New Business Models And Editorial Exemption: A Study On Service Journalism Based On Ecommerce Operations // Novos Modelos De Negócios E Isenção Editorial: Um Estudo Sobre O Jornalismo De Serviço Com Base Em Operações De Comércio Eletrônico

Autores/as

  • Francisco Rolfsen Belda Universidade Estadual Paulista (Unesp)

DOI:

https://doi.org/10.9771/contemporanea.v12i3.9783

Palabras clave:

journalism, ecommerce, publishing exemption

Resumen

The paper presents and discusses business strategies based on the association from journalistic content to new commercial practices in digital media. We describe selected examples from Folha de S. Paulo and El País involving service guides, links and ecommerce advertisements. The employed method provides content analysis to illustrate how the search for new business models in journalism may conduct its commercial activities beyond the conventional sale of advertising and subscriptions, including a discussion on the challenges and implications of this practice. The hypothesis is demonstrated by describing operations for the sale of tickets, books, music, and films related to news features and service journalism contents. The text finally wonders and discusses how such commercial actions may affect editorial autonomy and publishing exemption.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Francisco Rolfsen Belda, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

Professor do Departamento de Comunicação Social da Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação (Faac) da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (Unesp), docente e coordenador do Curso de Jornalismo e docente permanente e membro do conselho do Programa de Pós-Graduação em Televisão Digital: Informação e Conhecimento. Doutor em Engenharia de Produção (EESC-USP), mestre em Ciências da Comunicação (ECA-USP) e bacharel em Jornalismo (PUC-Campinas). Foi repórter e editor de jornais e revistas, coordenador editorial da Agência Multimídia de Educação e Comunicação Científica do Instituto de Estudos Avançados da USP em São Carlos, gerente de internet e diretor do jornal Tribuna Impressa e do portal Araraquara.com, e consultor de mídia digital da emissora de televisão EPTV. Tem experiência na área de Comunicação Social e atua principalmente nos seguintes temas: jornalismo científico, planejamento editorial e gestão de empresas de comunicação.

Publicado

2014-11-28