The Theme of Intellectual Property as Part of the Training of Students in the Technical Courses of the Federal Institutes of the North Region

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/cp.v16i1.50960

Keywords:

Entrepreneurship, Innovation, Teaching.

Abstract

Considering the importance of disseminating and providing essential knowledge to technical high school students about intellectual property, linked to innovation and entrepreneurship, the general objective of the work was to analyze how technical education, in Federal Institutes of Education, deals with the topic in the context of curriculum. The research was based on the collection of primary data (bibliographic survey) and on documental research. There was a curricular gap in technical secondary education in Federal Institutes, in relation to the approach to intellectual property. Specific disciplines dealing with the subject should be created, in addition to curricular activities that allow offering knowledge to students, enabling them to recognize the importance of protecting creative activity, as innovation and the basis of entrepreneurship. The final product of the research was the elaboration of a comic book, as an instrument that can arouse students' interest on the subject, considering the dynamic, simple informative character, but with effective educational potential.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Darlene Silveira Rodrigues, University of the State of Amazonas, Manaus, AM, Brazil

Master's Student in Intellectual Property and Technology Transfer for Innovation, PROFNIT. Specialist in Strategic Management, Innovation and Knowledge at Escola Superior Aberta do Brasil (2012)

Rosa Maria Nascimento dos Santos, University of the State of Amazonas, Manaus, AM, Brazil

PhD in Meteorology from the National Institute for Space Research. 2005. National Institute for Space Research

Raimundo Corrêa de Oliveira, State University of Amazonas, Manaus, AM, Brazil

Doctor in Electrical Engineering. 2013. Federal University of Pernambuco.

References

ALCÂNTARA, C.; LINHARES, R.; GUIMARÃES, Y. Inovação na educação: perspectiva de estudantes do ensino profissionalizante. Revista EDAPECI, [s.l.], v. 17, n. 1, p. 56-72, jan.-abr. 2017.

AMORIM-BORHER, M. B. et al. Ensino e Pesquisa em Propriedade Intelectual no Brasil. Revista Brasileira de Inovação, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 281-310, 2007 .

BARBOSA, D. B. Uma introdução à propriedade intelectual. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2003.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 2004.

BERNADI, L. A. Manual de empreendedorismo e gestão: fundamentos, estratégias e dinâmicas. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

DOLABELA, F. O segredo de Luísa. 30. ed. São Paulo: Editora de Cultura, 2008.

DORNELAS, J. E. Empreendedorismo: transformando ideias em negócios. São Paulo: Atlas, 2016.

DRUCKER, Peter F. Inovação e espírito empreendedor (entrepreneurship): prática e princípios. São Paulo: Pioneira, 1987.

FREIRE. V. M. V. Fomentando a inovação entre os jovens: desafios e mecanismos promotores no ensino médio profissionalizante. 2020. 88f. Dissertação (Mestrado profissional em propriedade intelectual e transferência de tecnologia para inovação) – Programa de Pós-Graduação em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a Inovação, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, Fortaleza, 2020.

GIMENEZ, A. M. N.; BONACELLI, M. B. M.; CARNEIRO, A. M. The challenges of teaching and training in intellectual property. Journal of technology Management & Innovation, [s.l.], v. 7, n. 4, 2012.

HASHIMOTO, M.; FONSECA JÚNIOR, R. S. da. A Importância do Ensino Empreendedor na Formação de Nível Técnico. Revista de Negócios, [s.l.], v. 23, n. 3, p. 7-18, July, 2018.

HENGEMÜLE, A. Desafios educacionais na formação de empreendedores. Porto Alegre: Penso, 2014.

HISRICH, R. D.; PETERS, M. P.; SHEPHERD, D. A. Empreendedorismo. 9. ed. Porto Alegre: AMGH, 2014.

IFAM – INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO AMAZONAS. Plano de desenvolvimento institucional – PDI 2019-2023. Publ. 2019. Disponível em: http://www2.ifam.edu.br/campus/cmc. Acesso em: 10 jun. 2020.

IFAP – INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO AMAPÁ. Disponível em: https://www.ifap.edu.br/index.php/quem-somos/historico. Acesso em: 10 jun. 2020.

IFRR – INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE RORAIMA. Plano de desenvolvimento institucional – PDI 2019-2023. Disponível em: https://www.ifrr.edu.br/pdi/pdi- 2019-2023/dpi-eral/pdi-2019-2023. Acesso em: 10 jun. 2020.

