O ensino de leitura em contextos multisseriados do campo: um estudo bibliográfico

Authors

  • Marcio José de Lima Winchuar Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO)
  • Leilah Santiago Bufrem Universidade Federal do Paraná https://orcid.org/0000-0002-3620-0632
  • Diego Paiva Bahls Universidade Estadual do Centro- Oeste (Unicentro).

DOI:

https://doi.org/10.9771/re.v13i1.49024

Keywords:

Rural Education. Reading Practices. Multigrades Schools.

Abstract

Abstract: it presents as object of study the reading practices in multigrade contexts of the field and its main objective is to understand the determinations that involve them in the Brazilian scenario. It considers that, historically, both reading and rural schools occupy a "borderline" place in society, being marginalized and precarious due to the lack of effective policies aimed at education for subjects living in the countryside. It is based on studies by Caldart (2018), Hage (2014), Silva (2008), Winchuar (2020), among other authors. Methodologically, it makes a bibliographic survey in the Catalog of Dissertations and Theses of Capes, between the years 2009 to 2019. It concludes that, if on the one hand there are determinations that weaken practices, especially in the economic sphere, on the other hand, there are those that enhance the process of teaching and learning of reading made possible from the groupings and interactions between students of different ages and levels of learning.

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Author Biographies

Marcio José de Lima Winchuar, Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO)

Marcio José de Lima Winchuar: Doutor em Educação pela Universidade Federal do Paraná – (PPGE-UFPR), na linha de Cultura, escola e Processos Formativos em Educação. Membro do Grupo de Pesquisa Campo, Movimentos Sociais e Educação do Campo (UNICENTRO/CNPQ). Professor do Departamento de Pedagogia da Universidade Estadual do Centro-Oeste do Paraná (UNICENTRO) e Professor na Secretaria Municipal de Educação de Guarapuava-PR (SEMEC). ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-9486-3111 Email: marciounicentro@gmail.com

Leilah Santiago Bufrem, Universidade Federal do Paraná

Leilah Santiago Bufrem. Doutora em Ciência da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora Titular aposentada do Curso de Gestão da Informação da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Atualmente, é professora visitante A no Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação na Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professora permanente na qualidade de Professora Visitante Sênior no Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e permanente no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3620-0632. Correio eletrônico: santiagobufrem@gmail.com

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Published

2024-06-05

How to Cite

Lima Winchuar, M. J. de, Santiago Bufrem, L., & Diego Paiva Bahls. (2024). O ensino de leitura em contextos multisseriados do campo: um estudo bibliográfico. Revista Entreideias: Educação, Cultura E Sociedade, 13(1). https://doi.org/10.9771/re.v13i1.49024

Issue

Section

Artigos