal Institutes boosted innovation and encouraged Brazil's regional potential. Thus, the IFPA Altamira campus was created to generate intellectual property (IP) and promote innovation in the region. In this sense, this research evaluates the stage of institutional updating of the Altamira campus four years after the promulgation of the Innovation Policy. The paper covers documentary analyses and technological prospecting at INPI. Furthermore, a questionnaire was applied to staff, revealing an initial stage of institutional development of IP and innovation. Most staff were not involved in research with innovative potential. The team had little knowledge of IP, reflected in the absence of patents, software, and industrial design registrations at INPI. However, the research observed that the themes of IP and innovation were present in analyzed curricula. Therefore, it is necessary to insert joint and strategic actions to contribute to the culture of innovation on the campus.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laísa Maria de Resende Castro, Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará

PhD in Botany from the University of Brasília in 2022.

Williams Raphael de Souza Morais , Federal Institute of Education, Science and Technology of Pará

PhD in Materials Sciences from the Technology Center of the Federal University of Alagoas in 2023.

References

AMORIM-BORHER, M. B. et al. Ensino e pesquisa em propriedade intelectual no Brasil. Revista Brasileira de Inovação, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 281-310, jul.-dez. 2007.

BALTAZAR, L. F. et al. Capacitação em propriedade intelectual e prospecção tecnológica por meio de patentes: análise da elaboração de método inovador. Brazilian Journal of Development, [s.l.], v. 7, n. 7, p. 67.577-67.590, 2021.

BALTAZAR, L. F. et al. Patentes como fonte de informação tecnológica para subsídio à pesquisa: uma análise amostral da Universidade Federal do ABC. Caderno de Prospecção, Salvador, v. 10, n. 4, p. 681-695, out.-dez. 2017.

BARBOSA, D. B. Uma introdução à propriedade intelectual. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2003.

BRASIL. Lei n. 10.973, de 2 de dezembro de 2004. Dispõe sobre incentivos à inovação e à pesquisa científica e tecnológica no ambiente produtivo e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2004/Lei/L10.973.htm. Acesso em: 16 ago. 2023.

BRASIL. Lei n. 13.243, de 11 de janeiro de 2016. Dispõe sobre estímulos ao desenvolvimento científico, à pesquisa, à capacitação científica e tecnológica e à inovação e altera a Lei no 10.973, de 2 de dezembro de 2004, a Lei no 6.815, de 19 de agosto de 1980, a Lei no 8.666, de 21 de junho de 1993, a Lei no 12.462, de 4 de agosto de 2011, a Lei no 8.745, de 9 de dezembro de 1993, a Lei no 8.958, de 20 de dezembro de 1994, a Lei no 8.010, de 29 de março de 1990, a Lei no 8.032, de 12 de abril de 1990, e a Lei no 12.772, de 28 de dezembro de 2012, nos termos da Emenda Constitucional no 85, de 26 de fevereiro de 2015. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2016. Disponível em: http://goo.gl/gjDTBT. Acesso em: 16 ago. 2023.

BUAINAIN, A. M.; SOUZA, R. F. Propriedade intelectual, inovação e desenvolvimento: desafios para o Brasil. Rio de Janeiro: ABPI, 2018.

GIMENEZ, A. M. N.; BONACELLI, M. B. M.; CARNEIRO, A. M. The challenges of teaching and training in intellectual property. Journal of technology Management & Innovation, [s.l.], v. 7, n. 4, 2012.

HOWARD, R. (org.). Aprendizagem organizacional: gestão de pessoas para a inovação contínua. Rio de Janeiro: Campus, 2000.

IFPA – INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO PARÁ CAMPUS ALTAMIRA. Projeto Político Pedagógico do Curso Técnico em Informática Integrado ao Ensino Médio. Pará: IFPA, 2021a.

IFPA – INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO PARÁ CAMPUS ALTAMIRA. Projeto Político Pedagógico do Curso Técnico em Agropecuária Integrado ao Ensino Médio. Pará: IFPA, 2021b.

IFPA – INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO PARÁ CÂMPUS ALTAMIRA. Projeto Político Pedagógico do Curso Técnico em Edificações Integrado ao Ensino Médio. Pará: IFPA, 2021c.