IFTO – INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO TOCANTINS. Plano de desenvolvimento institucional – PDI 2010-2024. Disponível em: http://www.ifto.edu.br/ifto/colegiados/consup/documentos-aprovados/planos/pdi/pdi-ifto-2020-2024.pdf/view. Acesso em: 10 jun. 2020

JUNGMANN, D. de M. Propriedade intelectual: caça ao tesouro. Brasília, DF: SENAI, 2010.

LIMA, J. A. A.; OLIVEIRA, N. M. A importância da proteção patentária e do ensino da propriedade intelectual nos cursos de tecnologia. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENGENHARIA, 39., 2001. João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: Cobenge, 2001 .

LOPES, R. M.; LIMA, E. O.; NASSIF, V. M. J. Panorama sobre a educação para o empreendedorismo. In: LOPES, R. M. A. (org.). Ensino do empreendedorismo no Brasil: panorama, tendências e melhores práticas. Rio de Janeiro: Alta books, 2017.

NASCIMENTO, J. M.; OZAKI, A. M. Não sei mas quero saber: um estudo sobre o conhecimento de estudantes de Ensino Técnico sobre Propriedade Intelectual. Revista de Empreendedorismo, Negócios e Inovação, Santo André, v. 3, n. 6, p. 46-58, 2018.

OECD – ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO. Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation. The Measurement of scientific, technological and innovation activities. 4th Edition. Paris; Luxembourg: Eurostat; OECD Publishing, 2018.

PEREIRA, M. L. S.; EPSZTEJN, R.; LEAL, M. G. F. Propriedade intelectual no ensino técnico. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA DE PRODUÇÃO, 29, 2009, Salvador, BA. Anais [...]. Salvador: ENEGEP, 2009.

RODRIGUES, F. C. R.; GAVA, R. Capacidade de apoio à inovação dos Institutos Federais e das Universidades Federais no Estado de Minas Gerais: um estudo comparativo. REAd. Revista Eletrônica de Administração, [s.l.], v. 22, n. 1, p. 26-51, 2016.

ROSAS, A. R.; FROEHNER, J.; SBRAGIA, R. O Valor da Proteção Intelectual das Inovações sob a Perspectiva do Empreendedor: um estudo de caso. In: ENCONTRO DA ANPAD, 31, 2007, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: EnANPAD, 2007.

SILVA, J. A. B.; SILA, M. S. V. Análise da evolução do empreendedorismo no Brasil no período de 2002 a 2016. Revista Estudos e Pesquisas em Administração, [s.l.], v. 3, n. 2, maio-agosto, 2019.

SILVEIRA, C. F.; NASCIMENTO, J. B. DO; CARDOSO, H. S. P. Um olhar teórico-prático da difusão da inovação e Propriedade Intelectual. Research, Society and Development, v. 9, n. 11, 2020. Disponível em: file:///C:/Users/usuar io/Downloads/10440-Article-142269-1-10-20201202.pdf. Acesso em: 20 Jul. 2020.

SOUSA, J. B. de. Manual para implementação da disciplina de propriedade intelectual nos cursos de nível médio/técnico. 2021. 72f. Dissertação (Mestrado em propriedade intelectual e transferência de tecnologia para a inovação) – Programa de Pós-Graduação em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para a Inovação, Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufpi.br/xmlui/bitstream/h andle/1234567 89/2472/DISSERTA%c3%87%c3%83O_JUC%c3%89LIA.pdf?sequence=1. Acesso em: 20 jul. 2020.

Távora, L. Et al. Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia e o apoio à inovação tecnológica: análises e recomendações. In: CONGRESSSO LATINO-IBEROAMERICANO DE GESTÃO DE TECNOLOGIA, 16, 2015, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: ALTEC, 2015.

THOMAZ, A. Funções na produção de uma história em quadrinhos. 2021. Disponível em: https://nanquim.com.br/funcoes-na-producao-de-uma-historia-em-quadrinhos/. Acesso em: 19 Abril, 2021.

Published

2023-01-01

How to Cite

Rodrigues, D. S., Santos, R. M. N. dos, & Oliveira, R. C. de. (2023). The Theme of Intellectual Property as Part of the Training of Students in the Technical Courses of the Federal Institutes of the North Region. Cadernos De Prospecção, 16(1), 51–68. https://doi.org/10.9771/cp.v16i1.50960

Issue

Section

Propriedade Intelectual, Inovação e Desenvolvimento