The Brazilian Trademark Registries: a proposal for a practical guide to facilitate the INPI deposit

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/cp.v11i5.27118

Keywords:

Trademark Registration, Intellectual Property, Subjects.

Abstract

The brands have an important place in companies, in their marketing strategies and consumer recognition.This study aims to describe the experience developing a practical guide that helps entrepreneurs to register their brands in INPI. The preparation of this guide was made based on the literature and the professional experience of the researcher. The final version of the guide was validated by the participants and is an document that assists in the process of trademarks registering. For the participants, the practical guide assisted them in the application for trademark registration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Taynan Santos Pereira, University of Brasilia, Brasilia, DF, Brazil

Student at PROFNIT-Focal UnB.

Maria Hosana Conceição, University of Brasilia, Brasilia, DF, Brazil

Bachelor and PhD in Chemistry. He teaches at the Graduate Course in Pharmacy and at the Postgraduate Course in the Professional Master's - PROFNIT, Ponto Focal UnB.

References

BRASIL. Lei nº 9.279, de 14 de maio de 1996. Lei de Propriedade Intelectual. Regula direitos e obrigações relativos à propriedade industrial. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9279.htm>. Acesso em: 30 set. 2018.

BERGAMASCHI, A. B. Estudo sobre o impacto do sistema eletrônico e-marcas no processo de pedido de registro de marca do Instituto Nacional da Propriedade Industrial (INPI). 2015. 260 f. Dissertação (Mestrado em Propriedade Intelectual) – Academia de Propriedade Intelectual. Inovação e Desenvolvimento, Instituto Nacional da Propriedade Industrial, Rio de Janeiro, 2015.

BROWN, E. J.; NAGY, P. F. That's not fair! Clarifying copyright and trademark fair use for business managers. Business Horizons, [S.l.], v. 58, n. 1, p. 17–24, jan./fev. 2015.

CHURCHILL, G.; PETER, J. P. Marketing: criando valor para os clientes. São Paulo: Saraiva, 2005. p. 1–22.

FALKEMBACH, G. A. M. Concepção e desenvolvimento de material educativo digital. Novas Tecnologias na Educação, [S.l.], v. 3, n. 1, p. 1–15, 2005.

FLIKKEMA, M.; MAN, A. P. de; CASTALDI, C. Are Trademark Counts a Valid Indicator of Innovation? Results of an In-Depth Study of New Benelux Trademarks Filed by SMEs. Industry and Innovation, [S.l.], 2 set. 2014.

GREENHALGH, C.; ROGER, M. Trade Marks and Performance in UK Firms: evidence of schumpeterian competition through innovation: University of Oxford, Department of Economics, 2007. Economics Series Working Papers

HANNICKEL, T. Importância do registro de marca para uma startup. 2018. Disponível em: <https://startupshow.com.br/importancia-do-registro-de-marca-para-uma-startup/>. Acesso em: 29 set. 2018.

INSTITUTO NACIONAL DA PROPRIEDADE INDUSTRIAL (INPI). Anuário Estatístico de Propriedade Industrial. 2017. Disponível em: <http://www.inpi.gov.br/sobre/estatisticas/anuario-estatistico-de-propriedade-industrial-2000-2012-marca1>. Acesso em: 17 maio 2017.

______. A criação de uma marca. 2013. p. 1–48. Disponível em: . Acesso em: 30 set. 2018.

NASCIMENTO, R. L. L.; GOMES, I. M. A.; MATTOS, R. Análise custo-benefício do registro de marcas pelas pequenas e médias empresas. Caderno de Prospecção, Salvador, v. 9, n. 1, p. 9–17, jan./mar. 2016.

SANTOS, F. C. G.; KALID, R. A.; ROCHA, W. J. S. F. Estudo Prospectivo: o registro de marcas como estratégia mercadológica para o negócio do cacau-chocolate na Região Sul da Bahia. Caderno de Prospecção, Salvador, v. 10, n. 4, p. 934–945, out./dez. 2017.

Published

2018-12-10

How to Cite

Pereira, T. S., & Conceição, M. H. (2018). The Brazilian Trademark Registries: a proposal for a practical guide to facilitate the INPI deposit. Cadernos De Prospecção, 11(5), 1360. https://doi.org/10.9771/cp.v11i5.27118