A READING OF TERRITORIAL CONFLICTS IN CONTEMPORARY BRAZIL IN THE FILMS OF KLEBER MENDONÇA FILHO
DOI:
https://doi.org/10.9771/geo.v0i1.55028Keywords:
Geography and Cinema, Territorial conflicts, Contemporary Brazil, Authorial cinemaAbstract
This article is part of the set of studies that aim at the meeting between geographic science and cinematographic production. In the form of an analytical film essay, the text aims to discuss the social and territorial conflicts of contemporary Brazil and the way in which these are represented in the films Neighboring Sounds, Aquarius and Bacurau, of the filmmaker Kleber Mendonça Filho. The film analysis methodology explores the qualitative elements of the movies according to the understanding of the socio-historical-geographical and symbolic analysis and interpretation of the films. From this analysis it is concluded that the films comprise an authorial unit in which the territory is central to the theme.
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Filmes Analisados
O Som ao Redor (2012). Direção: Kleber Mendonça Filho. 131 min. Versátil Home Video, Vitrine Filmes. 2 BDs.
Aquarius (2016). Direção: Kleber Mendonça Filho. 146 min. Imovision, Vitrine Filmes. 1 BD.
Bacurau (2019). Direção: Kleber Mendonça Filho, Juliano Dornelles. 131 min. Vitrine Filmes. 1 BD.
Filmes Citados
Cidade de Deus (2002). Direção: Fernando Meirelles, Kátia Lund.
Tropa de Elite (2007). Direção: José Padilha.
Chaveiro (1996). Direção: Kleber Mendonça Filho, Daniel Bandeira.
Enjaulado (1997). Direção: Kleber Mendonça Filho.
Eletrodoméstica (2005). Direção: Kleber Mendonça Filho.
Recife Frio (2009). Direção: Kleber Mendonça Filho.
Violência Gratuita (Funny Games, 1997). Direção: Michael Haneke.
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