CONTEMPORARY EDUCATION AND THE ADVENT OF NEW TECHNOLOGIES: A PROSPECT FOR BRAZILIAN TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/cp.v11i2.23266

Keywords:

Tecnologias Educacionais, Prospecção Tecnológica, Ensino no Brasil.

Abstract

The main objective of this paper is to prospect technologies focused on education through bibliographic research and patent search to provide a study on the maturity of educational technologies comparing them within the scope of the patent scenario, market trends and key players. For this, Questel Orbit® software was used, which identified 73,849 patent families related to the subject, from which analyzes and projections were carried out based on the graphs presented. It was also demonstrated, through a bibliographical quest, the leading world trends on the subject and a comparative analysis was carried out between the results: from the search of patents and the bibliographical ones. In the end, the paper adds to informing the maturity of the different educational technologies and the possibility of its application in the country as a way to contribute to the improvement of the Brazilian educational system.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Áurea Valéria de Andrade, Federal University of Alagoas, Maceió, Alagoas, Brazil.

UFAL/IQB/PROFNIT

Danisson Luiz dos Santos Reis, Federal University of Alagoas, Maceió, Alagoas, Brazil.

UFAL/IQB/PROFNIT

Liliane dos Santos Mota da Fonsêca, Federal University of Alagoas, Maceió, Alagoas, Brazil.

UFAL/IQB/PROFNIT

Raphael Bezerra Falcão de Almeida, Federal University of Alagoas, Maceió, Alagoas, Brazil.

UFAL/IQB/PROFNIT

Renata Fonseca de Gomes Pereira, Federal University of Alagoas, Maceió, Alagoas, Brazil.

UFAL/IQB/PROFNIT

Sílvia Beatriz Beger Uchôa, Federal University of Alagoas, Maceió, Alagoas, Brazil.

UFAL/IQB/PROFNIT

References

ABREU, P. H. B de. Games e educação: potência de aprendizagem em nativos digitais.

142 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Juiz de

Fora, Universidade Federal de Minas Gerais, Juiz de Fora, 2012.

ALMEIDA, M. E. B.; PRADO, M. E. B. B. (Org.). O computador portátil na escola. Campinas: Avercamp, 2011.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Pesquisa Nacional de Amostra por Domicílios Contínua (PNAD). 2016. Disponível em: <ftp://ftp.ibge.gov.br/Trabalho_e_Rendimento/Pesquisa_Nacional_por_Amostra_de_Do micilios_continua/Mensal/Comentarios/pnadc_201612_comentarios.pdf>. Acesso em: 4 jul. 2017.

FREEMAN, A.; ADAMS BECKER, S.; HALL, C. 2015 NMC Technology Outlook for Brazilian Universities: a horizon project regional report. Austin, Texas: The New Media Consortium, 2015.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Secretaria da Educação Básica. Guia de Tecnologias Educacionais da Educação Integral e Integrada e da Articulação da

Escola com seu Território. Organização de Paulo Blauth Menezes. 2013. Brasília (DF): Ministério da Educação.

PORTAL DA TRANSPARÊNCIA. Gastos diretos por programa. 2016. Disponível em:

<http://www.portaldatransparencia.gov.br/PortalTransparenciaGDProgramaPesquisaProg rama.asp?Ano=2016&Valor=165460514042688&textoPesquisa=Educa%E7%E3o>. Acesso em: 4 jul. 2017.

TAJRA, S. F. Informática na educação: novas ferramentas pedagógicas para o professor na atualidade. 9. ed. Rev., atual e ampl. São Paulo: Érica, 2012.

VALENTE, J. A. Computadores e conhecimento: repensando a educação. Campinas: UNICAMP. 1993.

Published

2018-09-30

How to Cite

Andrade, Áurea V. de, Reis, D. L. dos S., Fonsêca, L. dos S. M. da, Almeida, R. B. F. de, Pereira, R. F. de G., & Uchôa, S. B. B. (2018). CONTEMPORARY EDUCATION AND THE ADVENT OF NEW TECHNOLOGIES: A PROSPECT FOR BRAZILIAN TEACHING. Cadernos De Prospecção, 11(2), 547. https://doi.org/10.9771/cp.v11i2.23266

Issue

Section

Propriedade Intelectual, Inovação e Desenvolvimento