Female Representation in the Scientific Production of the Graduate Program in Intellectual Property and Technology Transfer for Innovation (PROFNIT): an analysis of Course Completion Works

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/cp.v16i4.50541

Keywords:

Gender, Women, Scientific production.

Abstract

The study proposed, based on Goal 5: achieving gender equality and empowering all women and girls from the Sustainable Development Goals (SDG), to identify the female participation and contribution in the scientific production of the Postgraduate Program in Intellectual Property and Technology Transfer for Innovation (PROFNIT) with the analysis of the Course Completion Works presented in the program. The methodology consisted of bibliographic, exploratory, descriptive and qualitative-quantitative research. In data collection, a survey of graduates was carried out and the TCC was searched on the Profnit website, repositories of Higher Education Institutions with Profnit's focal point, Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) and Lattes Platform. The results show that despite the graduates being mostly male, female participation has been strengthening, consequently affirming their representation in the scientific area and this is a reflection of women's struggles in search of more egalitarian rights and conditions focused on respect, visibility and recognition of their work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jousiane Leite Lima, Federal University of Maranhão, São Luís, MA, Brazil

Master's student at the Postgraduate Program in Intellectual Property and Technology Transfer for Innovation, Ponto Focal UFMA (2022).

Amanda Rocha Belfort, Federal University of Maranhão, São Luís, MA, Brazil

Master's student at the Postgraduate Program in Intellectual Property and Technology Transfer for Innovation, Ponto Focal UFMA (2022).

Letycya Cristina Barbosa Vieira, Federal University of Maranhão, São Luís, MA, Brazil

Master's student in the Postgraduate Program in Intellectual Property and Technology Transfer for Innovation, UFMA Focal Point in 2022.

Raffira Marla Ferreira Mendes, Federal University of Maranhão, São Luís, MA, Brazil

Master's student in the Postgraduate Program in Intellectual Property and Technology Transfer for Innovation, UFMA Focal Point in 2022.

References

AZEVEDO, N.; ABRANTES, A. C. S. A presença de mulheres na atividade de patenteamento no Brasil (1996-2017). Saúde Debate, Rio de Janeiro, v. 45, n. especial 1, p. 98-111, out. 2021.

BOLZANI, V. S. Mulheres na ciência: por que ainda somos tão poucas? Ciência e Cultura, São Paulo, v. 69, n. 4, p. 56-59, out. 2017. Disponível em http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252017000400017&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 3 ago. 2022.

BRASIL. Ministério dos Direitos Humanos. A Declaração Universal dos Direitos Humanos e os Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: avanços e desafios. Brasília: Presidência da República, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/centrais-de-conteudo/declaracao-universal-dudh/cartilha-dudh-e-ods.pdf. Acesso em: 5 jul. 2022.

CAL, C. M. Histórico ODM. Brasília, DF: Presidência da República, 16 dez. 2019. Disponível em: http://www4.planalto.gov.br/ods/assuntos/copy_of_historico-odm. Acesso em: 5 jul. 2022.

CAPES – COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Mulheres são maioria na pós-graduação brasileira. Portal gov.br, Brasília, DF, 8 mar. 2017. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/assuntos/noticias/mulheres-sao-maioria-na-pos-graduacao-brasileira. Acesso em: 3 ago. 2022.

CARNEIRO, L.; SARAIVA, A. IBGE – Mulheres têm mais acesso ao ensino superior, mas ainda são minoria em áreas como engenharia e TI. Valor Econômico, Rio de Janeiro, 4 mar. 2021. Disponível em: https://valor.globo.com/brasil/noticia/2021/03/04/ibge-mulheres-tem-mais-acesso-ao-ensino-superior-mas-ainda-sao-minoria-em-areas-como-engenharia-e-ti.ghtml. Acesso em: 12 jul. 2022.

CÔRTES, G. R.; MARTINS, G. K.; GARCIA, J. C. R. Protagonismo social das mulheres no Curso de Biblioteconomia da Universidade Federal da Paraíba. In: SILVA, F. C. G.; ROMEIRO, N. L. (org.). O protagonismo da mulher na Arquivologia, Biblioteconomia, Museologia e Ciência da Informação. Florianópolis: Rocha Gráfica e Editora, 2019. p. 61-82.

FISCHER, I. R. O protagonismo da mulher rural no contexto da dominação. Recife: Fundação Joaquim Nabuco; Massagana, 2012.

GEM – GLOBAL ENTREPRENEURSHIP MONITOR. 2021/2022 – Global Report: Opportunity Amid Disruption. London: GEM, 2022. Disponível em: https://gemconsortium.org/file/open?fileld=50900. Acesso em: 12 jul. 2022.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua Anual – PNADC/A. Rio de Janeiro: IBGE, 2019. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/pesquisa/pnadca/tabelas. Acesso em: 30 jun. 2022.

