Management of Specialized Educational Care Environments (AEE): software for monitoring students with disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/cp.v15i2.46907

Keywords:

AEE Teachers, Management Software, Intellectual Property.

Abstract

Professionals from the Specialized Educational Service (AEE), who monitor students with disabilities in schools in the development of activities. Thus, this research aims to investigate the need for monitoring students through software and what are the main characteristics that a system of this type provides. For that, a structured and applied interview was elaborated with AEE Professors and pedagogical coordinators in the city of Petrolina-PE. It was a qualitative approach, in which data were collected and compared with reports and studies published on the subject, based on the method of Content Analysis by Bardin (2011). The adequate results that the AEE professionals and pedagogical coordinators consider feasible the use of computerized management systems in schools, as well as the assessment that their use can offer a better vision of each student and consequently make the monitoring of students with disabilities more effective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Matheus Vinicius Vidal de Andrade, Federal University of São Francisco Valley

Master in Intellectual Property and Technology Transfer for Innovation (Profnit) - UNIVASF. Lattes: http://lattes.cnpq.br/4999704755618482

Cristiane Xavier Galhardo, Federal University of São Francisco Valley

PhD in Sciences (Analytical Chemistry). Lattes: http://lattes.cnpq.br/4119932201644309

References

ARIEL, E. S. et al. How people with intellectual and developmental disabilities on collaborative research teams use technology: A rapid scoping review. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, [s.l.], Julho, 2021.

ÁVILA, D. C.; NETO, C. A. S.; ROLAND, C. E. F.; SRM – Solução para Gestão de Relacionamento com o Estudante. Revista Eletrônica de Computação Aplicada, [s.l.], v. 1, n. 2, 2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2011.

BOMFIM, A. A.; LIRA, M. R. Atendimento educacional especializado aos estudantes com deficiência na rede municipal de ensino de Petrolina -PE com base no plano nacional de educação. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 1, p. 10.542-10.550, 2021.

BRASIL. Documento orientador programa de implantação de salas de recursos multifuncionais. Brasília, DF: MEC, SECADI, Diretoria de Políticas de Educação Especial, 2012.

CANEVESI, F. C. S. et al. Tecnologia na Educação: Evolução Histórica e Aplicação nos Diferentes Níveis de Ensino. Educere – Revista da Educação, [s.l.], v. 20, n. 2, 2020.

CARNEIRO, R. U. C.; FACHINETTI, T. A. A Tecnologia Assistiva como Facilitadora no Processo de Inclusão Das Políticas Públicas a Literatura. RPGE– Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 21, Especial n. 3, p. 1.588-1.597, dez., 2017.

CARRARO, A. Inclusão de Alunos com Deficiência nas Aulas de Educação Física: Atitudes de Professores nas Escolas Regulares. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 24, n. 1, p. 33-44, 2018.

COLONETTI, C. L.; SANTHIAGO, D. S. A Relação dos Professores Regentes e Professores do Atendimento Educacional Especializado – AEE nos anos iniciais do Ensino Fundamental no Município de Criciúma. Saberes Pedagógicos, Criciúma, v. 1, n. 1, jan.-jun., 2017.

CRUZ, I. M. A. et al. Sech: Software de Gerenciamento Farmacêutico e Prescrição Eletrônica. Rev. Saúde.Com., [s.l.], v. 12, n. 4, p. 680-687, 2016. DOI 10.22481/rsc.v12i4.422.

D’ANTINO, M. E. F.; MAZZOTTA, M. J. S. Inclusão Social de Pessoas com Deficiências e Necessidades Especiais: cultura, educação e lazer. Saúde Soc., São Paulo, v. 20, n. 2, 2011.

FANTACINI, R. A. F.; FELICIO, F. C.; TOREZAN, K. R. Atendimento Educacional Especializado: Reflexões acerca da Formação de Professores e das Políticas Nacionais. Revista Eletrônica de Educação, [s.l.], v. 10, n. 3, p. 139-154, 2016.

FERREIRA, G. M. SIR-EDU: Sistema Integrado de Recursos Educacionais para a Gestão do Acompanhamento de Alunos com Necessidades Especiais. 2017. 71p. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharel em Ciência da Computação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

FERREIRA, L. M. F. As tecnologias de Informação e Comunicação nos processos de trabalho da escola: Gestão, Estruturas Intermédias e Professores. 2017. 229p. Tese (Doutorado em Ciência da Educação) – Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa, Portugal, 2017.

FILHO, D. M. L.; SILVA, J. P. B. Softwares educacionais e suas aplicações em tempos de pandemia: estudo sobre Softwares educacionais e suas aplicações em tempos de pandemia: estudo sobre. Braz. J. of Develop, [s.l.], 2020.

