Intellectual Property for Innovation: preparing a spelling book about technological innovation for educational professionals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/cp.v15i1.44916

Keywords:

School , Protobot , Renovation.

Abstract

Teaching content related to innovation and intellectual property is essential to prepare critical and active individuals in society. That is why it is important that education professionals, responsible for transmitting knowledge, have a foundation and training on the topic. This article portrays the main conclusions of an research that proposed the elaboration of a booklet in order to transmit information about technological innovation to education professionals. Through a literature review, contents about the theme were gathered, constituting an innovative and easy-to-understand material in booklet format. Its handling and access were structured in a language that encompasses professionals from basic education to graduate school. The study demonstrated the need for materials for teacher training in the field of innovation and technology. In addition, the information in the booklet is useful for improving pedagogical actions and directing work in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flaviane Mugnol do Nascimento, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Master by the Graduate Program in Intellectual Property and Technology Transfer (UNICENTRO).

Fernanda Correa de Melo, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Master by the Graduate Program in Intellectual Property and Technology Transfer (UNICENTRO).

Juliana Sartori Bonini, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Post-doctorate in Medicine (PUCRS/RS).

Deise Mara Soares, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Specialist in Labor Law and Procedural Labor Law (Escola Superior Verbo Jurídico, VJ, Brazil).

References

AQUINO, J. B.; SANTOS, M. C. Maquetes: conceitos e práticas na elaboração de produtos didáticos. Espaço e Movimento, [s.l.], v. 1, n. 7, p. 61-67, 2011.

ASSUMPÇÃO, F. C. et al. Estruturação e Planejamento de Núcleos de Inovação Tecnológica. Florianópolis: Pronit, 2010.

BERGMANN, J.; SAMS, A. Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day. Washington, DC: International Society for Technology in Education, 2012.

BITTENCOURT, C. M. F. Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2018.

COLLINS, A.; HALVERSON, R. The second educational revolution: Rethinking education in the age of technology. Journal of Computer Assisted Learning, [s.l.], v. 26, n. 1, p.18-27, 2015.

GALINDO NETO, N. M. et al. Primeiros socorros na escola: construção e validação de cartilha educativa para professores. Acta Paulista de Enfermagem, [s.l.], v. 30, n. 1, p. 87-93, 2017.

IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

ISTOÉ. Brasil cai para última posição em educação em ranking global. 2020. Disponível em: https://www.istoedinheiro.com.br/xbrasil-cai-para-ultima-posicao-em-educacao-em-ranking-global-de-competitividade/. Acesso em: 31 maio 2021.

JUSTINO, M. N. Pesquisa e recursos didáticos na formação e prática docente. Curitiba: Ibpex, 2011.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: um novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2012.

LARROSA, J. B. A experiência e suas linguagens. In: LARROSA, J. B. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. p. 35-56.

LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos, para quê? 1. ed. São Paulo: Cortez, 2018.

NOGUEIRA, R. S.; OLIVEIRA, E. B. A importância da Didática no Ensino Superior. 2011. Disponível em: http://www.ice.edu.br/TNX/storage/webdisco/2011/11/10/outros/75a110bfebd8a88954e5f511ca9bdf8c.pdf. Acesso em: 12 nov. 2021.

RUSSO, S. L. et al. Propriedade intelectual, tecnologias e inovação. Aracaju: Capacite, 2018. 399p.

SABINO, L. M. M. Cartilha educativa: elaboração e validação. 2016. 171f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.

SILVA, M. Sala de aula interativa: a educação presencial e a distância em sintonia com a era digital e com a cidadania. In: CONGRESSO BRASILEIRO DA COMUNICAÇÃO, 24., 2011. Anais do XXIV Congresso Brasileiro da Comunicação. Campo Grande: CBC, 2011.

SOUZA, S. E. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. Arquivos do Mudi, [s.l.], v. 11, n. 2, p. 10-14, 2017.

VASCONCELLOS, C. S. Formação didática do educador contemporâneo: desafios e perspectivas. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.

Published

2022-01-01

How to Cite

Nascimento, F. M. do ., Melo, F. C. de ., Bonini, J. S. ., & Soares, D. M. (2022). Intellectual Property for Innovation: preparing a spelling book about technological innovation for educational professionals. Cadernos De Prospecção, 15(1), 131–143. https://doi.org/10.9771/cp.v15i1.44916

Issue

Section

Propriedade Intelectual, Inovação e Desenvolvimento