The Theme of Intellectual Property as Part of the Training of Students in the Technical Courses of the Federal Institutes of the North Region
DOI:
https://doi.org/10.9771/cp.v16i1.50960Keywords:
Entrepreneurship, Innovation, Teaching.Abstract
Considering the importance of disseminating and providing essential knowledge to technical high school students about intellectual property, linked to innovation and entrepreneurship, the general objective of the work was to analyze how technical education, in Federal Institutes of Education, deals with the topic in the context of curriculum. The research was based on the collection of primary data (bibliographic survey) and on documental research. There was a curricular gap in technical secondary education in Federal Institutes, in relation to the approach to intellectual property. Specific disciplines dealing with the subject should be created, in addition to curricular activities that allow offering knowledge to students, enabling them to recognize the importance of protecting creative activity, as innovation and the basis of entrepreneurship. The final product of the research was the elaboration of a comic book, as an instrument that can arouse students' interest on the subject, considering the dynamic, simple informative character, but with effective educational potential.
Downloads
References
ALCÂNTARA, C.; LINHARES, R.; GUIMARÃES, Y. Inovação na educação: perspectiva de estudantes do ensino profissionalizante. Revista EDAPECI, [s.l.], v. 17, n. 1, p. 56-72, jan.-abr. 2017.
AMORIM-BORHER, M. B. et al. Ensino e Pesquisa em Propriedade Intelectual no Brasil. Revista Brasileira de Inovação, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 281-310, 2007 .
BARBOSA, D. B. Uma introdução à propriedade intelectual. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2003.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 2004.
BERNADI, L. A. Manual de empreendedorismo e gestão: fundamentos, estratégias e dinâmicas. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
DOLABELA, F. O segredo de Luísa. 30. ed. São Paulo: Editora de Cultura, 2008.
DORNELAS, J. E. Empreendedorismo: transformando ideias em negócios. São Paulo: Atlas, 2016.
DRUCKER, Peter F. Inovação e espírito empreendedor (entrepreneurship): prática e princípios. São Paulo: Pioneira, 1987.
FREIRE. V. M. V. Fomentando a inovação entre os jovens: desafios e mecanismos promotores no ensino médio profissionalizante. 2020. 88f. Dissertação (Mestrado profissional em propriedade intelectual e transferência de tecnologia para inovação) – Programa de Pós-Graduação em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a Inovação, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Fortaleza, 2020.
GIMENEZ, A. M. N.; BONACELLI, M. B. M.; CARNEIRO, A. M. The challenges of teaching and training in intellectual property. Journal of technology Management & Innovation, [s.l.], v. 7, n. 4, 2012.
HASHIMOTO, M.; FONSECA JÚNIOR, R. S. da. A Importância do Ensino Empreendedor na Formação de Nível Técnico. Revista de Negócios, [s.l.], v. 23, n. 3, p. 7-18, July, 2018.
HENGEMÜLE, A. Desafios educacionais na formação de empreendedores. Porto Alegre: Penso, 2014.
HISRICH, R. D.; PETERS, M. P.; SHEPHERD, D. A. Empreendedorismo. 9. ed. Porto Alegre: AMGH, 2014.
IFAM – INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO AMAZONAS. Plano de desenvolvimento institucional – PDI 2019-2023. Publ. 2019. Disponível em: http://www2.ifam.edu.br/campus/cmc. Acesso em: 10 jun. 2020.
IFAP – INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO AMAPÁ. Disponível em: https://www.ifap.edu.br/index.php/quem-somos/historico. Acesso em: 10 jun. 2020.
IFRR – INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE RORAIMA. Plano de desenvolvimento institucional – PDI 2019-2023. Disponível em: https://www.ifrr.edu.br/pdi/pdi- 2019-2023/dpi-eral/pdi-2019-2023. Acesso em: 10 jun. 2020.
IFTO – INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO TOCANTINS. Plano de desenvolvimento institucional – PDI 2010-2024. Disponível em: http://www.ifto.edu.br/ifto/colegiados/consup/documentos-aprovados/planos/pdi/pdi-ifto-2020-2024.pdf/view. Acesso em: 10 jun. 2020
JUNGMANN, D. de M. Propriedade intelectual: caça ao tesouro. Brasília, DF: SENAI, 2010.
