Quanto vale o fado? Capital cultural, distinção social, legitimação simbólica: proposta teórico-metodológica para a análise do consumo de música portuguesa no Brasil

Authors

  • Tiago Monteiro

DOI:

https://doi.org/10.9771/contemporanea.v6i2.3534

Keywords:

Relações Brasil-Portugal, Música popular massiva, Consumo cultural, Pierre Bourdieu

Abstract

This article aims to investigate if the concept of symbolic value, developed by Pierre Bourdieu in some of his most expressive works (1983; 1986; 1989), could be a relevant theoretical and methodological tool for the understanding of the asymmetrical relations of cultural consumption between Brazil and Portugal, especially when we think about the portuguese popular music linked to the world of pop/rock and produced after the Revolução dos Cravos (on April 1974), which is virtually unknown in Brazil. Throughout this paper, I find in the little symbolic value that the consumption of Portuguese music (in its "traditional" or "modern" form) is able to denote one of the possible explanations for the low expression of portuguese popular music among the youth brazilian public.

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Author Biography

Tiago Monteiro

doutorando em Comunicação pela Universidade Federal Fluminense, Mestre em Comunicação e Cultura pela Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, bacharel em Comunicação Social (Radialismo) pela mesma instituição. Desde o segundo semestre de 2007, atua como professor substituto na ECO-UFRJ. Membro do LabCULT - Laboratório de Pesquisa em Culturas Urbanas, Lazer e Tecnologias da Comunicação na Universidade Federal Fluminense

Published

2009-07-29

Issue

Section

Artigos