Impacts of the Quarantine Policies of the Covid-19, Sars-Cov-2, Pandemic on Brazilian ST&I: prospecting post-epidemic crisis scenarios
DOI:
https://doi.org/10.9771/cp.v13i2.36066Keywords:
Public Policies for ST&I, Scientific Research, Covid-19, Scenario Prospection.Abstract
The strengthening of government policies for ST&I in Brazil between 2003 and 2014 – with the creation of laws to stimulate innovation, increase in public investments in ST&I, construction of almost 500 campuses of Federal Institutes of Education, Science and Technology, creation of 18 Federal Universities, federal investments in Education growing from R$ 24.5 billion to R$ 94.2 billion – brought very important results in terms of scientific production. The rupture in investments in ST&I since the economic-institutional crisis in 2015, however, increased uncertainties regarding the long-term results, forcing institutions to adapt. The Coronavirus Sars-Cov-2 Pandemic, with the closure of laboratories and university campuses and interruption of economic activity at a global level, can change even more profoundly the methods of knowledge production, replacing face-to-face activities with the online modality. Based on a survey of 401 researchers, this paper prospects future scenarios for Scientific Research in Brazil after Covid-19.
Downloads
References
AALTO. Finnish researchers join forces to investigate the airborne transmission of coronavirus. 25 mar. 2020. Disponível em: https://www.aalto.fi/en/news/finnish-researchers-join-forces-to-investigate-the-airborne-transmission-of-coronavirus. Acesso em: 29 mar. 2020.
AGOSTINI, Renata. MEC Cortará Verba de Universidade por 'Balbúrdia' e já enquadra UnB, UFF e UFBA. Estadão, São Paulo, 30 abr. 2019. Disponível em: https://educacao.estadao.com.br/noticias/geral,mec-cortara-verba-de-universidade-porbalburdia-e-ja-mira-unb-uff-e-ufba,70002809579. Acesso em: 3 maio 2019.
AITA IVO, Andressa; FOGGIATO FERREIRA, Caroline. Maternidade e Produção Científica: Análise dos Editais de Fomento à Pesquisa nas Universidades Públicas do Rio Grande do Sul. Diversidade e Educação, [S.l.], p. 165-182, out. 2019. ISSN 2358-8853. https://doi.org/10.14295/de.v7iEspecial.9428. Acesso em 25 mar. 2020.
ALVES, Chico. Com Nicolelis, Consórcio Nordeste cria Comitê Científico contra Covid-19. UOL, [S.l.], 30 mar. 2020. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/colunas/chico-alves/2020/03/30/governadores-do-nordeste-criam-comite-cientifico-contra-o-coronavirus.htm. Acesso em: 30 mar. 2020.
ALVES, Clara da Mota Santos Pimenta; ALVES, Gabriel Pimenta. Democracia e programas de governo: uma análise do documento “Uma Ponte para o Futuro”. Jota, [S.l.], 26 abr. 2016. Disponível em: https://www.jota.info/opiniao-e-analise/artigos/democracia-e-programas-degoverno-uma-analise-documento-uma-ponte-para-o-futuro-26042016. Acesso em: 3 maio 2019.
AMADO, Guilherme. Justiça manda MEC suspender cortes em universidades federais. Revista Época, [S.l.], 7 jun. 2019. Disponível em: https://epoca.globo.com/guilherme-amado/justica-manda-mec-suspender-cortes-em-universidades-federais-23726329. Acesso em: 25 mar. 2020.
ARAÚJO, Ricardo Souza; DILLIGENTI, Marcos Pereira. A Contrarrevolução Neoliberal no Brasil: Financeirização e Dependência. In: III Seminário Nacional De Serviço Social, Trabalho E Política Social. Florianópolis, nov. 2019. Anais [...], Florianópolis, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/202524. Acesso em: 23 mar. 2020.
BBC. Coronavirus: Schools in Scotland and Wales to close from Friday. 18 mar. 2020. Disponível em: https://www.bbc.com/news/uk-51928400. Acesso em: 25 mar. 2020.
BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia, Inovações e Comunicações. Recursos Aplicados: Indicadores consolidados, 2000-2016. Out. 2018. Disponível em: https://www.mctic.gov.br/mctic/opencms/indicadores/detalhe/recursos_aplicados/indicadores_consolidados/2_1_3.html. Acesso em: 14 abr. 2019.
