Validation of educational technology on rational use of medicines for riverside Community Health Agents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18471/rbe.v37.49962

Keywords:

Validation study, Educational technology, Medicine, Health education, Community Health Agents

Abstract

Objective: to validate the content of an educational technology on the rational use of medicines for riverside Community Health Agents. Method: methodological research guided by the Pasquali model for content validation and production of the final version of the manual. In data collection, two questionnaires were used for expert judges. For the analysis, the Content Validation Index and the Suitability Assessment of Materials Score were used. Results: the Global Content Validation Index was 87.25% in a single round, with the first block referring to objectives with 96.80%, in the second block of presentation and structure with 84.80% and in the third block material relevance with 87.30%. The Suitability Assessment of Materials score obtained was 100.0%. Conclusion: the content of the manual was validated and the production is adequate to support the health education of the Riverside Community Health Agents. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gigellis Duque Vilaça Vilaça, Universidade Federal do Amazonas, Manaus, AM, Brasil

Mestre em Enfermagem Profissional pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM (2021). Especialista em Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN (2016). Especialista em Formação Integrada Multiprofissional em Educação Permanente em Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2015). Especialista em Enfermagem em Urgência e Emergência pelo Centro de Ensino Literatus - UNICEL (2011). Especialista em Enfermagem em Unidade de Terapia Intensiva pelo Centro de Ensino Literatus - UNICEL (2011).

Abel Santiago Muri Gama, Universidade Federal do Amazonas, Manaus, AM, Brasil

Possui graduação em Enfermagem pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM/ISB (2010), Mestrado em Enfermagem pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM (2013), Doutorado em Ciências pela Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo (2016). Professor Adjunto III do curso de enfermagem do Instituto de Saúde e Biotecnologia 

Elizabeth Teixeira, Universidade Estadual do Amazonas, Manaus, AM, Brasil

Professora Titular Aposentada da UEPA. Professora Visitante da UFPA, Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Análises Clínicas - PPGAC . Líder da Rede de Estudos de Tecnologias Educacionais (RETE). Diretora do CEPEn - ABEn-PA gestão 2022-2025. Natural do RJ. Estágio Pós-doutoral na Universidade de Coimba em 2020 e na UERJ em 2013. Doutorado em Ciências pela UFPA (1999). Mestre em Educação pela UERJ (1993). 

Rizioléia Marina Pinheiro Pina, Universidade Federal do Amazonas, Manaus, AM, Brasil

Doutora em Ciências pela Universidade de São Paulo/EEUSP (2017), Especialista em Enfermagem em Urgência e Emergência pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Atualmente professora Adjunta da Universidade Federal do Amazonas. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação Enfermagem no Contexto Amazônico- Mestrado profissional da Universidade Federal do Amazonas.

Darlisom Sousa Ferreira, Universidade Estadual do Amazonas, Manaus, AM, Brasil

Enfermeiro, Doutor em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina (2019), Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Pará (2010), Especialista em Unidade de Terapia Intensiva Adulto pela Universidade Federal do Amazonas (2005), Educação na Saúde pela Universidade de São Paulo (2017) e Educação em Tecnologia Digital Aplicada à Saúde pela Universidade do Estado do Amazonas (2022). Atualmente é Pró-Reitor de Extensão e Assuntos Comunitários da UEA, Docente Permanente do Programa de Pós Graduação em Enfermagem em Saúde Pública (ProEnSP) e dos Cursos de Graduação em Enfermagem, Medicina e Odontologia.

Rodrigo Silva Marcelino, Universidade Federal do Amazonas, Manaus, AM, Brasil

Enfermeiro, Graduado no Instituto de Saúde e Biotecnologia (ISB) da Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Integrante do grupo de pesquisa Núcleo de Estudos em Saúde das Populações Amazônicas - NESPA. Mestrando no Programa de Pós-graduação em Enfermagem em Associação Ampla da Universidade do Estado do Pará com a Universidade Federal do Amazonas (PPGENF UEPA/UFAM).

Published

2023-05-15

How to Cite

Vilaça, G. D. V., Santiago Muri Gama, A. ., Teixeira, E., Marina Pinheiro Pina, R. ., Sousa Ferreira, D. ., & Silva Marcelino, R. . (2023). Validation of educational technology on rational use of medicines for riverside Community Health Agents. Revista Baiana De Enfermagem, 37. https://doi.org/10.18471/rbe.v37.49962

Issue

Section

Original Article