IRME – INSTITUTO REDE MULHER EMPREENDEDORA. Mulheres empreendedoras: pesquisa anual. [S.l.]: IRME, 2021. Disponível em: https://static.poder360.com.br/2022/03/Pesquisa-instituto-rede-mulher-empreendedora-2021.pdf. Acesso em: 12 jul. 2022.

LERNER, G. A criação do patriarcado: história da opressão das mulheres pelos homens. São Paulo: Cultrix, 2019.

LOPES, R. P. M. Assimetrias de gênero na ciência baiana: uma abordagem institucionalista. Revista Binacional Brasil-Argentina: Diálogo entre as ciências, [s.l.], v. 7, n. 1, 2018. DOI: https://doi.org/10.22481/rbba.v7i1.4078. 2018. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/4078/3325. Acesso em: 3 ago. 2022.

MELLO, K.; PEDRO, W. J. A. Gênero, ciência e tecnologia: as mulheres inventoras na Universidade Federal de São Carlos. Revista Tecnologia e Sociedade, Curitiba, v. 15, n. 36, p. 134-150, abr.-jun. 2019.

MILTERSTEINER, R. K. et al. Liderança feminina: percepções, reflexões e desafios na administração pública. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 18, n. 2, p. 406-423, abr.-jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1679-395120190176. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cebape/a/tCzLBJyCbWjsr5bkQnnZ7bm/abstract/?lang=pt#ModalArticles. Acesso em: 3 ago. 2022.

NAIDEK, N. et al. Mulheres cientistas na Química Brasileira. Química Nova, [s.l.], v. 43, n. 6, p. 1-14, jun. 2020. DOI: https://doi.org./10.21577/0100-4042.20170556. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/341744798_MULHERES_CIENTISTAS_NA_QUIMICA_BRASILEIRA. Acesso em: 14 fev. 2023.

PACTO GLOBAL. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS). São Paulo: Pacto Global, [201-]. Disponível em: https://www.pactoglobal.org.br/ods. Acesso em: 30 jun. 2022.

PEREIRA, D. R. M. O estilo dos gêneros: uma metodologia de análise. Estudos Semióticos, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 124-140, 2021. DOI: https://doi.org./10.11606/issn.1980-4016.esse.2021.174776. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/esse/article/view/174776. Acesso em: 14 fev. 2023.

PROFNIT – PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM PROPRIEDADE INTELECTUAL E TRANSFERÊNCIA DE TECNOLOGIA PARA INOVAÇÃO. Processo seletivo para o Curso de Mestrado Profissional em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para Inovação: Chamada para Seleção de Estudantes – Exame Nacional de Acesso – Ingresso em 2016. Salvador: PROFNIT, 16 maio 2016. Disponível em: https://profnit.org.br/wp-content/uploads/2016/05/PROFNIT-SelecaoEdital_2016-Retificado-em-20160516PUBLICADO.pdf. Acesso em: 6 jun. 2022.

PROFNIT – PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM PROPRIEDADE INTELECTUAL E TRANSFERÊNCIA DE TECNOLOGIA PARA INOVAÇÃO. Processo seletivo para o Curso de Mestrado Profissional em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para Inovação: Chamada para Seleção de Estudantes – Exame Nacional de Acesso – Ingresso em 2017. [S.l.]: PROFNIT, 6 mar. 2017a. Disponível em: https://profnit.org.br/wp-content/uploads/2017/03/PROFNIT-Selecao-Turma-2017-Edital-Retificado-No5-em-20170306-1.pdf. Acesso em: 6 jun. 2022.

PROFNIT – PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM PROPRIEDADE INTELECTUAL E TRANSFERÊNCIA DE TECNOLOGIA PARA INOVAÇÃO. Processo seletivo para o Curso de Mestrado Profissional em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para Inovação: chamada para seleção de estudantes Exame nacional de acesso – ingresso em 2018. [S.l.]: PROFNIT, 13 dez. 2017b. Disponível em: https://profnit.org.br/wp-content/uploads/2017/09/PROFNIT-ENA-2018-Edital-em-170902PUBLICADO.pdf. Acesso em: 6 jun. 2022.

PROFNIT – PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM PROPRIEDADE INTELECTUAL E TRANSFERÊNCIA DE TECNOLOGIA PARA INOVAÇÃO. Processo seletivo para o Curso de Mestrado Profissional em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para Inovação: chamada suplementar para seleção de Estudantes Exame Nacional de Acesso – ingresso em 2018.02. [S.l.]: PROFNIT, 23 jul. 2018a. Disponível em: https://profnit.org.br/wp-content/uploads/2018/07/PROFNIT-ENA18-Suplementar-em-180723PUBLICADO.pdf. Acesso em: 6 jun. 2022.