BREVIGLIERI, Henrique. Discurso dos Métodos. Colégio Estadual do Paraná. 2020. Disponível em: www.cep.pr.gov.br/sites/cep/arquivos_restritos/files/documento/2020-01/discurso_dos_metodos.pdf. Acesso em: 1º abr. 2020.
CAMPOS, Taís; VÉRAS, Renata Meira; ARAÚJO, Tania Maria. Trabalho docente em universidades públicas brasileiras e adoecimento mental. Revista Docência do Ensino Superior, [S.l.], v. 10, p. 1-19, 12 fev. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.15193. Acesso em 25 mar. 2020.
CARR, David. Sharing research data and findings relevant to the novel coronavirus (COVID-19) outbreak. 31 jan. 2020. Disponível em: https://wellcome.ac.uk/press-release/sharing-research-data-and-findings-relevant-novel-coronavirus-covid-19-outbreak. Acesso em: 23 mar. 2020.
CASTOR, Belmiro Valverde Jobim. Planejamento Estratégico em Condições de Elevada Instabilidade. Revista da FAE, [S.l.], v. 3, n. 2, 2000.
CHAHROUR, Mohamad et al. A Bibliometric Analysis of Covid-19 Research Activity: A Call for Increased Output. Cureus, [S.l.], v. 12, n. 3, p. e7357. Disponível em: https://doi.org/10.7759/cureus.7357. Acesso em: 1º abr. 2020.
CHAN, Leslie et al. Read the Budapest Open Access Iniciative. 14 fev. 2002. Disponível em: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/read. Acesso em: 23 mar. 2020.
CIRANI, Claudia Brito Silva; CAMPANARIO, Milton de Abreu; SILVA, Heloisa Helena Marques da. A evolução do ensino da pós-graduação senso estrito no Brasil: análise exploratória e proposições para pesquisa. Avaliação, [S.l.], v. 20, n. 1, p. 163-187, mar. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.590/S1414-40772015000500011. Acesso em: 25 mar. 2020.
CONCEIÇÃO, Daniel Negreiros et al. Pandemia de coronavírus ensina ao mundo a verdade sobre o gasto público. Carta Capital, São Paulo, 23 mar. 2020. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/economia/pandemia-de-coronavirus-ensina-ao-mundo-a-verdade-sobre-o-gasto-publico/. Acesso em: 23 mar. 2020.
CONIF – CONSELHO NACIONAL DAS INSTITUIÇÕES DA REDE FEDERAL DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL, CIENTÍFICA E TECNOLÓGICA. Conif se posiciona contra o contingenciamento de verbas da Educação. 12 jun. 2015. Disponível em: http://www.portal.conif.org.br/br/component/content/article/100-comunicacao/415-conif-se-posiciona-contra-o-contingenciamento-de-verbas-da-educacao?Itemid=609. Acesso em: 3 maio 2019.
CORBUCCI, Paulo Roberto. As Universidades Federais: Gastos, Desempenho, Eficiência e Produtividade. Texto para Discussão n. 751, IPEA, ago. 2000, ISSN: 1415-4766. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/agencia/images/stories/PDFs/TDs/td_0752.pdf. Acesso em: 25 mar. 2020.
CROSS, Di; THOMSON, Simon; SINCLAIR, Alexandra. Research in Brazil: a report for CAPES by Clarivate Analytics. Clarivate Analytics, 2018.
DE NEGRI, Fernanda. Por uma nova geração de políticas de inovação no Brasil. In: TURCHI, Lenita Maria; MORAIS, J. Mauro. (org.). Políticas de apoio à inovação Tecnológica no Brasil: avanços recentes, limitações e propostas de ações. Brasília: IPEA, 2017. p. 25-46 . Disponível em: http://www.repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/8125/1/Políticas%20de%20apoio%20à%20inovação%20tecnológica%20no%20Brasil.pdf. Acesso em: 22 nov. 2018.
DIEESE. Medidas adotadas por vários países para conter os efeitos econômicos da pandemia do coronavírus. Nota Técnica n. 224, de 23 mar. 2020. Disponível em: https://www.dieese.org.br/notatecnica/2020/notaTec224MedidasPaises.html. Acesso em: 23 mar. 2020.
