Portal for Accessing Information on the Actions of the Federal Universities in Response to the Covid-19 Pandemic: an analysis of the pandemic period until the transition to a post-pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/cp.v16i2.50886

Keywords:

University, Monitoring, Coronavirus

Abstract

During the pandemic, a new organization of the academic activities of the Federal Universities was necessary to undertake internal and external actions to face Covid-19. To share the actions carried out, the Ministry of Education (MEC) developed two information portals on the numbers of Covid-19 and the actions developed for basic and higher education. One of these portals is the "Coronavirus Panel – Monitoring the Federal Network" which brings together a set of information regarding the actions taken by educational institutions from the beginning of the pandemic to the current moment of transition to a post-pandemic. Using a method of analyzing quantitative and qualitative data, we seek to discuss and correlate data from Covid-19 cases and their peaks with actions involving teaching, prevention and support to the academic community. As a result, some panels of the portal and the analysis of data from the actions are presented in a correlated way, allowing the sharing of strategies and the historical understanding of which actions were used in facing the pandemic and in the transition from a post-pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Manuel de Freitas Jorge, State University of Bahia, Salvador, BA, Brazil

PhD in Dissemination of Knowledge from the Federal University of Bahia in 2012.

Leandro Brito Santos, Federal University of Recôncavo da Bahia, Feira de Santana, BA, Brazil

PhD in Computational Modeling and Industrial Technology by SENAI in 2018.

Paulo Ricardo Ferreira Neves, Federal University of West Bahia, Barreiras, BA, Brazil

Graduating in Interdisciplinary Bachelor of Science and Technology from the Federal University of Western Bahia in 2023.

Poty Rodrigues de Lucena, Federal University of West Bahia, Barreiras, BA, Brazil

PhD in Sciences from the Federal University of São Carlos in 2006.

References

AGÊNCIA IBGE NOTÍCIAS. Internet chega a 88,1% dos estudantes, mas 4,1 milhões da rede pública não tinham acesso em 2019. São Paulo. 28 de abril de 2021. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/30522-internet-chega-a-88-1-dos-estudantes-mas-4-1-milhoes-da-rede-publica-nao-tinham-acesso-em-2019. Acesso em: 28 ago. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Relatório de atividades: Ações do MEC em resposta à pandemia de Covid-19. 2020a. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/assuntos/noticias_1/relatorio-de-atividades-aponta-acoes-do-mec-e-suas-vinculadas-em-resposta-a-pandemia-de-covid-19. Acesso em: 28 ago. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Painel Coronavírus de monitoramento da Rede Federal. 2020b. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/coronavirus/rede-federal. Acesso em: 28 ago. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria n. 188, de 3 fevereiro de 2020. Brasília. DF: Ministério da Saúde, 2020c. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2020/prt0188_04_02_2020.html. Acesso em: 28 de agosto de 2022.

COLETA DSBR. Sistema Coleta: Coleta de dados. Bahia. 2020. Disponível em: http://coleta.dsbr.org/Sistema_Coleta_Manual_Basico_DataScienceBR.pdf. Acesso em: 28 ago. 2022.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2019. 17p.

INSTITUTO BUTANTAN. Retrospectiva 2021: o segundo ano da pandemia é marcado pelo avanço da vacinação contra Covid-19 no Brasil. São Paulo. 31 de dezembro de 2021. Disponível em: https://butantan.gov.br/noticias/retrospectiva-2021-segundo-ano-da-pandemia-e-marcado-pelo-avanco-da-vacinacao-contra-covid-19-no-brasil. Acesso em: 28 ago. 2022.

JORGE, E. M. de F. et al. Arquitetura da informação analítica para integração de dados da pesquisa e pós-graduação: um estudo de caso da Universidade do Estado da Bahia. Informação & Informação, [s.l.], v. 25, n. 1, p. 115-140, 2020. DOI: 10.5433/1981-8920.2020v25n1p115. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/36009. Acesso em: 28 ago. 2022.

JORGE, E. F. et al. Face Shield for Life 3D: produção colaborativa, usando a comunidade de makers, dos protetores faciais padrão RC3 para os profissionais de saúde em Salvador. Cadernos de Prospecção, Salvador, v. 13, n. 2, p. 513, 2020. DOI: 10.9771/cp.v13i2.36174. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/nit/article/view/36174. Acesso em: 28 ago. 2022.

SILUS, A.; LEAL DE CASTRO FONSECA, A.; LAGEANO NETO DE JESUS, D. Desafios do ensino superior brasileiro em tempos de pandemia da Covid-19: repensando a prática docente. Liinc em Revista, [s.l.], v. 16, n. 2, p. e5336, 2020. DOI: 10.18617/liinc.v16i2.5336. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/5336. Acesso em: 27 ago. 2022.

Published

2023-03-15

How to Cite

Jorge, E. M. de F. ., Santos, L. . B., Neves, P. R. F., & Lucena, P. R. de . (2023). Portal for Accessing Information on the Actions of the Federal Universities in Response to the Covid-19 Pandemic: an analysis of the pandemic period until the transition to a post-pandemic. Cadernos De Prospecção, 16(2), 516–529. https://doi.org/10.9771/cp.v16i2.50886

Issue

Section

Coronavirus (SARS-COV-2) e COVID-19