Collaborative authorship and textual validation: the Wikipedia case
DOI:
https://doi.org/10.9771/contemporanea.v11i1.6382Keywords:
Wikipedia, textual validation, collaborative authorshipAbstract
Wikipedia’s authorship process, open and collaborative, shakes up the traditional model of textual production and validation, based on credentials of a specialist or reputable writer. To explore this phenomenon, this article starts from the premise that text authorship and validation are historical constructions which vary in different epochs and cultures. In the first part, we briefly outline those shifts from Antiquity to the modern period, highlighting some of their inflections. Next, the editorial model of the electronic encyclopedia is analyzed. It is structured around a sophisticated social and technical system that, unlike other collaborative publications on the Internet, tends to be centralized. Finally, a case study of the Gaza Strip entry from the Portuguese-language Wikipedia is presented. The case study shows the dynamics of the interaction among collaborators.Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores que publicam nessa revista devem concordar com os seguintes termos relativos aos Direitos Autorais:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista Contemporanea e à Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.