CONCEPTS OF CULTURE AND INTERTEXT IN MANGA GUARDIANS OF THE LOUVRE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.9771/contemporanea.v22i1.61772

Keywords:

Mass culture, hybrid cultures, intertextuality, manga

Abstract

This text discusses the dialogue and relationship between mass and industrial culture with communication and art, through the manga Guardians of the Louvre by Jiro Taniguchi. We debate the concept of mass culture and cultural levels with Eco (2015) and Morin (2002). We count on Canclini (2022) and Kristeva (2008) for dialogues with other works of art. As a methodology, we will work with theoretical debate in conjunction with an analysis of the narrative in comic books. We believe in the dialogue between mass culture and what is considered erudite through intertexts and hybrid constructions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thiago Henrique Gonçalves Alves, Universidade Federal do Ceará (UFC)

PhD student and master's degree in Communication from the Graduate Program in Communication at the Universidade Federal do Ceará (PPGCOM UFC). During his master's degree, he investigated the relationship between time, space, and everyday life in comics and cinema, using the works of Abbas Kiarostami and Jiro Taniguchi. He is a member of the research groups Oficina Invisível de Investigação em Quadrinhos (OIIQ) and Paralaxe – Grupo Interdisciplinar de Estudos, Pesquisas e Intervenções em Psicologia Social Crítica. He holds a master's degree in Communication (2024), a bachelor's degree in Cinema and Audiovisual (2017), and a teaching degree in Portuguese Language and Literature (2011), all from the Universidade Federal do Ceará.

Fabio Pezzi Parode, Universidade Federal do Ceará (UFC)

PhD in Aesthetics from Université de Paris 1 – Panthéon Sorbonne, master's degree in Communication Sciences from UNISINOS, bachelor's degree in Social Communication - Journalism from Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

References

BARBIERI, D. As linguagens dos quadrinhos. Tradução de Thiago de Almeida Castor do Amaral. São Paulo: Peirópolis, 2017.

BAUDRILLARD, J. A sociedade do consumo. Tradução de Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1995.

BEATY, B. Comics versus art. Toronto: University of Toronto Press, 2012.

BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Tradução de Sergio Paulo Rouanet. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987. (Obras escolhidas, v.1).

BOILET, F. Nouvelle manga manifesto. boilet.net. [S. l.], c2001. Disponível em: https://www. boilet.net/am/nouvellemanga_manifeste_1.html. Acesso em: 1 maio 2023.

CAMPOS, R. HQ: uma pequena história dos quadrinhos para uso das novas gerações. São Paulo: Veneta: Ed. SESC SP, 2022.

CAMPOS, R. Imageria: o nascimento das histórias em quadrinhos. São Paulo: Veneta, 2015.

GARCÍA CANCLINI, N. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: EdUSP, 2022.

CATTANI, I. B. (org.). Mestiçagens na arte contemporânea. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2007. ECO, U. Apocalípticos e integrados. São Paulo: Perspectiva, 2015.

GOMBRICH, E. H. A história da arte. Rio de Janeiro: LTC, 2000.

GROENSTEEN, T. O sistema dos quadrinhos. Nova Iguaçu: Marsupial, 2015.

KLOSSOVSKY, P. La moneda viviente. Cordoba: Alción, 1998.

KOCH, I. V.; BENTES, A, C.; CAVALCANTE, M. Intertextualidade: diálogos possíveis. Perdises: Cortez, 2012.

KRISTEVA, J. La révolution du langage poétique. In: SAMOYAULT, T. A intertextualidade. São Paulo: Hucitec, 2008. p. 17.

LUCAS, R. J. L. As contribuições e o legado de Umberto Eco ao campo dos quadrinhos. In: SILVA, M. C. C. et al. (org.). Umberto Eco em narrativas. Votorantim: Provocare, 2017.

LUYTEN, S. Mangá: o poder dos quadrinhos japoneses. 3. ed. São Paulo: Hedra, 2011.

MARX, K. O capital: livro 1: crítica da economia política: o processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2011.

MARX, K. O fetichismo da mercadoria. In: MARX, K. O capital: crítica da economia política. São Paulo: Nova Cultural, 1996.

MORIN, E. Cultura de massas no século XX: o espírito do tempo 1: neurose. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.

MOYA, Á. História da história em quadrinhos. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.

RAMOS, P. A leitura dos quadrinhos. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2021.

SAMOYAULT, T. A intertextualidade. São Paulo: Hucitec, 2008.

TANIGUCHI, Jiro. Guardiões do Louvre. São Paulo: Pipoca e Nanquim, 2018.

Published

2024-11-03

Issue

Section

Artigos