Industrial Property in Alagoas: an Analysis of Market Deposits in Alagoas
DOI:
https://doi.org/10.9771/cp.v12i1.27280Keywords:
Brand, Industrial Property, Alagoas.Abstract
This article proposes to show the relevant aspects about trademark registration in Brazil and, especially, the Alagoan panorama. The central objective of this study is to analyze the data that permeates the applications for trademark registration in the state of Alagoas and questions about the competitiveness of organizations and the fundamental role of the brand for the development of the company and the environment in which it is inserted. For the development of the research were used as materials of the most diverse types, such as statistical reports, manuals of procedures, legal texts and works focused on the theme, after analysis of the national and regional conjuncture, an analysis of them was carried out with the purpose of demonstrating aspects mentioned above. It is concluded that the advance in the protection of trademarks in Alagoas becomes evident, given the investments and actions of the market, making clear the idea of competitiveness, where the brand is used as a fundamental parameter above simple protection.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO AMERICANA DE MARKETING (AMA). [2018]. Disponível em: <https://www.ama.org/AboutAMA/Pages/Definition-of-Marketing.aspx>. Acesso em: 1º jun. 2018.
BRASIL. Lei n. 9.279, de 14 de maio de 1996. Lei de Propriedade Intelectual (LPI): Regula direitos e obrigações relativos à propriedade industrial. Brasília, DF, maio, 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9279.htm>. Acesso em: 18 jun. 2018.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. 4. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005. v. 1.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Estatísticas do Cadastro Central de Empresas – CEMPRE: Número de empresas e outras organizações – Unidades (2006-2016). [2017]. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/estatisticas-novoportal/economicas/comercio/9016-estatisticas-do-cadastro-central-de-empresas.html?=&t=series-historicas>. Acesso em: 1º jul. 2018.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Produto Interno Bruto dos Municípios. 2015. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas-novoportal/por-cidade-estado-estatisticas.html?t=destaques&c=2700300 Acesso em: 10 de junho de 2018.
INSTITUTO NACIONAL DA PROPRIEDADE INDUSTRIAL (INPI). Indicadores de Propriedade Industrial (2000-2012). Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: <http://www.inpi.gov.br/sobre/estatisticas/arquivos/publicacoes/indicadores-de-propriedade-industrial-2000_2012.pdf/view >. Acesso em: 26 jun. 2018.
INSTITUTO NACIONAL DA PROPRIEDADE INDUSTRIAL (INPI). Manual de Marcas. 2. ed. INPI, 2017. Disponível em: <http://manualdemarcas.inpi.gov.br/projects/manual/wiki/PDF> Acesso em: 6 jun. 2018.
LINDSTROM, Martin. Brand sense: a marca multissensorial. Tradução Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: Bookman, 2007.
MALHOTRA, Naresh K. Pesquisa de Marketing: uma orientação aplicada. São Paulo: Bookman, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Cadernos de Prospecção
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
O autor declara que: - Todos os autores foram nomeados. - Está submetendo o manuscrito com o consentimento dos outros autores. - Caso o trabalho submetido tiver sido contratado por algum empregador, tem o consentimento do referido empregador. - Os autores estão cientes de que é condição de publicação que os manuscritos submetidos a esta revista não tenham sido publicados anteriormente e não sejam submetidos ou publicados simultaneamente em outro periódico sem prévia autorização do Conselho Editorial. - Os autores concordam que o seu artigo ou parte dele possa ser distribuído e/ou reproduzido por qualquer forma, incluindo traduções, desde que sejam citados de modo completo esta revista e os autores do manuscrito. - Revista Cadernos de Prospecção está licenciado com uma Licença Creative Commons Attribution 4.0. Esta licença permite que outros remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho para fins não comerciais, e embora os novos trabalhos tenham de lhe atribuir o devido crédito e não possam ser usados para fins comerciais, os usuários não têm de licenciar esses trabalhos derivados sob os mesmos termos.Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.