SOAP OPERA, MELODRAMA AND SUFFERING IN DRUG ADDITION

Authors

  • Leandro Rodrigues Lage Universidade Federal do Pará (UFPA) http://orcid.org/0000-0002-6814-9640
  • Mariana Almeida Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais (PPGCOM/UFMG). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Linguagens e Cultura da Universidade da Amazônia (PPGCLC/Unama). Graduada em Comunicação Social - Habilitação em Jornalismo pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Integrante do grupo de pesquisa Comunicação e Cultura em Televisualidades (COMCULT/PPGCOM/UFMG). Email: marianalmeida13@gmail.com. http://orcid.org/0000-0003-3957-6341

DOI:

https://doi.org/10.9771/contemporanea.v19i1.35548

Keywords:

Soap opera, Suffering, Drug addiction

Abstract

Having the melodrama as one of its main foundations, the telenovela functions as a privileged space of social problematizations, exploring subjects in suffering based on moral values, realistic appeal, and the possibilities of television language. In this context, drug addiction has been a frequent theme of these plots since the 1980s, including its internal and external consequences to addicts. This study proposes a reflection on the intrinsic relationship between soap opera, melodrama, and suffering associated with the experiences of drug addiction. We believe that this triad presents peculiarities that allow a deeper understanding of these narratives and the suffering that communicate and produce meanings, showing to be more elaborate, complex and in tune with social and moral changes and/or continuances that occurred throughout the history of the soap operas.

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Author Biographies

Leandro Rodrigues Lage, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutor em Comunicação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Especialista em Comunicação: Imagens e Culturas Midiáticas pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Graduado em Comunicação Social pela Universidade da Amazônia (Unama).

Mariana Almeida, Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais (PPGCOM/UFMG). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Linguagens e Cultura da Universidade da Amazônia (PPGCLC/Unama). Graduada em Comunicação Social - Habilitação em Jornalismo pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Integrante do grupo de pesquisa Comunicação e Cultura em Televisualidades (COMCULT/PPGCOM/UFMG). Email: marianalmeida13@gmail.com.

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais (PPGCOM/UFMG). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Linguagens e Cultura da Universidade da Amazônia (PPGCLC/Unama). Graduada em Comunicação Social - Habilitação em Jornalismo pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Integrante do grupo de pesquisa Comunicação e Cultura em Televisualidades (COMCULT/PPGCOM/UFMG). Email: marianalmeida13@gmail.com.

Published

2021-09-01

Issue

Section

Artigos