School complaint as secondary disorder

a case study on writing acquisition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/re.v13i02.46537

Abstract

This study is a synthesis of the work carried out in the mandatory internship in Educational Psychology at the Psychology Bachelor at Federal University of Paraná. The interventions took place in “Psychological Guidance to School Complaints” (OQE) type of attendance, in a Vygotskian perspective. The intervention was carried out with Luís, 11 years old, enrolled in the State’s public school system, with complaints related to writing, diagnosed with dyslexia and presenting a disability in the metacarpal of the fifth finger (pinky finger) of both hands. The intervention with Luis aimed to: investigate the conditions under which the acquisition of reading and writing took place in his school trajectory; investigate the meaning of writing in his school experience; and explore alternatives along with the network of school relationships to overcome his difficulties. The analysis showed that an important element related to Luís's difficulties with writing was related to the inability of his school environment to employ instruments for the exercise of writing activities that did not involve the handling of pencil and paper, something that had not been considered before during his schooling process. With the introduction of a laptop, it was found that, despite his difficulties, Luís was at a more advanced stage of the writing acquisition process than what his school work revealed. The use of the equipment allowed him to engage in writing, being less concerned with handling the pencil (which caused him immense discomfort) and therefore being more attentive to the meaning of writing in school activities, serving as a means of compensation.

Keywords: Psychological Guidance to School Complaints; Cultural-historical psychology,; Compensation; Case study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ms. , Universidade Estadual de Maringá

Psychology undergratuate at Federal University of Paraná, participant of Historical Cultural Psychology Research Laboratory (LAPSIHC) at the same institution. 

Mr. , Federal University of Paraná

Adjunct professor at Psychology Department of Federal University of Paraná. Member of Historical Cultural Psychology (LAPSIHC) Research Laboratory at the same institution. 

References

ANGELUCCI, C. B.; LINS, F. R. S. Pessoas significativamente diferentes e o direito à educação: uma relação atravessada pela queixa. In: SOUZA, B. P. (org.). Orientação à queixa escolar. 2. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2007. p. 329-349.

DAVIDOV, V. V. Desenvolvimento psíquico da criança. In: PUENTES, R. V.; CARDOSO, C. G. C.; AMORIM, P. A. P. (org.). Teoria da atividade de estudo: contribuições de D.B. Elkonin, V. V. Davidov e V. V. Repkin. Curitiba: CRV, 2019. v. 1. p. 175-190.

GAUDENZI, P.; ORTEGA, F. O estatuto da medicalização e as interpretações de Ivan Illich e Michel Foucault como ferramentas conceituais para o estudo da desmedicalização. Interface: comunicação, saúde, educação, Botucatu, v. 16, n. 40, p. 21-34, jan./mar. 2012.

KLEIN, L. M.; SILVA, G. L. R. Armadilha da inclusão: contraposições entre deficiência, diferença e desigualdade social. In: BARROCO, S. M. S.; LEONARDO, N. S. T.; SILVA, T. S. A. (org.). Educação especial e Teoria Histórico-cultural: em defesa da humanização do homem. Maringá: EdUEM, 2012. p. 23-39.

LURIA, A. R. O desenvolvimento da escrita na criança. In: VIGOTSKI, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 11. ed. São Paulo: Ícone, 2010. p. 173-176.

MEIRA, M. E. M. Construindo uma concepção crítica de psicologia escolar: contribuições da psicologia histórico-cultural e da psicologia sócio-histórica. In: MEIRA, M. E. M; ANTUNES, M. A. M. (org.). Psicologia escolar: teorias críticas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003. p. 13-78.

MEIRA, M. E. M. Incluir para continuar excluindo: a produção da exclusão na educação brasileira à luz da Psicologia Histórico-Cultural. In: FACCI,

M. G. D., MEIRA, M. E. M.; TULESKI, S. C. (org.). A exclusão dos incluídos: uma crítica da Psicologia da Educação à patologização e medicalização dos processos educativos. Maringá: EdUEM, 2011. p. 75-106.

MOYSÉS, M. A. A.; COLLARES, C. A. L. Dislexia e TDAH: uma análise a partir da ciência médica. In: CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SÃO PAULO; GRUPO INTERINSTITUCIONAL QUEIXA ESCOLAR. Medicalização de crianças e adolescentes: conflitos silenciados pela redução de questões sociais a doença de indivíduos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2011. p. 71-110.

PALHUZI, B. C. C. O conceito vigotskiano de compensação na narrativa clínica de Oliver Sacks. 2020. Dissertação (Mestrado em Psicologia da Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Instrução No09/2018 – SUED/SEED. Estabelece critérios para o Atendimento Educacional Especializado por meio da Sala de Recursos Multifuncionais [...]. Curitiba: SEED, 2018. Disponível em: https://www.educacao.pr.gov. br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/2019-12/ instrucao_092018.pdf. Acesso em: 6 mai. 2019.

PATTO, M. H. S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999.

SANTOS, A. A. C. Uma proposta de olhar para os cadernos escolares. In: SOUZA, B. P. (org.) Orientação à queixa escolar. 2. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2007.

SOUZA, B. P. Apresentando a orientação à queixa escolar. In: SOUZA, B. P. (org.). Orientação à queixa escolar. 2. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2007a. p. 13-24.

SOUZA, B. P. Funcionamentos escolares e a produção de fracasso escolar e sofrimento. In: SOUZA, B. P. (org.) Orientação à queixa escolar. 2. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2007c. p. 241-278.

SOUZA, B. P. Trabalhando com dificuldades na aquisição da língua escrita. In: SOUZA, B. P. (org.). Orientação à queixa escolar. 2. d. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2007b. p. 137-163.

SOUZA, B. P.; SOBRAL, K. R. Características da clientela de orientação à queixa escolar: revelações, indicações e perguntas. In: SOUZA, B. P. (org.). Orientação à queixa escolar. 2. ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2007. p. 119-134.

SOUZA, M. P. R. A queixa escolar e a formação do psicólogo. 1996. Tese (Doutorado em Psicologia Escolar e Desenvolvimento Humano) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1996.

TIMIMI, S. Insane medicine: how the mental health industry creates damaging treatment traps and how you can escape them. Londres: Mad In America Foundation, 2020. Disponível em: https://www. madinamerica.com/insane-medicine/. Acesso em: 15 abr. 2019.

TULESKI, S.; CHAVES, M.; BARROCO, S. M. S. Aquisição da linguagem escrita e intervenções pedagógicas: uma abordagem histórico-cultural. Fractal: revista de psicologia, Niterói, v. 24, n. 1, p. 27-44, jan./abr. 2012.

VIGOTSKI, L. S. A defectologia e o estudo do desenvolvimento e da educação da criança anormal. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 4, p. 861-870, dez. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022011000400012. Acesso em: 10 maio 2021.

VIGOTSKI, L. Acerca de la psicología y la pedagogía de la defectividad infantil. In: VIGOTSKI, L. S. Obras escogidas: fundamentos de defectología. Madrid: Machado Libros, 2012. v. 5. p. 73-95.

Published

2023-09-08

How to Cite

Graboski, C., & Peixoto Carvalho , B. . (2023). School complaint as secondary disorder: a case study on writing acquisition. Revista Entreideias: Educação, Cultura E Sociedade, 12(02). https://doi.org/10.9771/re.v13i02.46537

Issue

Section

Artigos