EC – EUROPEAN COMMISSION. European Commission Research Actions on Coronavirus. Em 6 de março de 2020. Disponível em: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/research_and_innovation/research_by_area/documents/ec_rtd_coronavirus-factsheet.pdf. Acesso em: 31 mar. 2020.
EEAS – EUROPEAN UNOAN. The Coronavirus Pandemic and the New World It is Creating. 23 mar. 2020. Disponível em: https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/76379/corona-virus-pandemic-and-new-world-it-creating_en. Acesso em: 25 mar. 2020.
ESPÍNOLA, Viola. Autonomia Escolar: Factores que Contribuyen a una Escuela más Efectiva. Documento de Discusión. Banco Interamericano de Desarollo, Departamento Regional de Operacionaes 1. Febrero 2000. 44 p.
FERNANDES, Atson Carlos de Souza. A importância da internacionalização do conhecimento científico. Journal of Dentistry and Public Health, [S.l.], v. 10, n. 1, p. 5-8, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.17267/2596-3368dentistry.v10v1.2405. Acesso em: 25 mar 2020.
FURNIVAL, Ariadne Chloe; HUBBARD, Bill. Acesso Aberto às Publicações Científicas: vantagens, políticas e advocacy. CID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, [S.l.], v. 2, n. 2, p. 160-177, 12 dez. 2011. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2178-2075.v2i2p160-177. Acesso em: 25 mar. 2020.
G1. Protestos e paralisações contra cortes na educação ocorrem em todos os estados e no DF. G1, Rio de Janeiro, 15 de maio 2019. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2019/05/15/cidades-brasileiras-tem-atos-contrabloqueios-na-educacao.ghtml. Acesso em: 15 maio 2019.
GALVÃO, Antonio Carlos Filgueira et al. O quadro recente de emprego dos mestres e doutores titulados no Brasil. Parcerias Estratégicas, [S.l.], v. 21, n. 43, p. 147-172, jul.-dez. 2016.
JANG, Yong Suk. The Worldwide Founding of Ministries of Science and Technology, 1950-1990. Sociological Perspectives, [S.l.], v. 43, n. 2, p. 247-270, 2000. Disponível em: https://doi.org/10.2307/1389796. Acesso em: 25 mar. 2020.
KLEBIS, Daniela. Ciência não é gasto, é investimento. Jornal da Ciência, [S.l.], n. 782, Edição Especial, p. 6, dez. 2018.
LEÃES, Ricardo Fagundes. Uma ponte para o futuro: Balanço e crítica. Carta de Conjuntura FEE, [S.l.], ano 26, n. 8, 2017.
LENDMAN, Stephen. Warnings of Economic Depression. Global Research, 31 mar. 2020. Disponível em: https://www.globalresearch.ca/warnings-economic-depression/5708205. Acesso em: 31 mar. 2020.
LEVENSON, Eric; BOYETTE, Chris; MACK, Janine. Colleges and universities across the US are canceling in-person classes due to coronavirus. CNN Edition, 12 mar. 2020. https://edition.cnn.com/2020/03/09/us/coronavirus-university-college-classes/index.html. Acesso em: 23 mar. 2020.
LEVINE, Murray; LEVINE, Adeline. Who said the government can’t do anything right? The World War II GI Bill, the Growth of Science, and American Prosperity. American Journal of Orthopsychiatry, [S.l.], v. 81, n. 2, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.1111/j.1939-0025.2011.01082.x. Acesso em: 25 mar. 2020.
LIMA, Betina Stefanello; BRAGA, Maria Lúcia de Santana; TAVARES, Isabel. Participação das Mulheres nas Ciências e Tecnologias: Entre espaços ocupados e lacunas. Gênero, [S.l.], v. 16, n. 1, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.22409/rg.v16i1.743. Acesso em 25 mar. 2020.
MALHOTRA, Naveen et al. Indian society of anaesthesiologists (ISA national) advisory and position statement regarding COVID-19. Indian Journal of Anaesthesiologists, [S.l.], v. 64, n. 4, p. 259-263, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.4103/ija.IJA_288_20. Acesso em: 1º abr. 2020.
MEC – MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. A Democratização e Expansão da Educação Superior no País 2003-2014. Abr. 2015. Disponível em: www.portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16762-balanco-social-sesu-2003-2014&Itemid=30192. Acesso em: 30 mar. 2020.