IFPA – INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO PARÁ CAMPUS ALTAMIRA. Projeto Pedagógico do Curso Tecnológico em Análise e Desenvolvimento de Sistemas. Pará: IFPA, 2021d.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2007.

MARTINS, P. V. Percepção de docentes da UFSCar sobre sua agência de inovação. 2010. 163p. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2010.

MENDES, L. M.; AMORIM-BORHER, B. O ensino da propriedade intelectual: mapeando as academias da rede global. Revista Brasileira de Inovação, Campinas, v. 11, n. 2, p. 397-432, jul.-dez. 2012.

OCDE – ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO. Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation. The Measurement of scientific, technological and innovation activities. 4th Edition. Paris; Luxembourg: Eurostat; OCDE Publishing, 2018.

PARÁ. Resolução n. 128/2019 – CONSUP de 18 de julho de 2019. Aprova a Política de Inovação do Instituto Federal do Pará. 2019.

PARÁ. Resolução n. 14/2016 – CONSUP de 3 de março de 2016. Dispõe sobre o Regimento Interno do Núcleo de Inovação e Tecnologia. 2016.

RAUEN, C. V. O novo marco legal da inovação no Brasil: o que muda na relação ICT-empresa? Radar, Brasília, DF, v. 43, p. 21-35, fev. 2016.

REA, L. M.; PARKER, R. A. Metodologia de pesquisa: do planejamento à execução. São Paulo, SP: pioneira, 2000.

RODRIGUES, D. S.; SANTOS, R. M. N. dos; OLIVEIRA, R. C. de. A Temática de Propriedade Intelectual como Parte da Formação dos Alunos dos Cursos Técnicos dos Institutos Federais da Região Norte. Cadernos de Prospecção, Salvador, v. 16, n. 1, p. 51-68. jan.-mar. 2023.

RODRIGUES, F. C. R.; GAVA, R. Capacidade de Apoio à Inovação dos Institutos Federais e das Universidades Federais no Estado de Minas Gerais: um estudo comparativo. REAd, Porto Alegre, v. 83, n. 1, p. 26-51, jan.-abr. 2016.

SANTOS, W. P. C.; SARTORI, R. Introdução E Evolução Histórica Da Propriedade Intelectual. In: SANTOS, W. P. C. (org.). Série conceitos e aplicações de Propriedade Intelectual. Salvador: IFBA, 2019. v. 2. p. 28-58. Coleção PROFNIT.

SILVA, I. S. da; ABUD, A. K. de S.; FERNANDES, M. G. Ensino, Propriedade Intelectual e Inovação: Difusão nos Programas stricto sensu da Universidade Federal de Sergipe. Revista Humanidades e Inovação, Palmas, TO, v. 9, n. 25, 2022.

SILVA, E. C. Panorama do Mapeamento dos Depósitos de Patentes do IFSul de Minas entre 2014 e 2021. In: 15º JORNADA CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA e 12º SIMPÓSIO DE PÓS-GRADUAÇÃO DO IFSul de Minas. Anais. [...]. [S.l.], 2022.

SILVEIRA, C. F.; NASCIMENTO, J. B. do; CARDOSO, H. S. P. Um olhar teórico-prático da difusão da inovação e Propriedade Intelectual. Research, Society and Development, [s.l.], v. 9, n. 11, 2020.

SOUZA, M. S. P. S. A reformulação da rede federal de ensino profissional como estratégia geopolítica para produzir inovação tecnológica no Brasil. Geousp – Espaço e Tempo, on-line, v. 24, n. 3, p. 547-562, dez. 2020.

ZANELLA, L. C. H. A criatividade nas organizações do conhecimento. In: ANGELONI, Maria Terezinha (org.). Organizações do conhecimento: infraestrutura, pessoas e tecnologias. São Paulo: Saraiva. 2002. p. 120-135.

Published

2024-01-01

How to Cite

Castro, L. M. de R., & Morais , W. R. de S. (2024). Intellectual Property of the IFPA Campus Altamira: documental analysis, perception of servers and technological prospection . Cadernos De Prospecção, 17(1), 133–146. https://doi.org/10.9771/cp.v17i1.56788

Issue

Section

Propriedade Intelectual, Inovação e Desenvolvimento