LIMA, J. A. A.; OLIVEIRA, N. M. A importância da proteção patentária e do ensino da propriedade intelectual nos cursos de tecnologia. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENGENHARIA, 39., 2001. João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: Cobenge, 2001 .
LOPES, R. M.; LIMA, E. O.; NASSIF, V. M. J. Panorama sobre a educação para o empreendedorismo. In: LOPES, R. M. A. (org.). Ensino do empreendedorismo no Brasil: panorama, tendências e melhores práticas. Rio de Janeiro: Alta books, 2017.
NASCIMENTO, J. M.; OZAKI, A. M. Não sei mas quero saber: um estudo sobre o conhecimento de estudantes de Ensino Técnico sobre Propriedade Intelectual. Revista de Empreendedorismo, Negócios e Inovação, Santo André, v. 3, n. 6, p. 46-58, 2018.
OECD – ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO. Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation. The Measurement of scientific, technological and innovation activities. 4th Edition. Paris; Luxembourg: Eurostat; OECD Publishing, 2018.
PEREIRA, M. L. S.; EPSZTEJN, R.; LEAL, M. G. F. Propriedade intelectual no ensino técnico. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 29, 2009, Salvador, BA. Anais [...]. Salvador: ENEGEP, 2009.
RODRIGUES, F. C. R.; GAVA, R. Capacidade de apoio à inovação dos Institutos Federais e das Universidades Federais no Estado de Minas Gerais: um estudo comparativo. REAd. Revista Eletrônica de Administração, [s.l.], v. 22, n. 1, p. 26-51, 2016.
ROSAS, A. R.; FROEHNER, J.; SBRAGIA, R. O Valor da Proteção Intelectual das Inovações sob a Perspectiva do Empreendedor: um estudo de caso. In: ENCONTRO DA ANPAD, 31, 2007, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: EnANPAD, 2007.
SILVA, J. A. B.; SILA, M. S. V. Análise da evolução do empreendedorismo no Brasil no período de 2002 a 2016. Revista Estudos e Pesquisas em Administração, [s.l.], v. 3, n. 2, maio-agosto, 2019.
SILVEIRA, C. F.; NASCIMENTO, J. B. DO; CARDOSO, H. S. P. Um olhar teórico-prático da difusão da inovação e Propriedade Intelectual. Research, Society and Development, v. 9, n. 11, 2020. Disponível em: file:///C:/Users/usuar io/Downloads/10440-Article-142269-1-10-20201202.pdf. Acesso em: 20 Jul. 2020.
SOUSA, J. B. de. Manual para implementação da disciplina de propriedade intelectual nos cursos de nível médio/técnico. 2021. 72f. Dissertação (Mestrado em propriedade intelectual e transferência de tecnologia para a inovação) – Programa de Pós-Graduação em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a Inovação, Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufpi.br/xmlui/bitstream/h andle/1234567 89/2472/DISSERTA%c3%87%c3%83O_JUC%c3%89LIA.pdf?sequence=1. Acesso em: 20 jul. 2020.
Távora, L. Et al. Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia e o apoio à inovação tecnológica: análises e recomendações. In: CONGRESSSO LATINO-IBEROAMERICANO DE GESTÃO DE TECNOLOGIA, 16, 2015, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: ALTEC, 2015.
THOMAZ, A. Funções na produção de uma história em quadrinhos. 2021. Disponível em: https://nanquim.com.br/funcoes-na-producao-de-uma-historia-em-quadrinhos/. Acesso em: 19 Abril, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cadernos de Prospecção
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O autor declara que: - Todos os autores foram nomeados. - Está submetendo o manuscrito com o consentimento dos outros autores. - Caso o trabalho submetido tiver sido contratado por algum empregador, tem o consentimento do referido empregador. - Os autores estão cientes de que é condição de publicação que os manuscritos submetidos a esta revista não tenham sido publicados anteriormente e não sejam submetidos ou publicados simultaneamente em outro periódico sem prévia autorização do Conselho Editorial. - Os autores concordam que o seu artigo ou parte dele possa ser distribuído e/ou reproduzido por qualquer forma, incluindo traduções, desde que sejam citados de modo completo esta revista e os autores do manuscrito. - Revista Cadernos de Prospecção está licenciado com uma Licença Creative Commons Attribution 4.0. Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.