Prospection of Technologies in Chatbots

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/cp.v12i3.27211

Keywords:

Technological Prospecting, Chatbots, Artificial Intelligence.

Abstract

To keep up with the new demands of the market and remain competitive, companies are committed to change and implement new technologies to interact with their customers. The chatbots have brought a new solution when it comes to narrowing the relationship with the user through a more dynamic interaction. Thus this article, through prospecting based on scientific articles surveyed in the CAPES Platform and search for patents through the search and analysis system Orbit Intelligence, carried out the mapping and analysis of technologies in chatbots. It was possible to identify the countries with the greatest interest in that matter, the increase in the number of patents and scientific publications since 2016, as well as a change in the focus of technologies on requested patents. The conclusion was that the technologies in chatbots are arousing the interest of the inventors and researchers, in order to broaden their capacity of interaction and evidencing their market potential.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CONPET, Portal. Robô ED. 2018.Disponível em: <http://www.ed.conpet.gov.br/br/>. Acesso em: 06 set. 2018.

EEUWEN, M. van. Mobile Conversational Commerce: Messenger Chatbots as the Next Interface Between Businesses and Consumers. 2017. Disponível em: <http://purl.utwente.nl/essays/71706>. Acesso em: 26 jun. 2018.

EMBRATEL. Seu Negócio no Próximo Nível. 2018. Disponível em: <http://portal.embratel.com.br/embratel/ebook/>. Acesso em: 26 jun. 2018.

GALLERT, Cleia Scholles; FRANZ, Alcione Miguel. Desenvolvimento de um Chatterbot para o Sicoob de São Miguel do Oeste. Unoesc & Ciência − ACET, Joaçaba, v. 1, n. 2, p. 145-154, dez. 2010. Disponível em: <https://editora.unoesc.edu.br/index.php/acet/article/view/588>. Acesso em: 26 jun. 2018.

GLOBALBOT. Chatbot: plataforma e aplicações. Disponível em: <https://www.globalbot.com.br/chatbot>. Acesso em: 26 jun. 2018.

INBOT. Como foi criado o Robô Ed. 2018. Disponível em: <https://www.inbot.com.br/comofoifeitoroboed.php>. Acesso em: 06 set. 2018.

INPI. Inventando o Futuro: Uma Introdução às Patentes para as Pequenas e Médias Empresas. 2013. Disponível em: <http://www.inpi.gov.br/sobre/arquivos/03_cartilhapatentes_21_01_2014_0.pdf/view>. Acesso em: 06 set. 2018.

KOTLER, P. Administração de marketing. São Paulo: Prentice Hall, 2000.

LIMA, Luciano Alves. Estudo de implementação de um robô de conversação em curso de língua estrangeira em ambiente virtual: um caso de estabilização do Sistema Adaptativo Complexo. 2014. 131 f. Tese (Doutorado) - Curso de Estudos Linguísticos, Faculdade de Letras da UFMG, Belo Horizonte, 2014.

MAÑAS, A. V. Gestão de tecnologia e inovação. São Paulo: Érica, 2001.

MILIOZZI, João. Chatbots: conheça a história dessa fascinante tecnologia. 2017. Disponível em: <https://ibramerc.liveuniversity.com/2017/12/15/chatbots-e-a-historia-dessa-fascinante-tecnologia/>. Acesso em: 30 ago. 2018.

MORGAN, Blake. How Chatbots Will Transform Customer Experience: An Infographic. Disponível em: <https://www.forbes.com/sites/blakemorgan/2017/03/21/how-chatbots-will-transform-customer-experience-an-infographic/#df430f57fb4a>. Acesso em: 29 jun. 2018.

NEWMAN, Daniel. Chatbots and the Future of Conversation-Based Interfaces. 2016. Disponível em: <https://www.forbes.com/sites/danielnewman/2016/05/24/chatbots-and-the-future-of-conversation-based-interfaces/#a7b83a01fc77>. Acesso em: 28 jun. 2018.

OLIVEIRA, Mônica M. Martins de; QUENTAL, Cristiane Machado. A prospecção tecnológica como ferramenta de planejamento estratégico para a construção do futuro do Instituto Oswaldo Cruz. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 50-61, mar. 2012. Disponível em: <https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/607>. Acesso em: 06 set. 2018.

ORBIT INTELLIGENCE [Base de dados – internet]. Disponível em:<https://www32.orbit.com/?locale=en&ticket=ed2e44b2-9c09-4e05-9c83 93a366b20eef#StatisticsAnalysisPage>. Acesso em: 29 jun. 2018.

PAZ, Fábio Josende et al. Perspectivas tecnológicas para o aprimoramento de chatbots educacionais em AIML. Revista Iberoamericana de Educación En Tecnología y Tecnología En Educación, [s. l.], p. 7-15, 5 dez. 2017. Disponível em: <http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/64587>. Acesso em: 06 set. 2018.

Periódicos CAPES. http://www.periodicos.capes.gov.br/>. Acesso em: 7 set. 2018.

QUINTELLA, C. M.; MEIRA, M.; GUIMARÃES, A. K.; TANAJURA, A. S.; SILVA, H. R. G. da. Prospecção Tecnológica como uma ferramenta aplicada em ciência e tecnologia para se chegar a inovação. Rev. Virtual Quim., 2011.

QUINTELLA, Cristina Maria et al. Prospecção Tecnológica como uma Ferramenta Aplicada em Ciência e Tecnologia para se Chegar à Inovação. Revista Virtual de Química, [s.l.], v. 3, n. 5, p. 406-415, dez. 2011. Disponível em: <http://rvq-sub.sbq.org.br/index.php/rvq/article/view/193>. Acesso em: 06 set. 2018.

SANTOS, M. M. et al. Prospecção de tecnologias de futuro: métodos, técnicas e abordagens. Parcerias Estratégicas. Disponível em: < http://www.cgee.org.br/parcerias/p19.php>. Acesso em: 28 nov. 2007.

SHAWAR, B. A.; ATWELL, Eric. Chatbots: are they really useful? Proceedings of LDV-Forum 2007, v. 21, n. 1, p. 31-50, 2007.

SOUZA, Roger Florzino de. Desenvolvimento de chatbot aplicado ao atendimento de clientes em e-business. 2018. 75 f. TCC (Graduação) - Curso de Engenharia de Computação, Universidade Federal de Santa Catarina, Araranguá, 2018. Disponível em: <https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/187968>. Acesso em: 06 set. 2018.

USPTO [Base de dados – internet]. United States Patent and Trademark Office - An Agency of the Department of Commerce. Disponível em:< http://patft.uspto.gov/netahtml/PTO/search-bool.html>. Acesso em: 30 jun. 2018.

VAN BRUGGEN, Gerrit H. et al. Managing Marketing Channel Multiplicity. Journal of Service Research, [s. l.]: SAGE Publications, v. 13, n. 3, p.331-340, ago. 2010. http://dx.doi.org/10.1177/1094670510375601.

WEIZENBAUM, Joseph. ELIZA - A Computer Program for the Study of Natural Language Communication between Man and Machine. Communications of the Association for Computing Machinery, 9 p. 36-45, 1996.

Published

2019-09-13

How to Cite

Moura, M. P. L., Rodrigues, M. E. dos S., Comin, R. P., & Rocha, W. de J. S. da F. (2019). Prospection of Technologies in Chatbots. Cadernos De Prospecção, 12(3), 550. https://doi.org/10.9771/cp.v12i3.27211

Issue

Section

Prospecções Tecnológicas de Assuntos Específicos