MEC – MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Expansão da Rede Federal. 2 mar. 2016. Disponível em: www.redefederal.mec.gov.br/expansao-da-rede-federal. Acesso em: 30 mar. 2020.
MELLO, Guilherme et al. A Coronacrise: natureza, impactos e medidas de enfrentamento no Brasil e no mundo. Nota do Cecon, [S.l.], n. 9, mar. 2020. Disponível em: https://www.eco.unicamp.br/images/arquivos/nota_cecon_oronacrise_natureza_impactos_e_medidas_de_enfrentamento.pdf. Acesso em: 23 mar. 2020.
MENDES, Marcos. A Despesa Federal em Educaçao: 2004-2014. Boletim Legislativo, Brasília, Senado Federal, n. 26, 2015. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/publicacoes/estudos-legislativos/tipos-de-estudos/boletins-legislativos/bol26. Acesso em: 12 jun. 2019.
MONTEIRO, Adriano L.; FURLAN, Maysa; SUAREZ, Paulo A. Z. Sistema Nacional de Pós-Graduação e a Área de Química na Capes. Química Nova, [S.l.], v. 40, n. 6, p. 618-625, jul. 2017. https://doi.org/10.21577/0100-4042.20170079. Acesso em: 25 mar. 2020.
NICOLELIS, Miguel. Pandemia Exige Esforço Inédito de Guerra. Por Eleonora de Lucena e Rodolfo Lucena, Transcrição de Entrevista gravada em 19 mar. 2020. Tutaméia, on-line, 2020. Disponível em: https://tutameia.jor.br/coronavirus-exige-esforco-inedito-de-guerra-no-pais/. Acesso em: 25 mar. 2020.
OREIRO, José. Economistas veem riscos de uma recessão profunda na atividade econômica. Correio Braziliense, Brasília, 23 mar. 2020. Disponível em: https://jlcoreiro.wordpress.com/2020/03/23/economistas-veem-riscos-de-uma-recessao-profunda-na-atividade-economica-correio-braziliense-23-03-2020/. Acesso em: 25 mar. 2020.
QUIVY, R.; CAMPENHOUDT, L. V. Manual de investigação em ciências sociais. 5. ed. Lisboa: Gradiva, 2008.
RASMUS, Jack. The 2020 Great Recession 2.0 - Or Worse! Global Research, 24 mar. 2020. Disponível em: https://www.globalresearch.ca/2020-great-recession/5707325. Acesso em: 25 mar. 2020.
ROBERTS, Darryl. Space and International Politics: Models of Growth and Constraint in Militarization. Journal of Peace Research, [S.l.], v. 23, n.3, p. 291-298, 1986. Disponível em: https://doi.org/10.1177/002234338602300307. Acesso em: 25 mar. 2020.
RODRIGUES FILHO, Eurípedes; PRADO, Mauro Machado; PRUDENTE, Cejane Oliveira. Compreensão e legibilidade do termo de consentimento livre e esclarecido em pesquisas clínicas. Revista Bioética, [S.l.], v. 22, n. 2, p. 325-336, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1983-80422014222014. Acesso em: 25 mar. 2020.
SALDAÑA, Paulo. Impacto de Cortes de Bolsas da Capes foi Maior no Nordeste. Folha de São Paulo, São Paulo: FSP, 17 fev. 2020. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2020/02/impacto-de-cortes-de-bolsas-da-capes-foi-maior-no-nordeste.shtml. Acesso em: 31 mar. 2020.
SAMMUT-BONNICI, Tania; GALEA, David. Pest analysis. Wiley Encyclopedia of Management, [S.l.], John Wiley & Sons, p. 1-7, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1002/9781118785317.weom120113. Acesso em: 25 mar. 2020.
SANTOS, Márcio de Miranda et al. Prospecção de tecnologias de futuro: métodos, técnicas e abordagens. Parcerias Estratégicas, [S.l.], v. 9, n. 19, p. 189-229, 2004.
SCHÜTZ, Jenerton Arlan; FUCHS, Cláudia; COSTA, Carlos. Odilon. Universidade, pesquisa e docência: reflexões críticas sobre os abusos do atual governo. Revista Tempos e Espaços em Educação, [S.l.], v. 13, n. 32, p. 1-19, 21 jan. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.12530. Acesso em: 25 mar. 2020.
