STOP FILMING US! MOMENTS OF NEGOTIATION AMIDST COLONIAL IMAGES OF AFRICA?
DOI:
https://doi.org/10.9771/contemporanea.v19i3.45840Keywords:
Stop filming us, African cinema, ColonialityAbstract
Based on film criticism and theoretical reflection, this essay discusses the film Stop filming us (Joris Postema, 2020). Co-produced by the Netherlands and the Democratic Republic of Congo (DRC), the movie follows the Dutchman Joris Postema in a self-reflective filmic exercise: “as a western filmmaker, a native citizen of a rich European country am I able to use another lens other than the colonialist to film Africa and Africans?” First, the essay interrogates a question widely used by the Dutch director himself: “can I film?” It then reflects on the tensions between a single narrative, stereotype and colonialist discourse, borrowing especially from the studies by Homi Bhabha (2013) and Stuart Hall (2016). In a third moment, the essay treads the tensions between the aesthetics and politics of image (Jacques Rancière, 2018) and, finally, it points to a moment of negotiation (Homi Bhabha, 2013) that allow a spectator experience with the feature film without giving in to essentialist stances.
Downloads
References
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
BHABHA, Homi. O local da cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.
FREIRE, Marcius. Documentário: ética, estética e formas de representação. São Paulo: Annablume, 2012.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Editora Puc-Rio: Apicuri, 2016.
HOOKS, bell. Olhar opositor: mulheres negras espectadoras. In: HOOKS, Bell. Olhares negros: raça e representação. São Paulo: Elefante, 2015. p. 182-204.
PARE de nos filmar. Direção: Joris Postema. Países Baixos: Doxy Films, 2020. On-line (95 min).
RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento: política e filosofia. São Paulo: Editora 34, 2018.
SEDGWICK, Eve Kosofsky. Touching feelings: affect, pedagogy, performativity. Durham: Duke University Press, 2003.
TCHEUYAP, Alexie. Postnationalist African cinemas. Manchester: Manchester University Press, 2011.
TOUKI Bouki: a viagem da hiena. Direção: Djibril Diop Mambéty. Senegal: Cinegrit Studio Kankourama, 1973. On-line (85 min).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dieison Marconi Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores que publicam nessa revista devem concordar com os seguintes termos relativos aos Direitos Autorais:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista Contemporanea e à Faculdade de Comunicação da Universidade Federal da Bahia o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.