PROFNIT – PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM PROPRIEDADE INTELECTUAL E TRANSFERÊNCIA DE TECNOLOGIA PARA INOVAÇÃO. Processo seletivo para o Curso de Mestrado Profissional em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para Inovação: chamada para seleção de Estudantes Exame Nacional de Acesso – Ingresso em 2019. [S.l.]: PROFNIT, 4 out. 2018b. Disponível em: https://profnit.org.br/wp-content/uploads/2018/10/PROFNIT-ENA19-Edital-retificado-publicado-em-20181004.pdf. Acesso em: 6 jun. 2022.

PROFNIT – PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM PROPRIEDADE INTELECTUAL E TRANSFERÊNCIA DE TECNOLOGIA PARA INOVAÇÃO. Relatório Nacional do PROFNIT/FORTEC. [S.l.]: PROFNIT; FORTEC, 2018c. Disponível em: https://profnit.org.br/relatorios/. Acesso em: 12 jul. 2022.

PROFNIT – PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM PROPRIEDADE INTELECTUAL E TRANSFERÊNCIA DE TECNOLOGIA PARA INOVAÇÃO. Processo seletivo para o Curso de Mestrado Profissional em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para Inovação: chamada para seleção de estudantes Exame Nacional de Acesso – ingresso em 2020. [S.l.]: PROFNIT, 17 nov. 2019a. Disponível em: https://profnit.org.br/wp-content/uploads/2021/09/PROFNIT-ENA2020-retifica%E2%80%A1%D6%B6o-05-de-20191107.pdf. Acesso em: 6 jun. 2022.

PROFNIT – PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM PROPRIEDADE INTELECTUAL E TRANSFERÊNCIA DE TECNOLOGIA PARA INOVAÇÃO. Processo seletivo para o Curso de Mestrado Profissional em Propriedade Intelectual e Transferência de Tecnologia para Inovação: Exame Nacional de Acesso – ingresso em 2020 – Edital suplementar para atendimento do Termo de Cooperação Acadêmica firmado entre FORTEC, IFCE e FIEC. [S.l.]: PROFNIT, 28 nov. 2019b. Disponível em: https://profnit.org.br/wp-content/uploads/2021/08/PROFNIT-ENA2020-suplementar-exclusivo-vagas-FIEC-retificacao-02-de-20191128-publicado-20191128-Copia.pdf. Acesso em: 6 jun. 2022.

PROFNIT – PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM PROPRIEDADE INTELECTUAL E TRANSFERÊNCIA DE TECNOLOGIA PARA INOVAÇÃO. Relatório Nacional do PROFNIT/FORTEC. [S.l.]: PROFNIT; FORTEC, 2019c. Disponível em: https://profnit.org.br/relatorios/. Acesso em: 12 jul. 2022.

PROFNIT – PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM PROPRIEDADE INTELECTUAL E TRANSFERÊNCIA DE TECNOLOGIA PARA INOVAÇÃO. Relatório Anual PROFNIT. [S.l.]: PROFNIT; FORTEC, 2020. Disponível em: https://profnit.org.br/relatorios/. Acesso em: 12 jul. 2022.

PROFNIT – PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM PROPRIEDADE INTELECTUAL E TRANSFERÊNCIA DE TECNOLOGIA PARA INOVAÇÃO. Cartilha PROFNIT de produtos técnico-tecnológicos e bibliográficos: subsídio para o desenvolvimento de Trabalhos de Conclusão de Curso. [S.l.]: PROFNIT; FORTEC, 18 out. 2021. Disponível em: https://profnit.org.br/wp-content/uploads/2021/11/TCC-Manual-Normas-Proj-Qualificacao-e-Defesa-atualizado.pdf. Acesso em: 6 jun. 2022.

PROFNIT – PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM PROPRIEDADE INTELECTUAL E TRANSFERÊNCIA DE TECNOLOGIA PARA INOVAÇÃO. Regimento Nacional. [S.l.]: Diretória e Diretório do FORTEC, 1º jun. 2022. Disponível em: https://profnit.org.br/regimento-nacional/. Acesso em: 6 jun. 2022.

Published

2023-05-26

How to Cite

Lima, J. L., Belfort, A. R., Vieira, L. . C. B. ., & Mendes, R. . M. F. (2023). Female Representation in the Scientific Production of the Graduate Program in Intellectual Property and Technology Transfer for Innovation (PROFNIT): an analysis of Course Completion Works. Cadernos De Prospecção, 16(4), 1151–1165. https://doi.org/10.9771/cp.v16i4.50541