SCHWARTZMAN, Simon. Um Espaço para a Ciência: a formação da comunidade científica no Brasil. 4. ed. Campinas: Editora da Unicamp, 2015.
SILVA, Mauricio Roberto da; PIRES, Giovani de Lorenzi; PEREIRA, Rogerio Santos. A política de devastação e autoritarismo de Bolsonaro, ‘o exterminador do Brasil’: ‘future-se’ para o abismo, sofrimento e adoecimento de Brasil e a urgente resistência ativa. Motrivivência, Florianópolis, v. 31, n. 59, p. 1-15, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e567052. Acesso em: 25 mar. 2020.
SIRTORI, Bruna. Doutores Titulados no Exterior com Apoio do CNPq no período 2000-2017: Perfil dos bolsistas e ocupação dos egressos em 2018. 2019. 77p. Monografia (Especialização em Gestão de Políticas Públicas de Ciência, Tecnologia e Inovação) – Escola Nacional de Administração Pública, 2019. Disponível em: https://repositorio.enap.gov.br/handle/1/3831. Acesso em: 31 mar. 2020.
SOARES, João. O trem que passou por cima da educação brasileira. Deutsche Welle, [S.l.], 10 maio 2019. Disponível em: https://p.dw.com/p/3IGlz. Acesso em: 10 maio 2019.
SOUZA, Ludmilla. Rede é formada para pesquisa sobre o novo coronavírus. Agência Brasil, [S.l.], 3 mar. 2020. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/saude/noticia/2020-03/rede-e-formada-para-pesquisa-sobre-o-novo-coronavirus. Acesso em: 25 mar. 2020.
SUBHAN, Madeeha; SADIQ, Waleed; AZMAT, Muneeba. Understanding the Mosaic of Covid-19: A Review of the Ongoing Crisis. Cureus, [S.l.], v. 12, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.7759/cureus.7366. Acesso em: 1º abr. 2020.
TAVARES, Ariane Serpeloni; PARENTE, Temis Gomes. Do Plural ao Singular: Condições de Gênero e Carreira Científica na Área de Engenharias da Região Norte. Novos Cadernos Naea, [S.l.], v. 18, n. 1, p. 267-283, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5801/ncn.v18i1.1837. Acesso em 25 mar. 2020.
UN – UNITED NATIONS. Shared Responsability, Global Solidarity: Responding to the Socio-Economic Impacts of Covid-19. Relatório PDF do Secretário Geral. 31 mar. 2020. Disponível em: https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/sg_report_socio-economic_impact_of_covid19.pdf. Acesso em: 1º abr. 2020.
UNESCO. Covid-19 Education Disruption and Response. 1º de abril de 2020. Disponível em: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. Acesso em: 1º abr. 2020.
WHO – WORLD HEALTH ORGANIZATION. World Health Organization Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19. 11 mar. 2020. Disponível em: https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020. Acesso em: 15 mar. 2020.
XAVIER, Cézar. Miguel Nicolelis: Brasil renuncia à independência ao abandonar sua ciência e tecnologia. Princípios, [S.l.], ed. 147, mar-abr. 2017.
ZAAK SARAIVA, Illyushin. Elementos para Análise do Ataque Falacioso contra Universidades e Serviço Público no Neoliberalismo Brasileiro pós-2015: Balbúrdia, homens-pauta-bomba, ataque e recuo. Observatorio de la Economía Latinoamericana, junio 2019. Disponível em: https://doi.org/10.13140/RG.2.2.25333.63209/2. Acesso em: 25 mar. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cadernos de Prospecção
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O autor declara que: - Todos os autores foram nomeados. - Está submetendo o manuscrito com o consentimento dos outros autores. - Caso o trabalho submetido tiver sido contratado por algum empregador, tem o consentimento do referido empregador. - Os autores estão cientes de que é condição de publicação que os manuscritos submetidos a esta revista não tenham sido publicados anteriormente e não sejam submetidos ou publicados simultaneamente em outro periódico sem prévia autorização do Conselho Editorial. - Os autores concordam que o seu artigo ou parte dele possa ser distribuído e/ou reproduzido por qualquer forma, incluindo traduções, desde que sejam citados de modo completo esta revista e os autores do manuscrito. - Revista Cadernos de Prospecção está licenciado com uma Licença Creative Commons Attribution 4.0. Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.