Intellectual Property for Innovation: preparing a spelling book about technological innovation for educational professionals
DOI:
https://doi.org/10.9771/cp.v15i1.44916Keywords:
School , Protobot , Renovation.Abstract
Teaching content related to innovation and intellectual property is essential to prepare critical and active individuals in society. That is why it is important that education professionals, responsible for transmitting knowledge, have a foundation and training on the topic. This article portrays the main conclusions of an research that proposed the elaboration of a booklet in order to transmit information about technological innovation to education professionals. Through a literature review, contents about the theme were gathered, constituting an innovative and easy-to-understand material in booklet format. Its handling and access were structured in a language that encompasses professionals from basic education to graduate school. The study demonstrated the need for materials for teacher training in the field of innovation and technology. In addition, the information in the booklet is useful for improving pedagogical actions and directing work in the classroom.
Downloads
References
AQUINO, J. B.; SANTOS, M. C. Maquetes: conceitos e práticas na elaboração de produtos didáticos. Espaço e Movimento, [s.l.], v. 1, n. 7, p. 61-67, 2011.
ASSUMPÇÃO, F. C. et al. Estruturação e Planejamento de Núcleos de Inovação Tecnológica. Florianópolis: Pronit, 2010.
BERGMANN, J.; SAMS, A. Flip Your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day. Washington, DC: International Society for Technology in Education, 2012.
BITTENCOURT, C. M. F. Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2018.
COLLINS, A.; HALVERSON, R. The second educational revolution: Rethinking education in the age of technology. Journal of Computer Assisted Learning, [s.l.], v. 26, n. 1, p.18-27, 2015.
GALINDO NETO, N. M. et al. Primeiros socorros na escola: construção e validação de cartilha educativa para professores. Acta Paulista de Enfermagem, [s.l.], v. 30, n. 1, p. 87-93, 2017.
IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
ISTOÉ. Brasil cai para última posição em educação em ranking global. 2020. Disponível em: https://www.istoedinheiro.com.br/xbrasil-cai-para-ultima-posicao-em-educacao-em-ranking-global-de-competitividade/. Acesso em: 31 maio 2021.
JUSTINO, M. N. Pesquisa e recursos didáticos na formação e prática docente. Curitiba: Ibpex, 2011.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: um novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2012.
LARROSA, J. B. A experiência e suas linguagens. In: LARROSA, J. B. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2017. p. 35-56.
LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos, para quê? 1. ed. São Paulo: Cortez, 2018.
NOGUEIRA, R. S.; OLIVEIRA, E. B. A importância da Didática no Ensino Superior. 2011. Disponível em: http://www.ice.edu.br/TNX/storage/webdisco/2011/11/10/outros/75a110bfebd8a88954e5f511ca9bdf8c.pdf. Acesso em: 12 nov. 2021.
RUSSO, S. L. et al. Propriedade intelectual, tecnologias e inovação. Aracaju: Capacite, 2018. 399p.
SABINO, L. M. M. Cartilha educativa: elaboração e validação. 2016. 171f. Dissertação (Mestrado em Enfermagem) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.
SILVA, M. Sala de aula interativa: a educação presencial e a distância em sintonia com a era digital e com a cidadania. In: CONGRESSO BRASILEIRO DA COMUNICAÇÃO, 24., 2011. Anais do XXIV Congresso Brasileiro da Comunicação. Campo Grande: CBC, 2011.
SOUZA, S. E. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. Arquivos do Mudi, [s.l.], v. 11, n. 2, p. 10-14, 2017.
VASCONCELLOS, C. S. Formação didática do educador contemporâneo: desafios e perspectivas. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cadernos de Prospecção
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O autor declara que: - Todos os autores foram nomeados. - Está submetendo o manuscrito com o consentimento dos outros autores. - Caso o trabalho submetido tiver sido contratado por algum empregador, tem o consentimento do referido empregador. - Os autores estão cientes de que é condição de publicação que os manuscritos submetidos a esta revista não tenham sido publicados anteriormente e não sejam submetidos ou publicados simultaneamente em outro periódico sem prévia autorização do Conselho Editorial. - Os autores concordam que o seu artigo ou parte dele possa ser distribuído e/ou reproduzido por qualquer forma, incluindo traduções, desde que sejam citados de modo completo esta revista e os autores do manuscrito. - Revista Cadernos de Prospecção está licenciado com uma Licença Creative Commons Attribution 4.0. Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.