Portal for Accessing Information on the Actions of the Federal Universities in Response to the Covid-19 Pandemic: an analysis of the pandemic period until the transition to a post-pandemic
DOI:
https://doi.org/10.9771/cp.v16i2.50886Keywords:
University, Monitoring, CoronavirusAbstract
During the pandemic, a new organization of the academic activities of the Federal Universities was necessary to undertake internal and external actions to face Covid-19. To share the actions carried out, the Ministry of Education (MEC) developed two information portals on the numbers of Covid-19 and the actions developed for basic and higher education. One of these portals is the "Coronavirus Panel – Monitoring the Federal Network" which brings together a set of information regarding the actions taken by educational institutions from the beginning of the pandemic to the current moment of transition to a post-pandemic. Using a method of analyzing quantitative and qualitative data, we seek to discuss and correlate data from Covid-19 cases and their peaks with actions involving teaching, prevention and support to the academic community. As a result, some panels of the portal and the analysis of data from the actions are presented in a correlated way, allowing the sharing of strategies and the historical understanding of which actions were used in facing the pandemic and in the transition from a post-pandemic.
Downloads
References
AGÊNCIA IBGE NOTÍCIAS. Internet chega a 88,1% dos estudantes, mas 4,1 milhões da rede pública não tinham acesso em 2019. São Paulo. 28 de abril de 2021. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/30522-internet-chega-a-88-1-dos-estudantes-mas-4-1-milhoes-da-rede-publica-nao-tinham-acesso-em-2019. Acesso em: 28 ago. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Relatório de atividades: Ações do MEC em resposta à pandemia de Covid-19. 2020a. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias_1/relatorio-de-atividades-aponta-acoes-do-mec-e-suas-vinculadas-em-resposta-a-pandemia-de-covid-19. Acesso em: 28 ago. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Painel Coronavírus de monitoramento da Rede Federal. 2020b. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/coronavirus/rede-federal. Acesso em: 28 ago. 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria n. 188, de 3 fevereiro de 2020. Brasília. DF: Ministério da Saúde, 2020c. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2020/prt0188_04_02_2020.html. Acesso em: 28 de agosto de 2022.
COLETA DSBR. Sistema Coleta: Coleta de dados. Bahia. 2020. Disponível em: http://coleta.dsbr.org/Sistema_Coleta_Manual_Basico_DataScienceBR.pdf. Acesso em: 28 ago. 2022.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019. 17p.
INSTITUTO BUTANTAN. Retrospectiva 2021: o segundo ano da pandemia é marcado pelo avanço da vacinação contra Covid-19 no Brasil. São Paulo. 31 de dezembro de 2021. Disponível em: https://butantan.gov.br/noticias/retrospectiva-2021-segundo-ano-da-pandemia-e-marcado-pelo-avanco-da-vacinacao-contra-covid-19-no-brasil. Acesso em: 28 ago. 2022.
JORGE, E. M. de F. et al. Arquitetura da informação analítica para integração de dados da pesquisa e pós-graduação: um estudo de caso da Universidade do Estado da Bahia. Informação & Informação, [s.l.], v. 25, n. 1, p. 115-140, 2020. DOI: 10.5433/1981-8920.2020v25n1p115. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/36009. Acesso em: 28 ago. 2022.
JORGE, E. F. et al. Face Shield for Life 3D: produção colaborativa, usando a comunidade de makers, dos protetores faciais padrão RC3 para os profissionais de saúde em Salvador. Cadernos de Prospecção, Salvador, v. 13, n. 2, p. 513, 2020. DOI: 10.9771/cp.v13i2.36174. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/nit/article/view/36174. Acesso em: 28 ago. 2022.
SILUS, A.; LEAL DE CASTRO FONSECA, A.; LAGEANO NETO DE JESUS, D. Desafios do ensino superior brasileiro em tempos de pandemia da Covid-19: repensando a prática docente. Liinc em Revista, [s.l.], v. 16, n. 2, p. e5336, 2020. DOI: 10.18617/liinc.v16i2.5336. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/5336. Acesso em: 27 ago. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Cadernos de Prospecção
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O autor declara que: - Todos os autores foram nomeados. - Está submetendo o manuscrito com o consentimento dos outros autores. - Caso o trabalho submetido tiver sido contratado por algum empregador, tem o consentimento do referido empregador. - Os autores estão cientes de que é condição de publicação que os manuscritos submetidos a esta revista não tenham sido publicados anteriormente e não sejam submetidos ou publicados simultaneamente em outro periódico sem prévia autorização do Conselho Editorial. - Os autores concordam que o seu artigo ou parte dele possa ser distribuído e/ou reproduzido por qualquer forma, incluindo traduções, desde que sejam citados de modo completo esta revista e os autores do manuscrito. - Revista Cadernos de Prospecção está licenciado com uma Licença Creative Commons Attribution 4.0. Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.