Music and technology, from vinyl to MP3
DOI:
https://doi.org/10.9771/contemporanea.v10i1.5796Keywords:
Technology and sound creation. Music and technology. Sound recording.Abstract
The many technologies related to the processes of sound recording came to be understood, since the 60s, as “expressive means” that enable the appearance of new languages and procedures linked to the musical creation. By abandoning its supporting role, technology, mainly since the digital systems in the 90s, raises a large number of questions about the creation, recording and duplication processes of a musical work, where several concepts must be rethought and reconfigured. And, with the popularity of the Web from the late 90s on and consequently the movement of the sound work detached from any relationship with the physical media, we have today a new industry, new creation processes and a whole new approach of the issues linked to the relationship between music and technology. Finally, technology is an important element in the building of a sound singularity, something essential in popular music and even in some specific cases of classical music, as we can see in the recordings of Glenn Gould. Therefore, it is necessary to have a clear view of these processes (starting with vinyl records until the digital possibilities of today) as well as to understand technology as one of the most important “expressive means” of sound creation.Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os autores que publicam nessa revista devem concordar com os seguintes termos relativos aos Direitos Autorais:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista Contemporanea e à Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.