Brand Records of Brazilian Soccer Clubs: analysis of brand records deposited in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/cp.v13i5.32769

Keywords:

Sports Marketing, Prospecting, Trademark Registration.

Abstract

The purpose of this article is to analyze the behavior of football clubs that compete in the main soccer championships in Brazil regarding the protection of their distinctive symbols, in the form of trademark registration with the National Institute of Industrial Property - INPI. Trademark registration in Brazil is guaranteed by Law n. 9,279 of May 14, 1996, called the Industrial Property Law and gives legal support to football clubs so that they can protect their distinctive symbols, contributing to the strategic management of brand of clubs. Trademark protection guarantees clubs the ability to enter into licensing, assignment and use agreements within the legal framework, contributing to the development of clubs and their marketing strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Henrique Calixto Santos, Federal University of Alagoas

PROFNIT - Adminstração

References

AAKER, J. L. Dimensions of Brand Personality. Journal of Marketing Research, [S.l.], v. 34, n. 3, 1997. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/002224379703400304. Acesso em: 14 jun. 2019.

BARO, Andreia. R. F; AMORIM, J. F. O. Propriedade Industrial em Alagoas: uma Análise dos Depósitos de Marcas em Alagoas. Cadernos de Prospecção, Salvador, v. 12, n. 1, p. 204-218, março, 2019. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/nit/article/view/27280/16973. Acesso em: 28 abr. 2019.

BRASIL. Decreto-Lei n. 3.199, de 14 de abril de 1941. Estabelece as bases de organização dos desportos em todo o país. Brasília, DF, 1941. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Decreto-Lei/1937-1946/Del3199.htm. Acesso em: 30 jun. 2019.

BRASIL. Lei n. 8.672, de 6 de julho de 1993. Institui normas gerais sobre desportos e dá outras providências. Brasília, DF, 1993. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L8672.htm. Acesso em: 30 jun. 2019.

BRASIL. Lei n. 9.615, de 24 de março de 1998. Institui normas gerais sobre desporto e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9615consol.htm Acesso em: 30 jun. 2019.

BRASIL. Lei n. 10.672, de 15 de maio de 2003. Altera dispositivos da Lei n. 9.615, de 24 de março de 1998, e dá outras providências. Brasília, 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/2003/L10.672.htm. Acesso em: 30 jun. 2019.

INPI – INSTITUTO NACIONAL DA PROPRIEDADE INDUSTRIAL. 2019. Disponível em: http://www.inpi.gov.br/menu-servicos/marcas/arquivos/inpi-marcas_-marcas-de-alto-renome-em-vigencia_-12-02-2019_padrao.pdf/view. Acesso em: 20 jul. 2019.

INPI – INSTITUTO NACIONAL DA PROPRIEDADE INDUSTRIAL. Manual de Marcas. 2. ed. [S.l.]: INPI, 2017. Disponível em: http://manualdemarcas.inpi.gov.br/projects/manual-de-marcas-2-edicao-1-revisao/wiki/Manual_de_Marcas Acesso em: 30 jun. 2019.

LANNA, Giovani Blasi Martino et al. Reconhecimento das marcas patrocinadoras dos times de futebol brasileiro. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, São Paulo, v. 9, n. 32, p. 32-36. jan./fev./mar./abril. 2017. ISSN 1984-4956. Disponível em: http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/issue/view/34 Acesso em: 14 jun. 2019.

MALHOTRA, Naresh K. Pesquisa de Marketing: uma orientação aplicada. São Paulo: Bookman, 2010.

POZZI, Luis Fernando. Os riscos do Marketing Esportivo. RAE – Revista de Administração de Empresas, EAESP, FGV, São Paulo, v. 7 n. 4 p. 4-5, out.-dez. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rae/v40n4/v40n4a13.pdf. Acesso em: 28 abr. 2019.

ROCHA, Cláudio M.; BASTOS, Flávia da Cunha. Gestão do Esporte: definindo a área. Rev. bras. Educ. Fís. Esporte, São Paulo, v. 25, Edição Especial, p. 91-103, dez. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbefe/v25nspe/10.pdf. Acesso em: 28 abr. 2019.

Published

2020-10-01

How to Cite

Baro, A. R. F., Santos, C. H. C., Balliano, T. L., & Brito, V. X. (2020). Brand Records of Brazilian Soccer Clubs: analysis of brand records deposited in Brazil. Cadernos De Prospecção, 13(5), 1464. https://doi.org/10.9771/cp.v13i5.32769

Issue

Section

Prospecções Tecnológicas de Assuntos Específicos