GOMES, G. R. R.; RIBAS, S. G. Capacitação de professores para utilização de tecnologia assistiva através do software SCALA: um estudo de caso. Research, Society and Development, [s.l.], v. 9, n. 2, 2019.

JESSICA, R. F. S. Inovação na Gestão Pública como “Possibilidade Objetiva”: o Caso do Pacto pela Educação de Pernambuco sob a Ótica da Administração para o Desenvolvimento. Revista Administração Pública e Gestão Social, [s.l.], v. 11, n. 4, 2019.

JUNIOR, F. D. S.; KUHN, I.; WIVES, L. K. Desenvolvimento de uma ferramenta computacional para acompanhamento de alunos com necessidades educacionais especiais no AEE. In: III SIMPÓSIO IBERO-AMERICANO DE TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA CATARINA – UFSC, Araranguá, SC, Brasil. De 3 a 5 de junho de 2019. p. 424. Anais [...]. Araranguá, 2019.

JUNIOR, M. O. S.; LACERDA, L. C. Z. Atendimento Educacional Especializado: planejamento e uso do recurso pedagógico. Rev. Bras. Educ., [s.l.], v. 23, 2018.

KUHNEN, R. T. A Concepção de Deficiência na Política de Educação Especial Brasileira (1973-2016). Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 23, n. 3, p. 329-344, jul.-set., 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1413-65382317000300002. Acesso em: 15 out. 2021.

LEYEN, R. H.; SILVA, E.; SOUZA, M. A. B. Informatização dos Processos na Secretaria Escolar. Rev. Cadernos Zygmunt Bauman, [s.l.], v. 9, 2019.

LUCAS, E. A. Sistema de Gestão e Acompanhamento Educacional. 2018. 61p. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharel em Ciência da Computação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Informática, Curso de Ciência da Computação, Porto Alegre, 2018.

MARINHO, M. R. et al. Checklists Específicas para Softwares Educacionais: uma Proposta e um Mapeamento Sistemático. In: SÁNCHEZ, J. (ed.) Nuevas Ideas en Informática Educativa. [S.l.: s.n.], 2018. p. 412-4-17.

MESSIAS, A. J. V. et al. Estudo Prospectivo das Tecnologias da In formação e Comunicação Aplicadas a Pessoas com Autismo. Cadernos de Prospecção, Salvador, v. 14, n. 3, p. 884, 2021. DOI: 10.9771/cp.v14i3.35330. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/nit/article/view/35330. Acesso em: 23 nov. 2021.

OLIVEIRA, T. S.; SALIM, M. A. S. A Tecnologia Assistiva e as Tecnologias da Informação na Educação Especial Sob a Perspectiva da Inclusão. Revista de Pós-Graduação Multidisciplinar, São Paulo, v. 1, n. 5, 2018.

PEREIRA, J. C. O Uso da Tecnologia como Facilitadora da Aprendizagem: Contribuições de Softwares Educacionais na Prática Pedagógica. 2017. 50p. Monografia do Curso de Pedagogia (Licenciatura em Pedagogia) – Universidade Federal de Campina Grande, 2017.

PIMENTA, P. R. Clínica e Escolarização dos Alunos com Transtorno do Espectro Autista (TEA). Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 1, 2019.

SANTOS, A. C. F. Plano de Desenvolvimento Individual para o Atendimento Educacional Especializado. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, [s.l.], v. 6, n. 1, 2019.

SILVA, A. R. C. Sistema de Gestão e Acompanhamento Móvel de Alunos Portadores de Necessidades Educacionais Especializado (SIGMA). Rio Grande do Sul: Universidade Federal do Rio Grande do Sul Instituto de Informática Curso de Ciência da Computação, 2019.

STETSENKO, A. Vygotsky’s theory of method and philosophy of practice: implications for trans/formative methodology. Revista Psicologia em Estudo, Porto Alegre, v. 39, p. 32-41, 2016.

TOSETTI, M. M. O Sistema de Gestão Pedagógica (SGP) como ferramenta de registro e acompanhamento das escolas municipais de São Paulo: limites e possibilidades. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2018.

Published

2022-04-01

How to Cite

Andrade, M. V. V. de ., & Galhardo, C. X. (2022). Management of Specialized Educational Care Environments (AEE): software for monitoring students with disabilities. Cadernos De Prospecção, 15(2), 462–477. https://doi.org/10.9771/cp.v15i2.46907

Issue

Section

Propriedade Intelectual, Inovação e Desenvolvimento